Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 15:52

14
فروردین
كم خوابی و دردهای شبانه (1)

كم خوابی و دردهای شبانه (1)

ارتباط درد و خواب در افراد مختلف، متفاوت است؛ مثل تفاوت بین مرغ و تخم‌مرغ! درد از مهم‌ترین علل بیدار شدن از خواب و كاهش كیفیت و كمیت خواب است و برعكس كم‌خوابی باعث می‌شود كه تحمل درد سخت‌تر شود و شدیدتر به نظر برسد.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

  

چه غذاهایی مانع از خواب می‌شوند؟ 

تعدادی از موادغذایی به علت داشتن تركیبات خاص، باعث ایجاد استرس و كاهش میزان خواب می‌شوند كه آنها را نام می‌بریم:

مهم‌ترین فاكتور تغذیه‌ای كه باید حتما در مورد دریافت آن در وعده‌های غذایی شب (قبل از خواب) توجه كرد، انواع محرك‌های سیستم عصبی (یعنی انواع چای، قهوه و نوشابه‌های گازدار یا كوكاكولاها) است. این دسته از مواد حاوی مقادیر زیادی كافئین هستند، كافئین یك محرك سیستم مركزی عصبی می‌باشد كه با افزایش ترشح انتقال دهنده‌های پیام‌های عصبی مربوط به هوشیاری، باعث اختلال در روند خواب شبانه و بی‌خوابی در شب می‌شود.

مصرف فلفل سبز، پیاز، الكل، دسرهای چرب و خیلی شیرین، سس‌های پرچرب و سیگار كشیدن.

مصرف غذاهای تند و ادویه‌دار باعث ناراحتی‌های گوارشی یا سوزش معده می‌شود.

استفاده نامتعادل و نابجا از چربی‌ها می‌تواند خواب شبانه فرد را مختل كند، به خصوص مواد غذایی كه حاوی چربی‌های اشباع شده هستند، مثل فرآورده‌های گوشتی (همبرگر، سوسیس، كالباس و حتی كله‌پاچه).

مصرف انواع دسرها و شیرینی‌های خشك یا تر، تنقلات بی‌ارزش، حذف آب و جایگزین كردن آن با انواع نوشیدنی‌های رنگی گاز‌دار و بی‌گاز.

مصرف زیاد غذا در وعده شام به علت عدم هضم كامل و ایجاد درد معده، مانع از خواب می‌شود.

داروهایی كه باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شوند، شامل موارد زیر می‌باشند: داروهایی مانند آمفتامین، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدآسم، داروهای سرماخوردگی كه دارای pseudoephedrine (پزودوافدرین) هستند، مثل داروهای بازكننده بینی و كاهش‌دهنده‌های درد كه كافئین دارند و همچنین هورمون‌های تیروئیدی، بعضی داروهای فشارخون، استروئیدها و قرص‌های خواب‌آور. 

رابطه درد  و خواب 

ارتباط درد و خواب در افراد مختلف، متفاوت است؛ مثل تفاوت بین مرغ و تخم‌مرغ! درد از مهم‌ترین علل بیدار شدن از خواب و كاهش كیفیت و كمیت خواب است و برعكس كم‌خوابی باعث می‌شود كه تحمل درد سخت‌تر شود و شدیدتر به نظر برسد.

اولین گام مؤثر این است كه بدانید كم‌خوابی باعث ایجاد درد شده است یا اینكه درد باعث كم‌خوابی و بعد هر كدام را كه زودتر به وجود آمده است، درمان و برطرف كنید. 

كاهش درد و خواب بهتر 

ممكن است كه درد تنها مشكل شما در بر هم زدن خواب‌تان نباشد. برخی افراد به اختلالات مربوط به خواب دچار هستند؛ مثل قطع تنفس در حین خواب. بعد از معاینه پزشك متخصص می‌توانید درمان را شروع كنید. برطرف كردن این مشكلات به شما كمك می‌‌كند تا دردهای شدید را راحت‌تر كنترل و تحمل كنید.

داشتن خواب خوب و با كیفیت حتی گاهی اوقات درد را نیز كاهش می‌دهد. وقتی كه درد شدید به سراغ‌تان می‌آید، نمی‌توانید بخوابید و افرادی كه راحت می‌خوابند، درد كمتری احساس می‌كنند. 

درمان مشكلات مربوط به بی‌خوابی 

بهبود وضعیت خواب در افرادی كه از دردهای شدید مثل كمردرد حاد، آرتروز و دیابت عصبی رنج می‌برند، دشوار است. این افراد اغلب نمی‌خواهند داروی بیشتری مصرف كنند؛ چرا كه مقدار داروهایی كه برای درمان بیماری و دردشان مصرف می‌كنند، تداخل پیدا كنند.

برای برطرف كردن مشكلات خواب باید به بسیاری موارد توجه كرد؛ مثل نوع بالش و مدت استفاده از آن، عادات غذایی، انجام یا انجام ندادن ورزش و میزان و مدت آن، عادت به مصرف كافئین قبل از خواب و بسیاری موارد دیگر كه همگی به خواب مربوط هستند. بنابراین اگر هم احساس درد شدید دارید و هم برای به خواب رفتن دچار مشكل می‌شوید، موضوع را با پزشك‌تان در میان بگذارید تا به شما كمك كند.

 

 

برای خواندن بخش دوم -كم خوابی و دردهای شبانه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و خواب، خواب کافی، علل بی خوابی، علل کم خوابی، رابطه درد و خواب، راه های خواب راحت، مشكلات مربوط به بی‌خوابی تعداد بازديد: 935 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز