Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 17:13

28
آذر
مشاهیر مبتلا به پارکینسون

مشاهیر مبتلا به پارکینسون

پارکینسون نوعی اختلال تحلیل رونده سیستم اعصاب مرکزی است که منجر به لرزش دست فرد مبتلا و کند شدن حرکات او می‌‌شود. عامل ژنتیکی یا زیست محیطی می‌‌تواند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

بیماری پارکینسون نوعی اختلال تحلیل رونده سیستم اعصاب مرکزی است که منجر به لرزش دست فرد مبتلا و کند شدن حرکات او می‌‌شود.

عامل ژنتیکی یا زیست محیطی می‌‌تواند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

بنابر تخمین حدود 7 تا 10 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده اند و در این میان افراد مشهور هم بی نصیب نمانده اند.

در این مقاله به تعدادی از این مشاهیر اشاره شده است.

مایکل جی. فاکس

مایکا جی فاکس، بازیگری کانادایی متولد 1961 است. او بیشتر به دلیل حضور در فیلم بازگشت به آینده به شهرت رسیده است.

مایکل علاوه بر بازیگری، تهیه کننده تلویزیون و فیلم و نویسنده نیز است. او برنده سه دوره متوالی جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر کمدی در سریال شهر چرخان شده است.

بیماری پارکینسون وی در سال 1991، وقتی 30 ساله بود، تشخیص داده شد.

او تا مدت ها این بیماری را از دیگران پنهان می‌‌کرد و سرانجام 7 سال بعد با تاسیس بنیاد تحقیق مایکل جیو فاکس که در زمینه پارکینسون فعال است، بیماری خود را علنی نمود.

او تمام هزینه های این بنیاد را تامین می‌‌کند تا محققان راهی برای پیشگیری، درمان و معالجه بیابند. 

مایکل هنوز فعالیت های بازیگری خود را دنبال می‌‌کند و همچنین در نقش افراد مبتلا به پارکینسون بازی کرده است.

او در یکی از مصاحبه ها گفته بود، " مادامی که بتوانم نقش یک فرد مبتلا به پارکینسون را بازی کنم، هر کار دیگر را هم می‌‌توانم انجام دهم."

محمدعلی کلی

محمدعلی کلی متولد 1942، بوکسور حرفه ای سنگین وزن آمریکایی بود که شهرت جهانی داشت.

او پیش از بازنشستگی در ورزش به سال 1981، گرفتار لرزش دست و اشکال در حرکت شده بود و پزشکان بیماری پارکینسون او را سه سال بعد (1984)، تشخیص دادند.

او با کمک دو تا از دوستانش، مرکز پارکینسون محمدعلی کلی را تاسیس کرد و به کمک افراد مبتلا به پارکینسون که دچار اختلالات حرکتی بودند، پرداخت.

این مرکز همچنین به افراد مبتلا به لرزش دست و بیماری هاتینگتون، خدمات ارائه می‌‌دهد و به بیماران و خانواده هایشان در زمینه پارکینسون، اطلاع رسانی می‌‌کند. دختر او راشده علی نیز در مورد بیماری پارکینسون کتابی برای کودکان نوشته است.

محمد علی کلی در سال 2016 به علت شوک عفونتی به دلایل طبیعی نامعلوم و پس از 32 سال تحمل پارکینسون در گذشت. در مراسم تشییع جنازه او چهره های سرشناس جهان شرکت داشتند.

رابین ویلیامز

رابین ویلیامز، بازیگر و کمدین آمریکایی متولد 1951 بود. او در دوران بازیگری خود توانسته بود جوایز اسکار، گلدن گلوب و ساترن و گرمی را به دست آورد.

ویلیامز در سال 1997 میان فهرست "صد ستاره برتر تاریخ سینما" مجله امپایر، رتبه 63 را به خود اختصاص داده بود. متاسفانه او به دلیل افسردگی شدید در سال 2014 در سن 63 سالگی دست به خودکشی زد و بعد از آن بود که همسرش اعلام کرد که ویلیامز به پارکینسون مبتلا شده و در مراحل اولیه این بیماری قرار داشته است.

او با مرگ خود افراد بسیاری را متاثر کرد.

برایان گرانت

برایان گرانت، متولد 1972 و بسکتبالیست آمریکایی بازنشسته است.

او 12 فصل در انجمن بسکتبال حرفه ای آمریکا و همچنین برای باشگاه های مختلف دیگر بازی کرد. او به داشتن روحیه مثبت تیمی و کار با کودکان محروم معروف است.

زمانی که برایان گرانت فقط 36 سال داشت، پس از بازنشستگی از ورزش حرفه ای، بیماری پارکینسون او مشخص شد.

او بنیاد برایان گرانت را، که به مبتلایان به پارکینسون کمک کرده و به آنها آگاهی می‌‌دهد و ورزش را همانند دارو به زندگی شان وارد می‌‌کند، تاسیس کرد.

لیندا ماریا رانستد

رانستد متولد 1946، خواننده آمریکایی است که تاکنون 30 آلبوم استودیویی منتشر کرده و برنده جوایزی از جمله گرمی (11 بار)، آکادمی موسیقی کانتری(2 بار) و امی شده است.

همچنین نامزدی هایی نیز برای جایزه های گلدن گلوب و تونی کسب کرده است.  لیندا دو بار در دهه 1980، دچار مشکل جسمی بسیار شدید شد و گفت که بعد از آن وضعیتش به طور کامل خوب نشد- اما با این حال تا زمانی که دیگر قادر به آواز خواندن نبود، به عصب شناس مراجعه نکرد.

سرانجام بعدها که اوضاع جسمی اش رو به وخامت گذاشت، با انجام آزمایش ها مشخص شد که به بیماری پارکینسون مبتلا شده است.

او در خودزندگی نامه‌اش، نوشته بود که،" با وجود این بیماری خیلی تلاش کردم دوباره بخوانم اما فهمیدم، هر قدر تلاش کنی، فایده‌ای ندارد.

حتی یک نت را هم نمی‌توانم بخوانم. " او در سال 2009، آخرین کنسرت زنده خود را اجرا کرد.

اگرچه لیندا پس از تشخیص این بیماری شوکه شده بود اما سرانجام آموخت که با این بیماری کنار آمده و به زندگی خود ادامه دهد.

جنت رینو

جنت رینو متولد 1938، اولین دادستان کل زن آمریکا، بین سال های 1993 تا 2001، بود.

بیماری پارکینسون او در سال 1995- دو سال بعد از اینکه نامزد پستی در کابینه شده بود- تشخیص داده شد.

در آن زمان 55 ساله بود. او با مصرف دارو تلاش کرد تا علایم پارکینسون را تحت کنترل درآورد.

جنت بعدها به عنوان بازیگر مهمان در یکی از فصل‌های سریال خانواده سیمپسون‌ها در سال 2013، ایفای نقش کرد.

هر بار که در برنامه‌ای  از او به عنوان فرد مشهور محترمی که به بیماری پارکینسون مبتلا شده یاد می‌‌کردند، او سعی می‌‌کرد از نگاه‌ها دور بماند. جنت رینو سال 2016 در سن 78 سالگی درگذشت.

باب هاسکینز

رابرت ویلیام"باب" هاسکینز جونیور متولد 1942، بازیگر بریتانیایی بود. او در سال 1982 به خاطر بازی در فیلم آخرین جمعه خوب طولانی برنده جایزه شد.

باب در سال 2012 اعلام کرد به دلیل بیماری پارکینسون دیگر قادر به ادامه فعالیت نبوده و مجبور به بازنشستگی است.

او در مورد جزئیات بیماری اش، چیزی نمی‌گفت اما یکبار در مصاحبه‌ای گفته بود، "به خاطر این بیماری، دیگر نمی‌توانم کارم را خوب انجام بدهم، دارم سعی می‌‌کنم با بازنشستگی‌ام کنار بیایم و ترجیح می‌‌دهم روی سلامت خود و سبک زندگی سالم‌تری متمرکز شوم." هاسکینز در سال 2014، در سن 71 سالگی بر اثر ابتلا به ذات‌الریه، درگذشت.

مایکل ریچارد کلیفورد

کلیفورد متولد 1952 و فضانورد اهل آمریکا است.

او کار خود در ناسا را در سال 1990 شروع کرد و تاکنون سه سفر فضایی داشته و در مجموع 665 ساعت دور مدار زمین چرخیده است.

با وجود اینکه بیماری پارکینسون او در سال 1994، تشخیص داده شد، اما او به پرواز خود ادامه داد.

زمان تشخیص بیماری، به نظر کاملا سالم می‌‌آمد و فقط در حرکت دادن دست راستش کمی مشکل داشت.

در سال 2012، او از آکادمی عصب شناسی آمریکا به دلیل افزایش آگاهی مردم در زمینه بیماری پارکینسون و اینکه آنها می‌‌توانند با وجود این بیماری باز هم رویاهایشان را عملی کنند،  جایزه‌ای دریافت کرد.

بن پتریک

بن پتریک متولد 1977، بازیکن بیس بال که در 240 بازی لیگ برتر بازی کرده است، زمانی که فقط 22 سال داشت، معلوم شد که به بیماری پارکینسون مبتلاست.

او در سال 2004 از دنیای حرفه ای ورزش، بازنشسته شد.

او در مورد بیماری پارکینسون خود و تجربه هایش در بازی حرفه ای که چگونه با وجود بیماری از عهده آن برآمد، کتابی با عنوان "چهل هزار به یک" نوشت.

منظور از چهل هزار، تعداد افرادی است که سالانه در آمریکا به بیماری پارکینسون مبتلا می‌‌شوند.

پاپ ژان پل دوم

پاپ ژان پل دوم، متولد 1920 در لهستان بود. او اولین و تنها پاپ غیرایتالیایی بود که در سال 1978 به رهبری کلیسای کاتولیک و حاکم واتیکان برگزیده شد.

ژان پل دوم، 264 مین پاپ بود و یکی از پرنفوذترین رهبران سده بیستم میلادی شناخته می‌‌شود. سال 2001، مشخص شد که ژان پل دوم به بیماری پارکینسون مبتلا است.

اما با وجود اینکه به سختی می‌توانست صحبت کند و بشنود و به آرتروز شدید مبتلا بود، به سفر خود به دور جهان و گفتگو با رهبران جهان ادامه داد. او در سال 2005 درگذشت.

 

برچسب ها: مشاهیر مبتلا به پارکینسون، مایکل جی. فاکس، محمدعلی کلی، رابین ویلیامز، برایان گرانت، لیندا ماریا رانستد، جنت رینو، باب هاسکینز، مایکل ریچارد کلیفورد، بن پتریک، پاپ ژان پل دوم تعداد بازديد: 2232 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز