Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 13:50

18
خرداد
علل و راهكارهای درمان ادراری (2)

علل و راهكارهای درمان ادراری (2)

شب ادراری گاهی به صورت بیدار شدن مكرر فرد هنگام خواب برای رفع ادرار بدون دفع بی‌اختیار آن است كه اغلب ناشی از مشكلات پروستات یا دیابت و یا مشكلات عصبی است و به آن شب‌ بیداری برای دفع ادرار گفته می‌شود.

 

این احساس تكرر در بسیاری از مواقع با احساس نیاز به دفع همزمان مدفوع نیز همراهی می‌كند و شخص را مكرر به دستشویی می‌كشاند و به آن سندرم روده تحریك پذیر یا IBS می‌گوییم. در بیماری‌های مغزی مانند ام اس و نیز بیماری دیابت نیز این احساس مكرر دفع دیده می‌شود. مشكلات پروستات نیز همگی از علل شایع این احساس دفع مكرر ادرار است.

حالت دفع ناكامل ادرار در بسیاری از بیماریهای عصبی ناشی از ضایعات نخاعی نیز رخ می‌دهد و لازم به ذكر است كه در این بیماریها گاهی لزوم انجام سونداژ دائمی برای فرد و یا سونداژ موقت وجود دارد و با آموزش فرد این كار به راحتی امكان‌پذیر و گاهی تنها روش درمانی در این افراد است.

كاهش حجم ادرار

اغلب، كاهش ادرار دفعی ناشی از مصرف كم مایعات است ولی هنگامی كه حجم ادرار دفعی كمتر از 500 سی‌سی در روز باشد، زنگ خطر نارسایی كلیوی است. در موارد كمی ادرار دفعی به كمتر از 500 سی سی احتمال انسداد شدید دستگاه ادراری و یا نارسایی شدید كلیوی مطرح است.

در صورت برجستگی زیرشكم و وجود علایم درد زیر شكم باید به انسداد مشكوك شد. گاهی نیز بیمار به علت دردهای ناشی از سنگ ادراری و تحریك آن به خصوص در سنگ‌های قسمت انتهایی دستگاه ادراری تصور بند آمدن را دارد در حالی‌كه بیمار قطره قطره ادرار می‌كند و مثانه پر نیست و نیازی به سونداژ وجود ندارد و درمان سنگ كلیوی مشكل بیمار را برطرف می‌سازد.

شب ادراری

شب ادراری گاهی به صورت بیدار شدن مكرر فرد هنگام خواب برای رفع ادرار بدون دفع بی‌اختیار آن است كه اغلب ناشی از مشكلات پروستات یا دیابت و یا مشكلات عصبی است و به آن شب‌ بیداری برای دفع ادرار گفته می‌شود. گاهی نیز به صورت دفع ادرار شبانه در هنگام خواب بدون درك آن است و اغلب در كودكان رخ می‌دهد ولی گاهی در بزرگسالان نیز اتفاق می‌افتد.

در كودكان شب ادراری اغلب به صورت اولیه دیده می‌شود و این به آن معنی است كه كودك از بدو تولد هیچ‌گاه به طور مكرر شب ادراری‌اش قطع نشده و تا 5 سالگی اغلب نیازی به درمان ندارد، در كودكان به فراوانی دیده می‌شود و اغلب زمینه ارثی دارد. گاهی نیزكودك مدتی شب‌ادراری نداشته و سپس به ناگهان دوباره شروع شده است این موارد آخر و نیز موارد اولیه پس از 5 سالگی، نیاز به بررسی و درمان دارد.

معمولا درمان‌های شناختی و شرطی‌سازی نظیر استفاده از آلارمهایی كه به تشك یا لباس زیر كودك متصل می‌شوند و با ایجاد صدا با دفع اولین قطرات ادرار كودك را بیدار می‌كنند، كاربرد مناسبی دارند ولی در اغلب موارد نیاز به درمانهای دارویی نیز وجود دارد كه بسیار كارآمد هستند.

نكته مهم در شب‌ادراری كودكان طولانی بودن مدت درمان دارویی است كه ناشی از نیاز به رشد كامل دستگاه عصبی كنترل كننده دفع در دستگاه ادراری است كه زمان بر است. در بزرگسالان با شب‌ادراری واقعی برای دیابت و مشكلات پروستات و مجاری ادراری و نیز مشكلات دستگاه عصبی نظیر صرع ضروری است و عموما به درمان بیماری زمینه‌ای نیاز دارد.

قطره‌ای ادرار كردن

این مشكل اغلب در عفونت ادراری خصوصا در خانم‌ها و بزرگی پروستات در مردان دیده می‌شود. هنگام بروز مشكلات دیگر ادراری كه به كاهش حجم مثانه منتهی می‌شوند نیز این موارد بروز می‌كنند. مانند بیماریهای عصبی مغزی و دیابت و بیماریهای انگلی و سل دستگاه ادراری كه با بهبود عامل اصلی عموماً این حالت برطرف می‌شود ولی گاهی حتی با برطرف كردن عامل اولیه به سمت باقی‌ماندن ظرفیت كم مثانه همچنان مشكل باقی خواهد ماند و نیاز به درمانهای تهاجمی‌تر و حتی جراحی وجود دارد.

بی‌اختیاری ادراری

بی‌اختیاری ادراری گاهی تنها یك احساس ذهنی است و در بررسی فرد دفع ادرار واقعی وجود ندارد و یا فرد این احساس را دارد و اغلب همراه با تكرر ادرار است. ولی گاهی فرد به طور واقعی بی‌اختیار می‌شود و منجر به نشت ادرار می‌گردد. اغلب این موارد در خانم‌ها رخ می‌دهد. بی‌اختیاری ادراری به صورت‌های زیر اتفاق می‌افتد.

گاهی فرد با سرفه كردن و خندیدن و جابجا كردن اشیاء سنگین ریزش ادرار می‌یابد كه ناشی از مشكل دریچه‌ای مثانه است و اغلب با ورزش‌های خاص لگنی بهبود می‌یابد و در صورت عدم پاسخ به درمان جراحی نیاز دارد كه جراحی ساده و راحتی  برای بیمار است...

 

 

 

 

برای خواندن بخش اول- علل و راهكارهای درمان ادراری- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- علل و راهكارهای درمان ادراری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سندرم روده، دستگاه ادراری، كاهش حجم ادرار، مشكلات پروستات، نارسایی كلیوی، نارسایی شدید كلیوی، شب ادراری، قطره‌ای ادرار كردن، بی‌اختیاری ادراری تعداد بازديد: 1693 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز