Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 13:49

7
تیر
چگونه در کار و زندگیمان تغییر ایجاد کنیم؟

چگونه در کار و زندگیمان تغییر ایجاد کنیم؟

برای بیشتر ما، تغییر اتفاقی اجتناب ناپذیر است. تغییر چیزی است که دیر یا زود در زندگی همه‌ی افراد روی می‌دهد و وقتی روی می‌دهد، چه در زندگی شخصی شما باشد و چه در زندگی حرفه‌ای‌تان، خودتان را در وضعیتی بسیار دشوار خواهید یافت.

 برای بیشتر ما، تغییر اتفاقی اجتناب ناپذیر است. تغییر چیزی است که دیر یا زود در زندگی همه‌ی افراد روی می‌دهد و وقتی روی می‌دهد، چه در زندگی شخصی شما باشد و چه در زندگی حرفه‌ای‌تان، خودتان را در وضعیتی بسیار دشوار خواهید یافت. پیش بینی کردن تغییر یا انتظار تغییر را داشتن، یکی از راه‌های ساده‌تر کردن انطباق پذیری با تغییر است. اما از آنجایی که تغییر، اغلب به معنی بیرون زدن از منطقه‌ی امن و آرام‌مان است، هماهنگ شدن و تطبیق دادن خود، آنقدر‌ها که به نظر می‌رسد ساده نیست. در نتیجه رسیدن به هدف‌ها، سخت‌تر از قبل هم می‌شود.

چرا تغییر برای ما این اندازه ترسناک است؟

تغییر در زندگی شخصی و حرفه‌ای را چگونه بپذیرید

با وجود اینکه احتمالا دوست دارید سرنوشت و تقدیر خود را کنترل کنید، اما ایجاد تغییرات در زندگی ممکن است آنقدر هراس انگیز باشد که در نهایت هیچ نتیجه‌ای نگیرید یا خیلی کم نتیجه بگیرید. علت ترس آدم‌ها از تغییر، شش چیز است:

*کشمکش و تکاپو در مورد برخی از تصمیم‌ها به خاطر ترس از تنها ماندن یا رانده شدن

*رها نکردن و وابستگی به عادت‌ها، داشته‌ها و شرایطی که طی مدت‌ها به دست آورده‌اید

*تردید نسبت به خود و احساس اینکه تاب چالش‌های ناشی از ایجاد تغییر را ندارید

*ترس از ناشناخته‌ها و بی میلی نسبت به هرگونه تغییری

*تمرکز زیاد بر دنیای پیرامون بیرونی به جای تمرکز روی خودتان

*نادیده گرفتن این واقعیت که همیشه گزینه‌های قابل دسترسی هم وجود دارند

فواید تغییر در زندگی

کسی که می‌تواند خطر کند و تغییر را بپذیرد، شانس بیشتری در رسیدن به موفقیت در زندگی شخصی و حرفه‌ای‌اش دارد. تغییری که ایجاد می‌کنید چه در زندگی شخصی‌تان باشد و چه در زندگی حرفه‌ای‌تان، فوایدی از این تغییر نصیب‌تان خواهد شد:

تغییر در زندگی شخصی و حرفه‌ای را چگونه بپذیرید

انعطاف پذیری

تغییرات مکرر به ما این توانایی را می‌دهد که خودمان را با محیط‌های جدید، آدم‌های جدید و موقعیت‌های گوناگون تطبیق دهیم.

بهبود‌ها

بدون تغییر، هیچ چیزی خود به خود بهتر نخواهد شد؛ بنابراین بدون تغییر هیچ بهبودی در وضعیت مالی، خانوادگی و حرفه‌ای‌تان روی نخواهد داد.

ارزش‌های زندگی

وقتی رویکرد بازی نسبت به تغییر دارید و آن را می‌پذیرید، مسائل زندگی را جور دیگری می‌بینید و راحت‌تر و آگاهانه‌تر می‌توانید زندگی خود را ارزیابی کنید. گاهی این یک امتیاز است که به شما این امکان و قدرت را می‌دهد تا ارزش‌های زندگی‌تان را تقویت کنید.

شروع‌های دوباره

تغییر یعنی بستن فصلی از زندگی و باز کردن فصلی دیگر. شروع‌های دوباره، زندگی را هیجان انگیز می‌کنند.

فرصت‌ها

وقتی خودتان را با تغییری در محل کارتان تطبیق می‌دهید یا تغییری در زندگی فردی‌تان ایجاد می‌کنید، فرصت‌های جدید و متفاوتی به زندگی شما وارد می‌شوند. در بسیاری از موارد، تغییر، انتخابی پیش پای شما می‌گذارد که رضایت و شادی‌تان را به همراه دارد.

رشد فردی

هر بار که تغییری رخ می‌دهد، شما فرصتی برای رشد و یادگیری پیدا می‌کنید و بینش و زاویه دید‌های جدید نسبت به جنبه‌های مختلف زندگی کشف می‌کنید.

تغییر در زندگی شخصی و حرفه‌ای را چگونه بپذیرید

پیشرفت

تغییر به گونه‌ای می‌تواند جرقه‌ی یک پیشرفت را بزند و برخی از جنبه‌های زندگی شخصی یا حرفه‌ای‌مان را رشد بدهد و بهتر کند.

تنوع

بدون تغییر، زندگی‌تان یکنواخت، کسل کننده، قابل پیش بینی و خالی از هر هیجانی خواهد بود.

اثر گلوله برفی

وقتی تلاش می‌کنیم تغییراتی ناگهانی و بزرگ ایجاد کنیم معمولا زود هم دست از تلاش می‌کشیم و تسلیم می‌شویم، زیرا احساس می‌کنیم از پس آن برنمی‌آییم. در همین زمان‌هاست که ایجاد تغییرات کوچک می‌تواند بسیار اهمیت پیدا کند. همین تغییرات کوچک می‌توانند منجر به تغییرات یا هدف‌های بزرگ‌تر و مطلوب‌تر شوند.

قدرت

متاسفانه گاهی تغییر باعث شرایط و پیشامد‌های ناخوشایندی در زندگی ما می‌شود. زمانی که این دوره‌های سختی را پشت سر می‌گذاریم، قوی‌تر می‌شویم و رشد می‌کنیم. تغییر، زمینه را برای رشد فردی و حرفه‌ای ما آماده می‌کند و کمک‌مان می‌کند ضعف‌های بخصوص را در خانه و محل کارمان پیدا کنیم و طبق روز و شیوه‌های جدید به دنبال راه حل بگردیم.

هر چند تغییر گاهی دردسر ساز به نظر می‌رسد، اما نتیجه‌اش ایده آل خواهد بود، مثلا برخی از تغییراتی که در سازمان‌ها یا شرکت‌ها روی می‌دهد این امکان را فراهم می‌کند که افراد لایق‌تر و کارآمدتری جذب سازمان شوند و بدنه‌ی اصلی سازمان از آن نفع ببرد.

نکاتی برای بهتر کنار آمدن با تغییر

برای تغییر، انعطاف پذیر باشید

اگر منعطف باشید و نسبت به تغییر مقاومت نشان ندهید، فرصت‌های زیادی برای تغییر پیش روی‌تان قرار خواهد گرفت. بعد از ایجاد تغییر، بررسی کنید و ببینید چه چیز‌هایی در شرایط جدید لازمند تا اجرا شوند.

ارتباط اجتناب ناپذیر است

ارتباط در تمام جنبه‌های زندگی لازم است و تغییر هم یکی از جنبه‌های مهم زندگی است که ارتباط در آن نقش بسیار پررنگی دارد. ارتباط موثر، چه شخصی و خانوادگی و چه حرفه‌ای، تاثیر مثبت قابل توجه و نبودن آن نیز پیامد‌های منفی قابل توجهی دارد.

تصویر بزرگ را تجسم کنید

این را درک کنید که تغییر را هدف قرار دادن معمولا سودمند است، هر چه زودتر هدف بزرگ‌تان را تجسم کنید و ببینید، بهتر است.

شبکه‌ی ارتباطی‌تان را حفظ کنید

شبکه‌ی ارتباطی شما هر اندازه که باشد ارزشمند است. افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید می‌توانند تجربیات خود در مورد تغییر را با شما در میان بگذارند.

خودتان را ارزیابی کنید

تغییر در زندگی شخصی و حرفه‌ای را چگونه بپذیرید

خیلی ازسازمان‌ها و شرکت‌ها وقتی برای تغییری در آینده برنامه ریزی می‌کنند، فرصت‌ها، قوت‌ها و ضعف‌ها، خطرات و توانایی‌ها را می‌سنجند تا مشخص کنند چه چیز‌هایی باید اصلاح شوند. خود ارزیابی نیز به افراد کمک می‌کند نقاط قوت و ضعف خود را معلوم کنند و قسمت‌هایی که نیاز به تمرین و اصلاح دارند را شناسایی نمایند.

باور کنید که تغییر در زندگی اجتناب ناپذیر است و تنها جنبه‌ی زندگی است که همیشگی و جاری است.

مراحل تغییر را بشناسید

مراحل تغییر شامل متعجب و شوکه شدن، انکار، احساس گناه، خشم و کنار آمدن با تغییر می‌شوند. به عبارتی دیگر، مراحل تغییر چیزی شبیه مراحل غم و اندوه و واکنش نسبت به مرگ یکی از عزیزان است.

نسبت به سرنخ‌های ظریف و باارزش در پیرامون خود دقیق و هوشیار باشید

مثلا در محیط کارتان به بعضی از شایعات واقعا باید توجه کنید. آیا جلساتی در شرکت برگزارند که شما به آن‌ها دعوت نشده‌اید؟ آیا رئیس‌تان برخورد سرد و نچسبی با شما دارد؟ شما باید نسبت به تغییرات اطراف‌تان نیز حساس و دقیق باشید.

خوشبینی‌تان را حفظ کنید

حفظ نگرش مثبت طی تغییر به شما این قدرت را می‌دهد که با تردید‌هایی که پیش رو خواهید داشت بهتر برخورد کنید.

دست از بهانه تراشی بردارید

اگر به دنبال بهانه‌ای باشید که کاری را درست انجام ندهید، قطعا یکی پیدا خواهید کرد. اگر می‌خواهید کنترل زندگی‌تان را به دست بگیرید و وضعیتی که در آن راحت و شاد نیستید را بهتر کنید، تغییر یکی از لازمه‌های آن است. شادی و رضایت خود به خود از آسمان در بغل شما نمی‌افتد، بلکه مانند هر چیز دیگری به تلاش نیاز دارد، پس بهانه نیاورید و تغییرات لازم را ایجاد کنید.

 

منبع:برترینها

برچسب ها: زندگی، تمرکز، تغییر، روانشانسی تعداد بازديد: 678 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز