Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 13:17

2
آذر
غذا در بـرابر آسم

غذا در بـرابر آسم

مصرف مركبات و میوه‌های سرشار از ویتامین c باعث كاهش حملات آسم و آلرژی به‌خصوص در كودكان می‌شود؛‌ تحقیقات دانشمندان ایتالیایی نشان می‌دهد كودكانی كه پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت و كیوی می‌‌خورند كمتر دچار علائم آسم و آلرژی می‌شوند.

زهرا فرهناك کارشناس ارشد تغذیه

 

 

هر روز یك عدد سیب بخورید

سیب و آب سیب حاوی فیتو کیمکال‌ها و مواد آنتی‌اکسیدانی است كه عملكرد ریه را بهبود می‌بخشند، بنابراین به افرادی كه از آسم رنج می‌برند توصیه می‌شود هر روز یك عدد سیب بخورند. در ضمن مصرف روزانه سیب توسط خانم‌های باردار، احتمال ابتلا و تولد فرزندشان با مشكل آسم و یا آلرژی را كمتر می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند مادرانی كه در طول دوران بارداری دست‌كم هفته‌ای چهار عدد سیب می‌خورند، از بروز آسم و آلرژی در كودكان‌شان پیشگیری می‌كنند.

سیر و پیاز

تركیب سیر و شیر گرم یك داروی بسیار قدیمی برای درمان آسم است و اگر بیماران آسمی از این تركیب بخورند، كمتر دچار حملات آسم می‌شوند. سیر و پیاز از گونه alliumها هستند. موسیر، تره‌فرنگی و پیازچه نیز در این گروه قرار دارند. علاوه بر مصرف زیاد این‌گونه از سبزیجات در پخت‌وپز، سیر و پیاز خواص بی‌شماری در حفظ سلامت دارند. آنها می‌توانند از آسم جلوگیری و یا به درمان آن كمك كنند.

سبزیجات میوه‌ای

تحقیقات دانشمندان اسپانیایی بر روی 460 دانش‌آموز و كودك اسپانیایی به مدت هفت سال نشان داد كودكانی كه هر روز بیش از 35 گرم سبزیجات میوه‌ای مصرف می‌كنند، بسیار كمتر علایم و نشانه‌های آسم و آلرژی را از خود بروز می‌دهند. سبزیجات میوه‌ای شامل كدو سبز، لوبیا سبز، گوجه، بادمجان و خیار می‌شود.

خاصیت ضد التهابی سیر و پیاز

پیاز حاوی مقدار زیادی تركیبات ضد التهابی است كه می‌تواند آسم را درمان كنند و علائم آن را كاهش دهد. همچنین مقدار زیادی آنتی‌اكسیدان فلوونوئید كوارسیتن دارد و به‌طور متوسط حاوی 50 میلی‌گرم كوارستین است؛ بنابراین اگر به‌طور روزانه پیاز مصرف كنید، شدت حملات آسم در شما كاهش خواهد یافت.

پیاز، 9 گونه تركیب ضد التهابی متفاوت دارد. مصرف آن كاملاً بی‌خطر است و به ندرت دیده شده كه كسی در اثر مصرف پیاز دچار آلرژی ‌شود. سیر به خاطر طبیعت گرم خود یك سبزی مناسب برای درمان آسم و آلرژی به شمار می‌آید. در فلسفه چینی‌های باستان، سیر جایگاه ویژه‌ای دارد و در درمان گیاهی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نظام پزشكی سنتی هند نیز استفاده از سیر به خصوص سیری كه با شیر جوشیده و تركیب شده باشد، بسیار توصیه می‌شود. اگر سیر را با سركه سیب و عسل بخورید، تاثیر بیشتری خواهد داشت. این تركیب باعث رقیق شدن مواد مخاطی موجود در دستگاه تنفسی، كاهش گرفتگی ریه‌ها و مجاری تنفسی و در نتیجه سهولت تنفس می‌شود؛

لذا هر روز دو حبه سیر را با یك قاشق چایخوری سركه و یك قاشق چایخوری عسل تركیب كرده و صبح‌ها قبل از صبحانه میل كنید. دقت باشید كه اگر جزء آن دسته از افراد بسیار معدودی هستید كه به مارچوبه حساسیت دارید، احتمال دارد با خوردن سیر و پیاز نیز دچار آلرژی شوید. درمورد مصرف و میزان مناسب آنها حتما با پزشك خود مشورت كنید.

ماهی و روغن ماهی

مصرف ماهی تأثیر زیادی در كاهش ابتلا به آسم و آلرژی دارد.  كودكانی كه هر روز دست كم حدود 60 گرم ماهی مصرف می‌كنند، كمتر دچار آلرژی و آسم می‌شوند. اگر كودكتان و یا حتی خودتان نمی‌توانید ماهی بخورید، لااقل از مكمل روغن ماهی استفاده كنید.

مرکبات

مصرف مركبات و میوه‌های سرشار از ویتامین c باعث كاهش حملات آسم و آلرژی  به‌خصوص در كودكان می‌شود؛‌ تحقیقات دانشمندان ایتالیایی نشان می‌دهد كودكانی كه پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت و كیوی می‌‌خورند كمتر دچار علائم آسم و آلرژی می‌شوند. ویتامین c به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی که دارد با التهابات ریوی مقابله می‌كند. مركبات و كیوی و البته توت‌فرنگی و تمشك حاوی مقادیر زیادی ویتامین c هستند.

كاهش مصرف نمك

زیاده‌روی در مصرف نمك نه تنها سلامت قلب را به خطر می‌اندازد، بلكه باعث تشدید علائم آسم نیز می‌شود؛ بنابراین كنترل و مدیریت مصرف نمك باعث كنترل علائم آسم و آلرژی می‌گردد. دانشمندان به مردم توصیه می‌كنند كه از مصرف غذاهای بسته‌بندی و فرآوری شده بپرهیزند.

نقش آنتی‌اكسیدان‌ها در درمان آسم

مصرف آنتی‌اكسیدان‌ها به پیشگیری و درمان این بیماری كمك می‌كند فلوونوئیدها، ویتامین‌های A ، C و E نیز رادیكال‌های آزاد را خنثی و از آسیب‌دیدگی سلول‌ها جلوگیری می‌كنند. كاهش دریافت ویتامین A ، C و E باعث تشدید علائم آسم می‌شود.

ویتامین C

اگر هر روز 2 گرم ویتامین C به بدن‌تان برسانید، علائم آسم در شما كاهش می‌یابد. مصرف مكمل‌های ویتامین C باعث كاهش حملات آسم می‌شود.

ویتامین E7

آلودگی هوا باعث افزایش حملات آسم می‌شود، اما مصرف مكمل‌های E از این حملات پیشگیری می‌كنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه استفاده از مكمل‌های ویتامین E در طول دوران بارداری باعث كاهش خطر ابتلای كودك به آسم می‌گردد.

بتاكاروتن و لیكوپن

بتاكاروتن و لیكوپن هر دو از پیش ماده‌های كارتنوئیدها هستند. مصرف بتاكاروتن و لیكوپن به‌طور روزانه از بروز آسم و حملات آن جلوگیری می‌كند. بتاكاروتن و لیكوپن نقش محافظتی در برابر این بیماری دارند. این ویتامین‌ها در مجموع از پیشروی و تشدید آسم جلوگیری می‌كنند و التهابات ناشی از آن را از بین می‌برند. رابطه بین غذاها و افزایش احتمال بروز حملات آسم و آلرژی، خصوصاً‌ در كودكان، سال‌هاست كه مورد تحقیق دانشمندان است.

 

برچسب ها: درمان آلرژی، جلوگیری از آلرژی فصلی، درمان آسم و حساسیت، آمپول ضد حساسیت، مواد غذایی ضد حساسیت تعداد بازديد: 930 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز