Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 03:24

18
خرداد
علل و راهكارهای درمان ادراری (3)

علل و راهكارهای درمان ادراری (3)

دردهای پهلو و كمر اغلب به اشتباه دردهای كلیوی نامیده می‌شوند در حالی كه اغلب منشاء عضلانی عصبی و استخوانی دارند.

 

گاهی نیز فرد بدون هیچ تحریك قبلی و به طور ناگهانی احساس شدید دفع پیدا می‌كند و اغلب با تكرر ادرار همراهی دارد و گاه فرد به این علت از مسافرت و بیرون رفتن از منزل یا مهمانی پرهیز می‌كند و اغلب ناشی از مشكلات خود مثانه است و به درمانهای دارویی و تمرین افزایش حجم مثانه پاسخ می‌دهد. گاهی نیز تركیبی از هر دو را دارد كه باید از درمانهای تركیبی دارو یا جراحی یا فیزیوتراپی كمك گرفت.

نوع دیگری از بی‌اختیاری ادراری در موارد افراد مسن و یا بیماریهای پروستات و یا عصبی رخ می‌دهد و فرد در واقع توانایی دفع ادرار را ندارد و مثانه بیمار كاملا پر می‌شود و سپس چند قطره ادرار سرریز می‌كند و مجدداً احتباس ادرار صورت می‌گیرد و درمان اولیه سونداژ و سپس درمان بیماری زمینه‌ای است.

دردهای مرتبط با دستگاه ادراری

دردهای پهلو و كمر اغلب به اشتباه دردهای كلیوی نامیده می‌شوند در حالی كه اغلب منشاء عضلانی عصبی و استخوانی دارند. معمولا درد‌هایی كه با سرما آغاز می‌شوند و با تغییر وضعیت بدن كم و زیاد می‌شوند و با گرم كردن بهبود می‌یابند دردهای كلیه نیستند دردهای كلیوی اغلب یك طرفه بوده بسیار ناگهانی آغاز می‌شوند گاه هنگام خواب ناگهان فرد را از خواب بیدار می‌كنند كم و زیاد می‌شوند و با تهوع و استفراغ همراهی داشته و اغلب با خون در ادرار دیده می‌شوند.

دردهای كلیوی در بسیاری از مواقع به كشاله ران یا ناحیه تناسلی كشیده می‌شوند و گاه نیز از آنجا به پهلو‌ها كشیده می‌شوند. تكرر ادرار در دردهای كلیوی به كرات رخ می‌دهد. با این همه افتراق دردهای عضلانی از كلیه‌ها توسط پزشكان گروه با استفاده از ابزارهای تشخیصی نظیر سی تی اسكن و سونوگرافی صورت می‌گیرد.

دردهای كلیوی اغلب ناشی از سنگ‌های دستگاه ادراری و گاهی نیز ناشی از ضربات و خونریزی‌های كلیوی و ندرتا تومورهای دستگاه ادراری می‌باشند. دردهای كشاله ران و زیر شكم نیز با عفونت‌های ادراری و ندرتا تومورها همراهی دارند.

دردهای بیضه‌ها اغلب ناشی از ایستادن زیاد و پوشیدن لباس تنگ و نیز بی‌تحركی بوده گاهی نیز نشانه بیماری‌های جدی‌تر نظیر پیچ‌خوردگی طناب بیضه‌ها می‌باشد. در كودكان و جوانان باید هر درد ناگهانی و شدید بیضه‌ها را به عنوان یك اورژانس پزشكی در نظر گرفت و سریعاً‌ به پزشك اورولوژیست مراجعه كرد زیرا در موارد پیچ‌خوردگی طناب بیضه احتمال از بین رفتن بیضه‌ها وجود دارد و ضرورت دارد حداكثر طی 6 ساعت تشخیص قطعی و در صورت لزوم جراحی اورژانسی صورت پذیرد و پس از این مدت خطر از بین رفتن بیضه جدی است.

بنابراین به تمام والدین توصیه می‌شود دردهای ناگهانی بیضه‌ها را جدی گرفته و هر چه سریع‌تر فرزند خود را برای بررسی به اورولوژیست معرفی كنند.

از دلایل دیگر داروهای بیضه خصوصا در جوانان بیماری واریكوسل و یا گشاد شدن سیاه‌رگهای بیضه‌ها می‌باشد كه به خصوص با ایستادن فراوان و پوشیدن لباس تنگ دردها شدت می‌یابد و در صورت تداوم مشكل احتمال ناباروری وجود دارد و لذا در این موارد نیز باید فرد ارزیابی جدی ولی غیر اورژانس شود.

بوی بد ادرار

از علایم شایع در عفونت‌های ادراری است با این همه هنگام مصرف غذاهای پر پروتئین و نیز كاهش مصرف مایعات نیز این حالت رخ می‌دهد. ارزیابی عموماً با انجام آزمایش ادرار صورت می‌پذیرد برطرف كردن عفونت با دارو و یا تغییر رژیم غذایی و مصرف مایعات فراوان این مشكل را اغلب برطرف می‌سازد.

ترشحات چركی مجرای ادرار

این علایم در عفونت‌های شدید ادراری و نیز بیماریهای مقاربتی رخ می‌دهند. عموماً فرد در داخل ادرار لكه‌های سفید و یا زردرنگ عفونت را می‌بیند. در آن زمان خصوصاً ترشحات چسبنده صبحگاهی در مجرا با سوزش مجرا همراهی دارد و گاهی درد در آلت تناسلی احساس می‌شود بررسی آزمایشگاهی و درمان سریع برای جلوگیری از بروز عوارض خصوصاً ناباروری و دردهای مزمن ضروری است.

وجود خون در منی

این علامت در مردان به ندرت رخ می‌دهد. گاهی منی دارای رگه‌های خونی بوده و گاهی نیز خصوصاً در قسمت آخر دفع منی لخته‌های خون دفع می‌شوند. این حالت به شدت فرد را نگران و مضطرب می‌سازد. با این همه این حالت در افراد جوان چندان نادر نیست و اغلب با تغییر زمان و روابط جنسی و یا طول كشیده مرتبط است و نیاز به درمان مداخله‌ای ندارد. گاهی نیز نشانه عفونت پروستات است. در افراد سالخورده بررسی احتمال سرطان پروستات توسط همكاران اورولوژیست ضروری است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- علل و راهكارهای درمان ادراری- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- علل و راهكارهای درمان ادراری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دردهای عضلانی، بی‌اختیاری ادراری، دردهای دستگاه ادراری، دردهای کلیه، دردهای کلیوی، پیچ‌خوردگی طناب بیضه‌ها، دردهای بیضه‌ها، بوی بد ادرار، ترشحات چركی مجرای ادرار تعداد بازديد: 1590 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز