Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 08:29

18
شهریور
راه‌های درمان آلرژی

راه‌های درمان آلرژی

وقتی كه علائم بیماری را در خود مشاهده می‌كنید احساس خطر می‌كنید و درصدد درمان برمی‌آیید. چند قطره از عصاره آلرژی‌زا روزی سه بار زیر زبان خود بچكانید.

تحريريه ماهنامه دنيای زنان

 


افرادی كه به آلرژی دچار هستند باید به خاطر داشته باشند كه هر چه تلاش بدنشان برای دفاع از خود بیشتر شود، كمتر آسیب می‌بینند و علائمی همانند خارش و عطسه كردن در آنها بیشتر سركوب می‌شود. افراد مبتلا به آلرژی مجبورند بخشی از درآمد خود را به خرید داروها اختصاص دهند. افراد مبتلا به آلرژی از انواع اسپری‌ها، كورتیكواستروئیدها، داروهای رفع احتقان هم خوراكی و هم به صورت اسپری، و ... استفاده می‌كنند. البته برخی از این داروها در كنترل علائم آلرژی مؤثر هستند، اما هرگز به طور ریشه‌ای آلرژی را درمان نمی‌كنند و در ضمن عوارض جانبی نیز به دنبال دارند.

 

سایر روش‌های درمانی

ایمنی درمانی

وقتی كه علائم بیماری را در خود مشاهده می‌كنید احساس خطر می‌كنید و درصدد درمان برمی‌آیید. چند قطره از عصاره آلرژی‌زا روزی سه بار زیر زبان خود بچكانید. این كار را حداقل تا 5 سال ادامه دهید. احتمال دارد نتایج درمان در معرض چند ماه مشخص شوند و ممكن است مدت زمان بیشتری طول بكشد. 
با گذشت زمان بدن شما تحمل بیشتری در برابر آلرژن‌ها پیدا می‌كند. آلرژی‌Rhinitis و آسم با این روش بهتر از سایر روش‌های درمانی كنترل می‌شوند. پزشكان و دانشمندان حدود 30 سال است كه از این روش قطره‌ای استفاده می‌كنند، اما هنوز هم باید تحقیقات بیشتری در این زمینه به انجام برسد. اغلب بیماران این روش درمانی را تا پایان دوره كامل درمانی دنبال نمی‌كنند و از ادامه راه منصرف می‌شوند. برای آنكه اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید، از پزشكتان راهنمایی بگیرید.

 

تغییرات محیطی

وقتی كه شروع به سرفه و عطسه می‌كنید باید محیط خود را تمیز و پاكیزه كنید. بهتر است كه با ایجاد برخی تغییرات در خانه، حساسیت خود را كاهش دهید. مثلاً اگر به گرد و غبار و خاك حساسیت دارید، بهتر است فرش‌های خانه را جمع كنید. اتاق‌ها را زود به زود گردگیری كنید. اگر به گل‌ها و گیاهان حساسیت دارید، در خانه و محیط اطراف‌تان از آنها نگهداری نكنید. افرادی كه می‌دانند برخی از آلرژی‌‌زاها در آنها تغییراتی را ایجاد می‌كنند و دردسرهایی به دنبال دارند با این راهكارها تا حدود زیادی درمان می‌شوند.

 

غذاهای آلرژی زا

برای مدت حداقل 2 هفته تمام آلرژی‌‌زاها را از برنامه غذایی خود حذف كنید. تخم‌مرغ، شیر، گلوتن، ذرت، سویا، آجیل، بادام زمینی و ماهی جزو غذاهای حساسیت‌زا هستند. بعد از دو هفته، یكی از این مواد غذایی را بخورید مثلاً یك لیوان بزرگ شیر بنوشید و تا 48 ساعت بعد منتظر واكنش‌هایی كه ممكن است رخ دهد، باشید. اگر هیچ علائمی در شما بروز نكرد، سراغ ماده غذایی دیگر بروید البته با فاصله زمانی 2 روز. بعد از گذشت حدود 5 هفته درمی‌یابید كه به كدام یك از این غذاها حساسیت دارید و می‌‌توانید آن را از برنامه غذایی‌تان حذف كنید. این روش برای افرادی كه از حساسیت‌های غذایی رنج می‌برند، بسیار مناسب است.

 

تقویت‌كننده‌های ایمنی بدن
وقتی كه سیستم دفاعی بدن‌تان تضعیف می‌شود یا آسیب می‌بیند، كمی به آن ویتامین برسانید. كوائرستین، ویتامین‌های E و C و مكمل‌های پروبیوتیك كمك زیادی به شما می‌كنند تا سیستم دفاعی شما تقویت شود. افرادی كه عادت به میوه خوردن و سبزیجات ندارند، با این روش می‌توانند حداقل احتمال بروز علائم آلرژی را كاهش دهند. ارزش ویتامین‌های E و C در تقویت سیستم دفاعی بدن بسیار بالاست.

 

گیاهان دارویی
وقتی كه از داروهای شیمیایی نتیجه نمی‌گیرید بهتر است داروهای سنتی را نیز امتحان كنید. برخی از این گیاهان دارویی عبارتند از گان كائو، كوشِن و لنیگ‌زی. 
افرادی كه به هنگام آلرژی دچار تب یونجه می‌شوند و یا اینكه از آلرژی Rhinitis رنج می‌برند با این گیاهان دارویی، تا حدود زیادی درمان می‌شوند. در حال حاضر سه گروه پزشكی مشغول بررسی تأثیرات این گیاهان در درمان آلرژی‌ها هستند. 
 

راهكاری برای باز كردن گرفتگی بینی

وقتی كه بینی‌تان دچار گرفتگی می‌شود، یكی از بهترین راه‌ها برای باز كردن این گرفتگی به كارگیری این روش است. یك ظرف شبیه قوری را بردارید و مقداری از محلول آب ولرم و نمك خالص را در آن بریزید. محلول را از یك سوراخ بینی وارد حفره‌های بینی كنید و از سوراخ دیگر خارج كنید. به این ترتیب احساس می‌كنید كه راه سینوس‌های‌تان باز شده است و وقتی كه سینوس‌ها باز می‌شوند، آلرژی‌‌زاها مثل گرد و غبار حضور كمتری در این قسمت‌ها خواهند داشت. در سال 2009، دانشمندان بعد از انجام تحقیقاتی در مورد آلرژی‌ كودكان دریافتند كه گرفتگی‌های مجاری بینی با آب نمك بسیار بهتر از اسپری‌های استروئیدی باز می‌شوند.

 

یك سندرم به سندرم دیگر مبدل می‌شود

به بیماری آلرژی، سندرم آتوپیك، نیز می‌گویند. افرادی كه از این سندرم رنج می‌برند فقط یك وضعیت و حالت خاص را تحمل نمی‌كنند بلكه دچار وضعیت پیشرفته هستند كه اثرات آن هر سال بیشتر می‌شود. نوزادان و كودكان خردسالی كه به آلرژی دچار هستند ابتدا دچار خارش و پوسته پوسته شدن سطح پوست می‌شوند، وضعیتی كه اگزما نام دارد، ولی كم‌كم كه بزرگ‌تر می‌شوند اگزما به آلرژی Rhinitis تبدیل می‌شود و وسعت بیماری بیشتر می‌شود. بعد از آن نیز شرایط قبلی تبدیل به آسم می‌شود به طوری كه كودك در دوران مدرسه از علائم آسم رنج می‌برد. پزشكان به این شرایط «پیشرفت آلرژیكی» می‌گویند و وضعیت بسیار متداولی است. اغلب اوقات آلرژی Rhinitis با آسم اشتباه گرفته می‌شود. بیماری آلرژی به شكل‌های مختلفی توصیف می‌شود، اما چیزی كه در مورد آن مسلم است، نارسایی سیستم ایمنی بدن می‌باشد.
اما چگونه آلرژی به وجود می‌آید و رفته رفته شدت آن افزایش می‌یابد؟ بیماری آلرژی، اتفاقی درونی در بدن است؛ وقتی كه سیستم دفاعی بدن آشفته و مغشوش می‌شود و چیزهای بسیار نرمال و طبیعی را مثل یك تهدید و خطر قلمداد می‌كند. حال تصورش را بكنید، سیستم دفاعی بدن در روده‌ها، سیستم‌لنفاوی و تمام بافت‌های بدن گسترده است و این احساس خطر می‌تواند بزرگ‌تر و بزرگ‌تر شود. در افراد مبتلا به آلرژی، سیستم دفاعی گاه به یك غذای خاص به چشم یك تروریست نگاه می‌كند و با كوچك‌ترین چیزهای بی‌خطر به طرز غیرقابل وصفی وحشت‌زده می‌شود و از همین‌جاست كه علائم آلرژی مثل آبریزش بینی، خارش پوست، عطسه كردن شروع می‌شود. این علائم گاه آنقدر شدت می‌یابند كه فرد احساس درماندگی می‌كند، حتی مواقعی علائم شدت بیشتری می‌یابند و با تورم گلو، استفراغ، گرفتگی عضلات و رگ‌ها و حتی از دست دادن هوشیاری  همراه می‌شوند. دانشمندان همچنان مشغول تحقیق و بررسی در مورد نظریه‌های مختلف پیرامون این مسئله هستند كه چرا سیستم دفاعی بدن دچار چنین اشتباه امنیتی می‌شود. آنها می‌دانند كه بیماری آلرژی حتی آلرژی به غذاها بیشتر مختص كشورهای پیشرفته و ثروتمند است. تعداد افرادی كه در آمریكا به آلرژی دچار هستند بسیار زیاد است، اما در كشور اسكاتلند از هر سه نفر یك نفر به آلرژی دچار می‌باشد. در نیوزیلند و استرالیا حدود 30 درصد از جمعیت كشور دچار آلرژی هستند. تحقیقات نشان می‌دهند كه از سال 1997 تاكنون، حساسیت‌های غذایی تا 18‌درصد افزایش داشته است. در حال حاضر 20‌ میلیون نفر از مردم آمریكا به آسم دچار هستند، در حالی كه تعداد این بیماران در 20 سال پیش، 10 میلیون نفر بود.

 

برچسب ها: آلرژی، درمان آلرژی، علائم آلرژی، غذاهای آلرژی زا، گرفتگی بینی تعداد بازديد: 1142 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز