Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 10:27

30
آبان
معنی حالت پاها در زبان بدن

معنی حالت پاها در زبان بدن

در این نوشته قرار است بدانیم چطور نحوه ایستادن ممکن است بر روی ارتباط شما با افراد تأثیر بگذارد و حتی گاهی باعث تخریب یک رابطه شود!

 همه ما کم‌وبیش اطلاعاتی درباره زبان بدن داریم و می‌دانیم که زبان بدن یا body language یکی از بهترین و گویاترین روش‌های برقراری ارتباط با افراد است. حتی شاید برایتان جالب باشد بدانید بسیاری از استادان دانشگاه و تدریس کنندگان فنون مذاکره، بیش از تأثیر کلام، بر تأثیر زبان بدن شما در ارتباط با افراد تأکید دارند.

چطور پاها راست می‌گویند؟

در یکی از جالب‌ترین تست‌هایی که در مورد زبان بدن از مدیران میانی یک شرکت گرفته شد، از آن‌ها خواسته شد در یک مصاحبه کاری به طرز متقاعدکننده‌ای دروغ بگویند. جالب بود که میزان استفاده و حرکت ناآگاهانه پاهای این افراد موقع دروغ گفتن، صرف‌نظر از جنسیتشان، زیاد شد؛ هرچند که بسیاری از آن‌ها سعی داشتند رفتار کنترل‌شده‌ای از خودشان بروز دهند. بعدازاین آزمایش دکتر پائول ایکمن، یکی از برترین روان شناسان دنیا در مصاحبه‌ای جنجالی اعلام کرد که در بسیاری از اوقات اگر متوجه شدید فردی زیاد پاهای خود را تکان می‌دهد و استرس بسیاری هم دارد، در حال دروغ گفتن به شما است!

هدف پاهای شما چیست؟

پاها در بدن شما برای رسیدن به دو هدف اولیه خلق شده‌اند؛ فرار از خطرها و راه رفتن برای رسیدن به غذا و رفع برخی نیازهای دیگر؛ بنابراین مغز انسان برای رفع این دو نیاز طبیعی آماده شده است و تشخیص می‌دهد که شما باید با پاهای خود به سمت رفع چه نیازهایی بروید و چه خطرهایی را از خود دور کنید. حالا ممکن است دور کردن خطر به معنی امتناع از رویارویی با شخصی باشد که از او خوشتان نمی‌آید یا احساس خوبی نسبت به او ندارید. در چنین شرایطی اگر مجبور به دیدن این شخص باشید به‌احتمال‌قوی در مقابلش پاهایتان را جفت می‌کنید و بازوهایتان را در قفسه سینه جمع خواهید کرد.

پاهای جفت شده بخشی از زبان بدن زنان

زمانی که افراد دو پای خود را کنار یکدیگر جفت می‌کنند، معمولاً به معنی بی‌طرفی آن‌هاست و این حالت بیشتر در خانم‌ها استفاده می‌شود. افراد در این حالت نظری درباره صحبت‌های طرف مقابل ندارند و مجبور به شنیدن هستند. معمولاً شاگرد یک مدرسه هنگام خصوصی صحبت کردن با معلمش، کارمند اداره هنگام صحبت با رئیسش و سربازان هنگام مکالمه با افسر بالاسری خود این حالت را می‌گیرند.

پاهایی که از هم دورند، زبان بدن مردان

این ژست از ایستادن بیشتر مخصوص آقایان است و تقریباً در کمتر خانمی دیده می‌شود چون نوعی ایستادن نظامی است. در این حالت افراد قصد رفتن و ترک صحنه را ندارند و می‌دانند که کماکان باید ساعت‌ها منتظر اتفاقی از قبیل آمدن افسر نظامی بمانند. نکته دیگر در این نوع ایستادن این است که این ژست گاهی در پوسترهای مسابقات ورزشی نیز برای نشان دادن قدرت بدنی بالا و آمادگی فرد ورزشکار دیده می‌شود. معمولاً افرادی که به این شکل می‌ایستند، اعتمادبه‌نفس بسیار بالایی دارند. این حالت که ایستادن دوشاخه نیز نام دارد، غالباً یک زبان بدن مردانه است. مردان از این حالت به‌عنوان علامتی برای نشان دادن سلطه خود استفاده می‌کنند و نشان می‌دهند برای رسیدن به هدفشان مصمم هستند.

پایی جلوتر از پای دیگر

در این حالت وزن بدن شما روی یکی از پاهایتان قرار می‌گیرد و یک پای شما جلوتر از دیگری است. افراد معمولاً زمانی که می‌خواهند هوشیاری داشته باشند و فکرشان درگیر نوعی تمرکز آنی است به این صورت می‌ایستند. در این حالت ما معمولاً پای غالب خود را جلوتر قرار می‌دهیم. این حالت نشان‌دهنده آمادگی ما برای تصمیم‌گیری است.

پاهای متقاطع

اگر وقتی به همراه تعدادی از افراد در انتظار ملاقات با فردی ناآشنا هستید، به اطراف خود دقت کنید، احتمالاً با گروهی مواجه می‌شوید که با پاهایی متقاطع در کنار شما حضور دارند. این حالت برای افرادی است که منتظر رویدادی هستند که از آن آگاهی دقیقی ندارند. برای مثال فرد ملاقات شونده را درست نمی‌شناسند و به عبارتی حالت تدافعی دارند. قرار داشتن در چنین حالتی برای خانم‌ها هم دو معنی دارد؛ اول اینکه راغب به آشنایی هرچه بیشتر با فرد ملاقات شونده هستند و دوم دقیقاً معنایی مخالف حالت اول دارد که حاکی از حضور اجباری در محل است. معنای سومی نیز ممکن است در کار باشد که به هیچ‌کدام از دو مورد قبلی ربطی ندارد، بلکه مربوط به آب‌وهواست! معمولاً زمانی که افراد سردشان است پاهایشان را روی هم می‌اندازند و به این وسیله سعی می‌کنند خودشان را گرم کنند.

دست و پای ضربدری

وقتی فرد هم‌زمان پا روی پا می‌اندازد و دست‌به‌سینه است (دست‌وپایش حالت ضربدری یا صلیبی دارند)، ازنظر هیجانی از مکالمه عقب‌نشینی کرده است. طبق اصول روان‌شناسی، آدم‌ها وقتی خودشان را در وضعیت تقابلی می‌بینند، پاهایشان را از هم باز می‌کنند، نه‌فقط برای تعادل بیش‌تر، بلکه برای تصرف قلمروی بیش‌تر. آن‌ها عموماً هنگام ایستادن پاهایشان را به‌صورت ضربدری قرار نمی‌دهند، چون این حرکت کمی از تعادلشان می‌کاهد.

معنای دیگر ژست‌ها را بلد باشید

نشستن در حالتی که پاها به‌صورت متقاطع روی‌هم است نشان‌دهنده آن است که فرد بدون هیچ‌گونه مشغله‌ای منتظر است و تشویش ذهنی ندارد.

آوردن یک پا از پایین به سمت زانو هنگامی‌که پاها کنار هم قرار دارند یا جمع‌کردن یک پا، روشی است که افراد در هنگام ترس از یک نفر و یا خجالت کشیدن نشان می‌دهند؛ چیزی شبیه حالت تنبیه شدن شاگردان در کلاس درس که در گذشته اتفاق می‌افتاد.

وقتی در یک مکالمه پای خود را جلوتر از پای دیگر خود قرار می‌دهید، به این معنی است که مشتاق ادامه دادن به صحبت‌های خود با آن فرد هستید.

توجه داشته باشید که این رفتارها معمولاً به‌صورت ناخودآگاه در شما بروز می‌کنند؛ پس لطفاً سعی نکنید به‌صورت آگاهانه از این حرکات استفاده کنید چون تحقیقات نشان داده‌اند موفق نخواهید شد!

 

منبع: نی نی سایت

 

برچسب ها: شخصیت شناسی، زبان بدن، علم روانشناسی، شخصیت شناسی از روی رفتار، حالت پاها، حالت نشستن در زبان بدن تعداد بازديد: 869 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز