Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 16:46

31
خرداد
12 نشانه سرطان در مردان (1)

12 نشانه سرطان در مردان (1)

بعضی از نشانه‌های سرطان در مردان خاص است كه به طور مستقیم در قسمت خاصی از بدن وجود دارند. برخی از نشانه‌های دیگر كمی مبهم‌ترند؛ مثلاً برخی از قسمت‌های بدن دچار درد می‌شود كه می‌تواند ده‌ها علت، از جمله سرطان، داشته باشد.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

برخی از مردان خیلی سخت به پزشك مراجعه می‌‌كنند و نسبت به انجام آزمایش‌های سالیانه نیز توجه ندارند و این واقعاً مایة تأسف است. مراقبت‌ و پیشگیری می‌تواند از سرطان و سایر بیماری‌ها در مردان جلو‌گیری كند. علاوه بر آن در مراحل اولیه، وقتی هنوز بیماری پیشرفت نكرده است، برای درمان شانس بیشتری وجود دارد و درمان آسان‌تر خواهد بود.

اغلب زنان هستند كه مردان را برای پیگیری آزمایش‌های غربالگری سرطان ترغیب می‌كنند. كارشناسان معتقدند كه مردان تا حد زیادی با توجه به برخی علائم هشداردهنده می‌توانند از ابتلا به سرطان جلوگیری و آن را در مراحل اولیه درمان كنند.

بعضی از نشانه‌های سرطان در مردان خاص است كه به طور مستقیم در قسمت خاصی از بدن وجود دارند. برخی از نشانه‌های دیگر كمی مبهم‌ترند؛ مثلاً برخی از قسمت‌های بدن دچار درد می‌شود كه می‌تواند ده‌ها علت، از جمله سرطان، داشته باشد

تغییرات بیضه‌ها

سرطان بیضه‌ اغلب در مردان 20 - 39 ساله رخ می‌دهد. معاینه بیضه را به عنوان بخشی از معاینه روتین پزشكی به‌طور مداوم انجام دهد. برخی از پزشكان نیز معتقدند، خود شخص به طور ماهیانه و مرتب باید بیضه‌هایش را بررسی و در صورت احساس هرگونه تغییر ظاهری به پزشك مراجعه كند.

هر نوع تغییر در اندازه بیضه‌ها، مانند تغییر اندازه و یا انقباض و تورم و برآمدگی را باید جدی گرفت. فرد نباید در بیضه‌های خود احساس سنگینی كند. در برخی افراد سرطان بیضه خیلی سریع اتفاق می‌افتد و سریع رشد می‌كند. بنابراین تشخیص زودهنگام بسیار مهم است.

پزشك با معاینه بیضه‌ها و ارزیابی كلی سلامتی فرد و انجام آزمایش خون و سونوگرافی اسكروتوم، سرطان را تشخیص داده و سپس با گرفتن یك نمونه كوچك از بافت بیضه‌ (بیوپسی) به بررسی آن خواهد پرداخت

توده سینه

مردان تصور می‌كنند كه فقط خانم‌ها به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. اگرچه این نوع سرطان در مردان شایع نیست، ولی متأسفانه می‌تواند آنها را نیز مبتلا كند. در صورت وجود هر نوع توده در ناحیه سینه باید به پزشك مراجعه كرد.

علاوه بر توده، نشانه‌های دیگری نیز وجود دارند كه مردان نیز همانند زنان باید آنها را جدی گرفته و به آن توجه كنند؛ از جمله:  چال شدن پوست در ناحیه سینه  ترشحات سینه  قرمزی یا پوسته‌ پوسته شدن نوك سینه  جمع شدگی نوك سینه. پزشك، با گرفتن تاریخچه دقیق پزشكی و انجام معاینه فیزیكی، ماموگرافی و بیوپسی به علت وجود علائم بالا پی می‌برد

تغییرات در غدد لنفاوی 

وجود توده یا تورم در غدد لنفاوی زیربغل یا گردن و یا هر قسمت دیگری از بدن را باید كاملاً جدی گرفت. خانم دكتر هانا لیندن، یكی از اعضای اصلی مركز تحقیقات سرطان‌ هاچینسون  اظهار می‌كند هر نوع توده و رشد غدد لنفاوی كه بیش از یك ماه تغییر سایز داده و برطرف نشود، باید مورد بررسی قرار گیرد.

پزشك با بررسی علل مختلف آن را تشخیص داده و درمان خواهد كرد. علت رشد غدد لنفاوی همیشه سرطان نیست، بلكه عفونت نیز یكی از دلایل شایع است كه با انجام نمونه‌برداری و آزمایش به راحتی درمان خواهد شد. اگر مبتلا به تب ناگهانی شدید و علت آن ناشناخته بود، می‌تواند ناشی از سرطان باشد (اگرچه ممكن است نشانه ذات‌الریه یا بیماری‌های دیگر نیز باشد).

سرطان در مراحل پیشرفته و در برخی از مراحل وقتی به قسمت‌های دیگر منتشر شده باشد، موجب تب می‌شود. تب یكی از نشانه‌‌های بارز ابتلا به لنفوم یا سرطان خون است. لطفاً در این مورد احتیاط و با پزشك خود مشورت كنید. دلیل تب، هر بیماری دیگر، به جز سرطان هم كه باشد، باید جدی گرفته و درمان شود

درد 

همانطور كه سن مردان افزایش می‌یابد، معمولاً شكایت آنها از درد نیز بیشتر می‌شود؛ اما دردی كه هیچ نوع دلیل قابل توجیه و مشخصی نداشته و مبهم باشد، می‌تواند نشانه نوعی سرطان باشد. (البته بسیاری از این دردهای مبهم نیز ممكن است هیچ ربطی به سرطان نداشته باشند).

هر دردی كه ادامه یافت، باید توسط پزشك بررسی شود. پزشك با بررسی تاریخچه دقیق پزشكی فرد و دریافت جزئیات بیشتر تصمیم می‌گیرد كه به آزمایش‌های بیشتری نیاز است یا خیر. حتی اگر درد نشانه وجود سرطان نباشد، باز هم شما سود برده‌اید و پزشك با یافتن علل درد، آن را درمان خواهد كرد

اشكال در بلع

برخی از مردان با وجود اینكه در بلعیدن غذا مشكل دارند، اما به آن توجهی نكرده و با آن زندگی می‌كنند و فقط احتمالاً رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهند كه به مرور و با گذشت زمان رژیم غذایی آنها تبدیل به مایعات می‌‌شود؛ در صورتی كه نمی‌دانند مشكل بلع غذا ممكن است مربوط به سرطان دستگاه گوارش و مری باشد.

پزشك به آندوسكوپی مری و دستگاه گوارش و عكسبرداری از قفسه سینه به بررسی علائم خواهد پرداخت...

 

 

برای خواندن بخش دوم - نشانه های سرطان در مردان  - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سرطان بیضه‌، جلو‌گیری از سرطان در مردان، آزمایش‌های غربالگری سرطان، تغییرات بیضه‌ها، توده سینه تعداد بازديد: 4051 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز