Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 18:54

7
بهمن
باورهای غلط مردم درباره آلرژی (1)

باورهای غلط مردم درباره آلرژی (1)

شما می‌دانید هر سال چه موقع دچار عطسه و آب ریزش بینی می‌شوید و یك هفته تا 10 روز قبل از بروز این علائم دارویی كه پزشك‌تان تجویز كرده است، مصرف می‌كنید و تا حدود زیادی علائم آلرژی را در خودتان كنترل می‌كنید.

تحريريه دنيای سلامت

 

 

اگر خودتان از آلرژی رنج می‌برید و یا یكی از نزدیكانتان به آلرژی دچار است، حتما می‌دانید و دیده‌اید كه چه علائم و نشانه‌هایی با این وضعیت همراه هستند. این روزها تعداد افرادی كه در اثر آلرژی از تب یونجه رنج می‌برند به شدت افزایش یافته است و فقط در كشور آمریكا  60 میلیون نفر به آن دچارند. چرا؟

مواد شیمیایی كه هر روز آنها را وارد بدن خود می‌كنیم (مخصوصا از طریق مصرف غذاهای فرآوری شده) نقش مهمی در این زمینه دارند. چیزی كه در مورد آلرژی كاملا مشخص و واضح است این است كه آلرژی باعث می‌شود فرد بیشتر از دیگران به عفونت‌های گوش و سینوس دچار شود. در ضمن سایر مشكلات و بیماری‌ها مثل سردرد، بدخوابی، كاهش سطح انرژی و افزایش حساسیت و زود رنجی را نیز به دنبال داشته باشد. 

هر چه تمیزتر، بهتر 

همانطور كه تقریبا همه می‌دانیم جذب مقدار كمی میكروب و آلودگی برای بدن همه ما لازم است تا سیستم دفاعی بدن‌مان ساخته شود. پس نباید تلاش كنید تا به طول كامل از آلودگی‌ها دور باشید. در هفته 1 -2 بار خانه را جاروبرقی بكشید. جاروبرقی حتما فیلتر HEPA داشته باشد.

تا اجزاء ریز و گرد و غبار دوباره از دستگاه در محیط خانه پخش نشود و از كیسه‌های دوتایی استفاده كنید. حتما در آشپزخانه و بالای اجاق گاز، هود نصب كنید و فیلتر هود را هر 
2 ماه یكبار تعویض كنید.

اگر ممكن است، پنجره‌ها را ببندید تا گرده‌های ریز گیاهان، درختان و سایر چیزها وارد خانه‌تان نشود و حتما كفش‌هایتان را نیز بیرون از خانه در آورید تا مواد آلرژی‌زا وارد خانه نشوند. ملحفه و روبالشی‌ها را هفته‌ای یكبار بشوئید (با آب گرم). بعد از ظهرها دوش بگیرید تا این مواد ریز و گردوغبارها را با خود به تختخوابتان نبرید. 

تا زمانی كه علائم آلرژی در شما عود نكرده‌اند، دارو مصرف نكنید

اغلب داروهای آلرژی معمولا بیشترین تاثیر را وقتی دارند كه آنها را قبل از اوج گرفتن علائم مصرف كنید یعنی اینكه مصرف این داروها با نخستین علائم شروع شوند.

وقتی كه با یك آلرژی‌زا تماس برقرار می‌كنید مثل (گردوغبار، دانه‌ها، علف) سلول‌های دستگاه تنفسی هیستامین و سایر مواد شیمیایی مثل Leukotrienes تولید می‌كنند كه باعث سوزش، خارش، عطسه و سایر علائم می‌شوند. اگر در بدن‌تان دارو داشته باشید، مانع از آن می‌شوید كه هیستامین واكنش‌های آلرژیكی شدیدتری نشان دهد.

مثلا شما می‌دانید هر سال چه موقع دچار عطسه و آب ریزش بینی می‌شوید و یك هفته تا 10 روز قبل از بروز این علائم دارویی كه پزشك‌تان تجویز كرده است، مصرف می‌كنید و تا حدود زیادی علائم آلرژی را در خودتان كنترل می‌كنید. اگر با وجود تمام كارهایی كه انجام می‌دهید علائم بیماری در شما بهبود نمی‌یابد، از پزشك‌تان بخواهید كه آزمایشات بیشتری انجام دهد.

اگر به طور مداوم دچار عفونت دستگاه تنفسی و سینوسی می‌شوید، باید حتما بدانید كه چه محرك‌های خاصی شما را به این وضعیت دچار می‌كنند و از آن محرك‌ها دوری كنید.  

واكسن‌های آلرژی فقط مخصوص كودكان است 

این واكسن‌ها برای تمام افراد در هر سنی مناسب هستند. البته تحقیقات نشان می‌دهند كه واكسن‌های آلرژی فقط در 85 درصد افراد باعث كاهش علائم آلرژی می‌شوند مخصوصا افرادی كه در اثر آلرژی دچار تب می‌شوند.

واكسن‌های آلرژی تركیبی از مقادیر اندك از برخی آلرژی‌زاها هستند و وقتی كه به طور تدریجی وارد بدن فرد می‌شوند، تحمل و مقاومت او را افزایش داده و حساسیت او را به هنگام رویارویی با آلرژی‌ها به طور طبیعی كاهش می‌دهند.

اگر در مرحله اول آلرژی، هفته 1-2 بار واكسن آلرژی به فرد تزریق شود، علائم حساسیت به طرز چشمگیری در او كاهش می‌یابد. اگر نمی‌توانید واكسن را تحمل كنید، از پزشك‌تان بخواهید كه به شما قطره مخصوص بدهد و آن‌را هر روز روی زبان‌تان بچكانید، احتمالا قطره آلرژی به اندازه واكسن آلرژی موثر نخواهد بود.

 

 

برای خواندن بخش دوم - باورهای غلط مردم درباره آلرژی - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: آلرژی، علائم آلرژی، میكروب و آلودگی، عود کردن علائم آلرژی، دارو برای آلرژی، واكسن‌های آلرژی تعداد بازديد: 827 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز