Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 08:21

17
مرداد
مروری بربیماری ایدز (1)

مروری بربیماری ایدز (1)

بخش اول- ویروس HIV ، ویروسی است که منجر به سندرم نقص سیستم دفاعی (AIDS) می‌شود. این ویروس توانایی بدن فرد برای مبارزه با عفونت‌ها و سرطان را کاهش می‌دهد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

ویروس HIV ، ویروسی است که منجر به سندرم نقص سیستم دفاعی (AIDS) می‌شود. این ویروس توانایی بدن فرد برای مبارزه با عفونت‌ها و سرطان را کاهش می‌دهد. افرادی که ویروس HIV وارد بدنشان می‌شود، مبتلا به بیماری ایدز می‌شوند. گفته می‌شود این افراد اگر به برخی عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شوند و عنصری به نام CD4 در خونشان از میزان 200 کمتر شود، به ایدز مبتلا می‌شوند.

میزان CD4 از طریق آزمایش خون اندازه‌گیری می‌شود. وجود ویروس HIV در خون همیشه به معنای ابتلا به بیماری ایدز نیست. ممکن است افرادی که این ویروس وارد خونشان شده است چندین سال بعد به بیماری ایدز مبتلا شوند. ویروس HIV و بیماری ایدز قابل درمان نیستند.

اما با داروهایی که امروزه تولید می‌شوند، می‌توان از عوارض ناشی از این بیماری کاست و یک زندگی نسبتا عادی داشت. راه‌های زیادی برای سالم نگاه داشتن افراد مبتلا به ایدز وجود دارد.

 چرا ویروس HIV برای بدن خطرناک هستند؟

HIV به نوع خاصی از گلبول‌های سفید به نام CD4 در خون حمله می‌کند و آنها را نابود می‌کند. کارکرد اصلی این سلول‌ها مبارزه با انواع بیماری‌ها در بدن است. وقتی میزان این سلول‌ها در بدن فرد کمتر از حد خاصی می‌شود، آن فرد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار می‌گیرد و نسبت به آنها آسیب پذیرتر می‌شود.

 ایدز چیست؟

ایدز یک مرحله فراتر از عفونت ناشی از ورود ویروس HIV به بدن است. هنگامیکه سلول‌های مدافع بدن در مقابل بیماری‌ها و عفونت‌ها (CD4) به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابند، توانایی بدن فرد برای مقابله با بیماری‌ها از بین می‌رود. علاوه بر این، بیماری‌های خاص دیگری برای چنین افرادی به وجود می‌آید که به آنها بیماری‌های ناشی از ایدز گفته می‌شود.

  انتقال بیماری

این بیماری از طریق ورود مایعات بدن فرد مبتلا به ایدز یا ویروس HIV به جریان خون فرد دیگر منتقل می‌شود. ورود این ویروس به جریان خون می‌تواند از طریق دهان، اندام‌های جنسی و یا خون (مثلا پوست خراشیده یا زخم شده) صورت گیرد. ناقل این ویروس هم زنان هستند و هم مردان.

فردی که ناقل ویروس است ممکن است خود احساس بیماری نداشته باشد اما با این وجود ویروس را به دیگری منتقل کند. همچنین مادر بارداری که خود مبتلا به این بیماری است می‌تواند ویروس را به فرزندش منتقل کند. در کل دو راه شایع انتقال این بیماری، استفاده از ابزار تزریق مواد مخدر مشترک و داشتن رابطه جنسی کنترل نشده است.

اما توجه داشته باشید که ویروس از طریق راه‌های زیر منتقل نمی‌شود:  دست زدن یا در آغوش گرفتن فرد مبتلا به HIV یا ایدز، استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی و استخرهای عمومی، نیش حشرات...

 

 

برای خواندن بخش دوم- مروری بربیماری ایدز- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ایدز، بیماری ایدز، ویروس ایدز، ویروس HIV، پیشگیری از ایدز، ایدز چیست، مبتلایان به ایدز تعداد بازديد: 921 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز