Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:24

7
شهریور
آنچه باید از هپاتیت C بدانیم (3)

آنچه باید از هپاتیت C بدانیم (3)

بخش سوم- واژه هپاتیت به معنای التهاب سلول کبد است که می‌تواند به علت عوامل مختلفی مانند مصرف بیش از حد و نابجای بعضی از داروها، سموم، قارچ‌های سمی و تعدادی از ویروس‌ها ایجاد شود.

 

علایم بالینی هپاتیتC  چیست؟

هنگامی که برای اولین با ویروس هپاتیت C برخورد می‌کنید. دچار هپاتیت C حاد می‌شوید. بیشتر مبتلایان در این زمان علامتی ندارند ولی برخی از بیماران علائم عمومی عفونت ویروسی از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی و تهوع و بی‌اشتهایی را نشان می‏دهند. در 70 تا 80 در صد موارد عفونت در بدن باقیمانده و مزمن می‌شود.

هپاتیت C به كندی پیشرفت می‏كند و به تدریج به كبد آسیب می‏رساند. یك كبد سالم مواد شیمیایی مورد نیاز بدن را می‌سازد و مواد سمی را از خون خارج می‌كند. وقتی شما هپاتیت C دارید كبد شما ملتهب می‌شود و بافت طبیعی آن تخریب شده و به جای آن بافت فیبری و فرسوده می‏ماند. طی 10 تا 30 سال مشكلات كبدی مزمن از قبیل سیروز و سرطان هم ممكن است ایجاد شوند.  در عفونت‌های مزمن متاسفانه اغلب بیماران تا مراحل پیشرفته بدون علامت هستند و این به تشخیص دیرهنگام بیماری می‌انجامد.

در این دوران شایع‌ترین علامتی که فرد می‌تواند داشته باشد خستگی مزمن است. کاهش اشتها و وزن، تهوع، درد عضلات و مفاصل و ضعف از دیگر علایم کمتر شایع بیماری کبدی است. در موارد پیشرفته علائم نارسایی كبدی بروز می‌كند كه شامل تورم شكم و اندام‌ها، یرقان، خونریزی‌های گوارشی و منگی و خواب‌آلودگی در مراحل بسیار پیشرفته است. بیماران ممكن است خارش نیز داشته باشند.

رهایی از عوارض جانبی درمان

1. ضد دردها از قبیل استامینوفن یا بروفن می‏توانند برای جلوگیری یا آرام بخشی نسبی تب و درد بكار روند.

2. تزریق اینترفرون آلفا به هنگام خواب به شما اجازه خواهد داد تا در زمان بروز علائم شبیه آنفلوانزا خواب باشید.

3. انرژی‌تان را حفظ كنید: بكوشید تا بیشتر استراحت كنید.

4. به اندازه كافی مایعات بنوشید: قبل از درمان و طی درمان مایعات كافی بنوشید.

5. غذاهای متعادل بخورید: از وجود مقدار كالری لازم هر وعده غذایی اطمینان داشته باشید.

6. به چیزهای مثبت فكر كنید: دورنمای فكری سالمی داشته باشید.

7. در حین درمان و تا 6 ماه پس از پایان درمان بار‌دار نشوید.

اگرچه شما تحت درمان هستید، می‌توانید كار كنید و حتی مسافرت هم بروید. فقط همیشه دارو را به همراه داشته باشید. طرز تلقی شما نسبت به بیماری و چگونگی پذیرش آن عواملی است كه وضعیت شما را تعیین خواهد نمود. هر چقدر دید مثبت‌تری داشته باشید وضعیت عمومی شما بهتر خواهد بود. فقط به خاطر بسپارید كه صبوری و پایداری و جدیت در درمان به شما كمك خواهد كرد تا حداكثر بهره را از درمان ببرید.

پیشگیری از بیماری

  تا به حال بدلیل خصوصیات این ویروس، دانشمندان موفق به ساخت واكسن مؤثر نشده‏اند و متأسفانه مبتلایان را نمی‏توان براحتی درمان كرد. لذا لازم است شما با رعایت نكات بهداشتی مانع از ابتلای خود و دیگران شوید.

موارد زیر در پیشگیری از انتقال ویروس نقش بسزایی دارند:

 زخم و بریدگی های پوست را خودتان پانسمان كنید. در صورت نیاز به كمك برای پانسمان زخم از دستكش استریل استفاده شود. اگر خون شما بر روی سطحی ریخت حتما موضع را با وایتکس یا دیگر محلول‌های ضد ویروس، و نه تنها با آب، ضدعفونی نمایید. در صورتیكه به این بیماری مبتلا هستید، خون، پلاسما، اعضای بدن یا بافت اهدا نكنید. وزن را به اشتراك نگذارید.  از ریش‌تراش، مسواك و لوازم آرایشی یا لوازم شخصی دیگران بطور مشترك استفاده نكنید.

 

 

برای خواندن بخش اول- آنچه باید از هپاتیت C بدانیم- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- آنچه باید از هپاتیت C بدانیم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: هپاتیت حاد، علایم بالینی هپاتیتC، بیماران مبتلا به هپاتیت، درد عضلات، شایع ترین علامت هپاتیت، خونریزی های گوارشی تعداد بازديد: 764 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز