Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 02:54

12
خرداد
درمان هپاتیت B مزمن

درمان  هپاتیت B  مزمن

افرادی كه مبتلا به هپاتیت B مزمن هستند قبل از هرگونه درمان باید مشخص شود.

دكتر حسین هاشمی طرقی؛ فوق تخصص گوارش و كبد

 

 

 

هپاتیت مزمن B در كشورهای آسیایی و افریقایی بیشتر از سایر مناطق دیده می‌شود و با آنكه داروهای متعددی جهت درمان آن موجود است، و با وجود درمان‌‌های ایمونواستیمولاسیون و واكسن تراپی ایمونومدولاتور، ریشه كن نمودن ویروس هپاتیت B بسیار به ندرت پیش می‌آید (5 تا 10 درصد) اما تكثیر ویروس به هر نحو متوقف می‌شود كه دوره نسبتا طولانی هم خواهد داشت و در نتیجه پیدایش و سیر به سمت سیروز و یا كانسر كبد بسیار كاهش می‌یابد یعنی عمر طولانی‌تر برای بیماران را در برخواهد داشت.

افرادی كه مبتلا به هپاتیت B مزمن هستند قبل از هرگونه درمان باید مشخص شود كه در آزمایش سرولوژی PCR) DNA)مثبت هستند یا خیر؟ در آزمایش بیوشیمی هم شدت ضایعات كبد كه در اثر التهاب، نكروز و فیبروز كبد است باید مشخص شود و بدون توجه به مقدار ترانس آمینازها بهتر است بیوپسی كبد نیز بشوند.

بیمارانی كه تحت درمان قرار می‌گیرند دارای شرایط زیر هستند:

A>I فعالیت نكروز و انفلاماسیون

F>I درجه فیبروز(DNA(PCR مثبت كه در این صورت تكثیر ویروس بیشتر از 20/000 و یا حتی 100/000 copies ml است و در سیروتیكها می‌تواند بیشتر از 2000 copies ml نیز باشد. میزان افزایش ترانس آمینازها هرچه می‌خواهد باشد مهم نیست.

مؤثر بودن درمان به وسیله كاهش قابل ملاحظه DNA ویروس و منفی شدن Ag. Hbe و مثبت شدن Anti Hbe مشخص می‌شود كه در نتیجه با بهبود هیستولوژی و كاهش انفلاماسیون و حتی فیبروز كبد و احتمالا تا حدی سیروز همراه است.

نحوه درمان

از روش‌های مختلف می‌توان استفاده نمود آنچه ما استفاده می‌كنیم عبارتست از:

Peginterferon

اینترفرون آلفا2b

اینترفرون آلفا2a

كه بر حسب وزن بیمار به طریق زیر جلدی و هر هفته یك بار استفاده شده و در نتیجه موجب توقف طولانی تكثیر ویروس می‌شود. با این درمان در 3/1 موارد نتایچ مطلوب به دست می‌آید و منفی شدن Ag. Hbs در 5 تا 10 درصد موارد پیش می‌‌آید كه بسیار كم است.

روی این اصل بهتر است درمان‌های بعدی را از همان ابتدا با چند داروی تركیبی شروع نمود مثل انترفرون و لامیوودین mg 100 در روز یا روزانه mg 10 Adefovir یا روزانه mg5/0 Entecavir  درمان این داروها می‌تواند طولانی‌تر ادامه یابد تا زمانی كه DNA PCR منفی و مثبت شدن AntiHBe مثبت باشد اما حتی اگر DNA PCR هنوز هم مثبت باشد دارو قطع نمی‌شود.

 

برچسب ها: هپاتیت، پیشگیری از هپاتیت، درمان هپاتیت، هپاتیت مزمن B، انواع هپاتیت، مبتلایان هپاتیت، هپاتیت مزمن، راه های درمان هپاتیت، هیستولوژی تعداد بازديد: 6056 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز