Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 02:09

3
مرداد
راهنمای كمك به مصدوم در جراحات دهان و دندان

راهنمای كمك به مصدوم در جراحات دهان و دندان

ضربه به دندان‌ها ممكن است باعث بیرون افتادن، جابجا شدن و یا شكستگی دندان شود. در برخی موارد ممكن است لب‌ها، لثه و یا گونه‌ها پاره شوند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه پزشك امروز

 

 

ضربه به دندان‌ها ممكن است باعث بیرون افتادن، جابجا شدن و یا شكستگی دندان شود. در برخی موارد ممكن است لب‌ها، لثه و یا گونه‌ها پاره شوند. جراحات دهان معمولا دردناك هستند و برای آن‌كه تاثیر دائمی در سلامت دهان و دندان بیمار و زیبایی وی باقی نگذارد، به درمان فوری توسط دندانپزشك نیاز است.

دندان بیرون افتاده

هنگامی كه دندان از جا بیرون می‌آید اقدامات زیر را انجام دهید:

- بلافاصله با یك دندانپزشك برای تعیین نوبت اورژانس تماس بگیرید.

- دندان بیرون افتاده را پیدا كنید.

- دندان را به آرامی برای زدودن ذرات و كثیفی‌ها شستشو دهید. دقت كنید از دست كشیدن بر روی آن خودداری كنید و برای شستن فقط آن را در زیر آب ملایم نگهدارید.

- دندان تمیز شده را در دهان بین لثه و گونه قرار دهید.

- از قرار دادن دندان در حرفه خالی خودداری كنید و این كار را به دندانپزشك بسپارید؛ زیرا این مساله ممكن است آسیب‌های بیشتری به ناحیه وارد كند.

در سریع‌ترین زمان ممكن خود را به دندانپزشك برسانید. اگر بتوانید در كمتر از نیم ساعت به دندانپزشكی برسید امكان جاگذاری مجدد دندان وجود دارد.

- اگر نگهداری دندان در داخل دهان امكان‌پذیر نیست (به عنوان مثال در مورد یك كودك خردسال)، دندان را داخل یك گاز و یا یك پارچه تمیز قرار داده، آن را داخل یك لیوان شیر غوطه‌ور كنید.

دندان جا به جا شده

اگر دندان به وسیله ضربه جا به جا شده، بیرون آمده و یا تو رفته است، در صورت امكان آن را با فشار ملایم انگشتان در موقعیت صحیح قرار دهید. دقت كنید دندان را به طرف حفره خود فشار ندهید. سپس دندان را به وسیله یك دستمال كاغذی یا گاز مرطوب در محل خود نگهدارید. در این مورد نیز بسیار مهم است كه شخص ضربه دیده حداكثر تا 30 دقیقه پس از جراحت معاینه شود.

شكستگی جزئی

شكستگی‌های كوچك لبه دندان‌ها را می‌توان به حال خود رها كرد و یا توسط دندانپزشك لبه دندان صاف شود. در برخی موارد نیز می‌توان آن‌ها را با مواد همرنگ دندان ترمیم نمود. در هر حال باید چندین روز توسط دندانپزشك تحت مراقبت قرار گیرد.

شكستگی‌های متوسط

ممكن است در شكستگی‌های متوسط مینای دندان، عاج و یا حفره پالپ (حفره مركزی دندان كه عصب و رگ‌های خونی در آن قرار دارد) درگیر شوند. اگر حفره پالپ به صورت دائمی آسیب ندیده باشد، ممكن است دندان با پركردگی‌های همرنگ دندان و یا روكش دائمی مورد درمان قرار گیرد.

شكستگی‌های شدید

شكستگی‌های شدید به مواردی اطلاق می‌شوند كه معمولا امكان نگهداری دندان وجود ندارد.

جراحات به بافت نرم دهان

جراحات داخل دهان می‌تواند شامل خراشیدگی، زخم‌های له شدگی و یا بریدگی گونه، لب‌ها و یا زبان باشد. در این موارد پس از تمیز كردن زخم‌ها به وسیله پرسنل اطاق اورژانس و یا دندانپزشك نیاز به بخیه و ترمیم زخم‌ها ارزیابی می‌شود. خونریزی از بریدگی زبان را با جلو كشیدن آن و استفاده از یك گاز برای فشار آوردن به ناحیه زخم می‌توان كاهش داد.

 

برچسب ها: جراحی دندان، سلامت دهان، سلامت دندان، مراقبت از دندان، دندان ها، ضربه به دندان، جراحی دندان ها، شکستگی دندان تعداد بازديد: 755 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز