Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 05:10

14
شهریور
زبان پریشی (1)

زبان پریشی (1)

بخش اول- زبان پریشی، اختلالی است كه در نتیجه آسیب‌دیدگی بخشی از مغز كه مسؤول زبان است، ایجاد می‌شود. این اختلال معمولاً به یكباره و به دنبال یك سكته یا آسیب‌دیدگی مغزی به وجود می‌آید.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

زبان پریشی، اختلالی است كه در نتیجه آسیب‌دیدگی بخشی از مغز كه مسؤول زبان است، ایجاد می‌شود. این اختلال معمولاً به یكباره و به دنبال یك سكته یا آسیب‌دیدگی مغزی به وجود می‌آید و ممكن است به تدریج منجر به آلزایمر و عفونت شود. زبان پریشی عارضه‌ای است كه در آن فرد مبتلا برای فهم زبان، چه هنگام خواندن و چه موقع نوشتن دچار مشكل می‌شود و غالباً با اختلالات گویشی، مثل «نارساگویی عضوی» و یا «كنش پریشی در تكلم» همراه است كه همگی مربوط به آسیب‌دیدگی مغز هستند. 

هر كسی ممكن است به این اختلال دچار شود؛ به عبارتی این اختلال هیچ محدودیت سنی ندارد، ولی افراد میانسال بیشتر در معرض آن هستند. درصد ابتلا به آن هم در میان خانم‌ها و آقایان یكسان است. حدود 1 میلیون نفر در آمریكا به زبان پریشی دچار هستند و طبق آمار و ارقام هر سال حدود هشتاد هزار نفر در اثر سكته به این اختلال دچار می‌شوند.

میزان آسیب‌‌دیدگی، سلامت و شرایط سنی بیمار

هدف از درمان زبان پریشی، بهبود توانایی فرد برای برقراری ارتباط، توانایی بكارگیری زبان، حفظ توانایی‌های زبانی تا حد امكان، جبران مشكلات زبانی و یادگیری شیوه‌های جدید ارتباطی است. «فرد درمانی» روی نیازهای خاص هر فرد متمركز است؛ در حالی كه «گروه درمانی» فرصت‌هایی را برای استفاده از مهارت‌های ارتباطی ارائه می‌دهد.

افرادی كه دچار اختلال زبان پریشی می‌شوند، به شدت به حمایت خانواده خود نیاز دارند. افراد خانواده می‌توانند بهترین شیوه‌های برقراری ارتباط را یاد گرفته و آنها را در جهت درمان كسانی كه واقعاً دوست‌شان دارند، به كار بگیرند.

برخی از این شیوه‌ها به قرار زیر هستند:  ساده‌تر كردن زبان با استفاده از جملات كوتاه و غیرپیچیده، تكرارمضمون كلمات یا نوشتن لغات كلیدی برای توضیح آشكار معنی آنها، حذف برخی عوامل گیج‌كننده كه باعث پرت شدن حواس فرد مبتلا می‌شود؛ گوش كردن به رادیو و تماشای تلویزیون با صدای بلند  بیشتر و صمیمانه‌تر كردن هرگونه رابطه با افراد مبتلا. (هر ارتباطی مؤثر خواهد بود؛ اعم از ارتباط كلامی، اشاره‌ای، نقاشی و ...)  خودداری از تصحیح ایرادهای فرد هنگام حرف زدن   فرصت دادن به بیمار برای اینكه بیشتر و بیشتر حرف بزند.  حمایت و تشویق بیمار به بیرون رفتن از خانه.

 تشخیص بیماری

زبان پریشی ابتدا توسط پزشك متخصص مغز و اعصاب تشخیص داده می‌شود. پزشك شروع به پرسیدن سوالاتی راجع به نام اشیا می‌كند و با بیمار مكالماتی انجام می‌دهد و در صورت مشكوك بودن به این اختلال، او را به یك متخصص آسیب‌شناس تكلم معرفی می‌كند تا توانایی‌هایش بیشتر محك زده شود و مشكل او به شكل دقیق‌تری بررسی گردد.

عوامل

زبان پریشی در اثر آسیب‌دیدگی یك یا دو بخش از مغز كه مربوط به زبان است، اتفاق می‌افتد. معمولاً علت آسیب‌دیدگی مغز، سكته است. سكته مغزی وقتی رخ می‌دهد كه خون كافی به مغز نرسد. در این حالت سلول‌های مغز می‌میرند، زیرا اكسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق خون دریافت نكرده‌اند.

دلیل دیگر آسیب‌دیدگی مغزی، ضربه شدید به سر است. تومورهای مغزی، عفونت‌های مغزی و برخی موارد دیگر نیز از مهم‌ترین عوامل آسیب‌دیدگی مغز هستند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- زبان پریشی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آلزایمر، تومورهای مغزی، زبان پریشی، اختلال زبان پریشی، آسیب دیدگی مغز، اختلالات گویشی، توانایی زبان تعداد بازديد: 788 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز