Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 08:04

27
شهریور
ضرورت نقش آفرینی زنان در عرصه مدیریت

ضرورت نقش آفرینی زنان در عرصه مدیریت

زنان در بسیاری از موارد مانند تحصیل کردن، بدست آوردن ثروت، قراردادهای و معاملات بازرگانی و اقتصادی با مردان برابری می‌‌کنند و پله‌‌های ترقی را خیلی سریع طی می‌‌کنند.

مه جبین محمدی

 

گفت‌وگو با دکتر ناهید خداکرمی؛ نماینده شورای شهر

در هر جامعه‌ای‌ زن و مرد از جایگاه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار هستند و هر یک با توجه به شرایطی که دارد مسئولیت‌‌هایی را در حوزه کسب و کار عهده دار می‌‌شود.

زنان در بسیاری از موارد مانند تحصیل کردن، بدست آوردن ثروت، قراردادهای و معاملات بازرگانی و اقتصادی با مردان برابری می‌‌کنند و پله‌‌های ترقی را خیلی سریع طی می‌‌کنند.

با توجه به تغییرات گسترده که در جامعه اجتماعی و اقتصادی رخ داده است زنان توانمندی‌‌ها و استعدادهای خود را بیش از پیش در عرصه کسب و کار نشان دادند و در جایگاه‌‌های مدیریت به خوبی ایفای نقش کردند، اما در برخی حوزه‌‌های کاری بعضی از آقایان سد راه خانم‌‌های مدیر می‌‌شوند و تحمل ندارند مدیر آنها خانم باشد و آنها از دستورات مدیر خانم پیروی کنند.

حضور برخی خانم‌‌های توانمند در عرصه کار، ورزش، هنر و فرهنگ باعث شده تا دیگر بانوان نیز به توانمندی‌‌های خود پی ببرند و بیش از قبل خود را جامعه مطرح کنند. 

موفقیت‌‌های برخی بانوان را می‌‌توان در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای شهر مشاهده کرد که حضور این بانوان نشانه خیلی خوبی می‌‌تواند برای دیگر خانم‌‌های اجتماع باشد و حضور و فعالیت بانوان در عرصه‌‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با استقبال گسترده دیگر بانوان همراه شده است.

در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا که همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران برگزار شد حضور زنان بسیار پررنگ بود و حضور زنان در این عرصه با استقبال تعداد زیادی از مردم خصوصا زنان روبرو شد. در این خصوص با خانم دکتر ناهید خداکرمی از نماینده‌‌های شورای شهر گفتگویی انجام گرفته است که در ادامه می‌‌خوانید؛

ناهید خداکرمی متخصص باروری و مامایی و رئیس انجمن علمی مامایی ایران است. او دانش‌آموخته دکتری تخصصی علوم بهداشتی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

خداکرمی همچنین دبیر کار گروه سلامت و محیط زیست معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری است. او برای شرکت در انتخابات شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۶ نامزد شد و در لیست امید قرار گرفت.

مدیریت تهران مدیریتی مردانه است و لطافت ندارد

خداکرمی در خصوص حضور زنان در انتخابات شورای شهر و هم چنین استقبال مردم از این حضور گفت: حدود 50 درصد قشر زنان در تهران که پایتخت ایران است حضور دارند و اگر بخواهیم کودکان را به این قشر اضافه کنیم که با زنان و مادران در ارتباط هستند می‌‌توانیم بگوییم حدود دوسوم شهروندان و شهرنشینان را زنان و افراد وابسته به زنان تشکیل می‌‌دهند.

وی افزود: اگر نگاه زنان را به مدیریت شهری یا مطالبات این گروه را برای مدیریت شهری لحاظ نکنیم قطعا آن شهر از مدیریت بهینه و خوبی برخوردار نخواهد بود.

کما اینکه مدیریت مردانه شهرهای ما از جمله تهران در پارک‌‌ها، معابر عمومی، فضاهای سبز و بزرگراه‌‌ها کاملا مشهود است و این محیط‌‌ها از مدیریت و لطافت مادرانه، خواهرانه، زنانه و دخترانه دور است.

امروزه اگر شاهد این هستیم که ساخت و سازهای بی رویه و ناهمگون فضا و سلامت بصری شهر و شهروندان را دچار مشکل می‌‌کند یکی از دلایل را می‌‌توان غیبت زنان آرشیتکت و زنان مدیر ما به حساب می‌‌آید.

بنابراین ضرورت دارد زنان نقش آفرینی بیشتری در عرصه مدیریت داشته باشند.

تمامی کاندیداهای زن لیاقت عضویت در شورای شهر را داشتند

نماینده شورای شهر تهران خاطر نشان ساخت: تمامی خلاهای عنوان شده باعث شد تا زنان فرهیخته ما استقبال بسیار خوبی داشته باشند برای کاندید شدن و خود را در معرض انتخاب مردم قرار دادند، زیرا به این نتیجه رسیده بودند باید ورود پیدا کنند تا بتوانند با نظارت و با مداخله در مدیریت شهری چالش‌‌های موجود را تا حد زیادی رفع کنند و این شهر را به یک شهر آرام برای شهرنشینان با امنیت و آرامش تبدیل کنند.

خداکرمی گفت: تعداد زیادی از زنان کاندید شدند و ورود پیدا کردند و می‌‌توان گفت تمام آنها لایق بودند و لیاقت عضویت در شورای شهر را داشتند. اما چون شورا 21 عضو دارد نمی تواند تمامی اعضا را زنان تشکیل دهند.

به عنوان یک زن موافق تبعیض جنسیتی نیستم

خداکرمی یادآور شد: اتفاق مثبتی که در این زمینه رخ داد این بود که شورای سیاست گذاری اصلاحات خصوصا جناب آقای دکتر عارف و جناب آقای دکتر خاتمی اصرار داشتند حتما سهمیه مثبتی برای زنان در نظر گرفته شود.

گرچه شخصا به عنوان یک زن موافق تبعیض جنسیتی و سهمیه جنیستی نیستم، اما در برخی موارد چاره‌ای نداریم برای ورود زنان به صحنه مدیریتی این سهمیه‌‌ها را لحاظ کنیم که بزرگان اصلاحات آن را تعیین و لحاظ کردند و حدود یک سوم سهیمه به زنان اختصاص داده شد.

نماینده شورای شهر تهران گفت: اتفاق مهم دیگری که می‌‌توان به آن اشاره کرد این است 30 درصد سهیمه به جوانان تعلق گرفت که از 6 نفر خانم 2 نفر آنها جوان بودند.

از طرفی رای دهنده‌‌ها و افراد واجد شرایط رای دادن هم استقبال بسیار خوبی داشتند و رتبه‌‌های بالا و رای بسیار بالایی در گروه کسب کردند و این نشان دهنده این است که نه تنها خود زنان بلکه مردان هم قابلیت‌‌های زنان را باور کرده اند و آن نگاه سنتی در حال اصلاح و بهبود است.

همان طور که در داخل منزل زنان مدیریت بخشی از  امور خانه را به عهده دارند در خارج از منزل هم این اتفاق در حال رخ دادن است و شهر هم بخشی از مدیریت به سمت زنان گرایش پیدا کرده است.

مردم با انتخاب شان نشان دادند علاوه بر اینکه رویکرد اصلاحات را باور دارند برای بهبود شرایط زندگی شهری، زنان را نیز قبول دارند برای اینکه بتوانند با مشارکت در امور شورای شهر و حضور آنها می‌‌توانند دسترسی و دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت بهبود شرایط شهرنشینی در تهران را داشته باشند.

مردم هم به این باور رسیده اند که زنان باید در کنار مردان برای مدیریت شهری انتخاب شوند و مداخله داشته باشند تا اینجانب و همکارانم بتوانیم چهره شهرمان را چهره مقبولی برای امروز و سرمایه‌‌ای برای فردای کشور حفظ و ترسیم نماییم، چرا که این شهر مختص ما نیست بلکه به آیندگان هم تعلق دارد و زنان هستند که می‌‌توانند به فکر آینده فرزندان باشند چون حس مادرانه به آنها کمک می‌‌کند تا تلاش کنند این شهر، منابع، ثروت، کوه و جنگل را فقط برای امروز هزینه نکنند و برای نسل آینده پس اندازی داشته باشند تا نسل آینده بتواند از نعمت‌‌های شهر تهران استفاده کند و برخوردار باشد.

عملکرد زنان شورای شهر توسط خود زنان و مردان رصد خواهد شد

وی با اشاره به حضور خود و دیگر زنان انتخاب شده در شورای شهر گفت: قطعا عملکرد 6 زن شورای شهر زیر ذره بین قرار خواهد گرفت و رصد می‌‌شود. هم مردان و هم خود زنان این عملکرد را رصد می‌‌کنند.

هر چقدر ما زنان در شورای شهر بهتر عمل کنیم و شایسته تر باشیم راه برای زنان شایسته کشور در آینده باز خواهد شد و زنان نه تن‌ها در شورای شهر بلکه در دیگر پست‌‌های انتخابی مانند مجلس هم موفق تر باشند هم چنین مدیران سنتی مرد که فکر سنتی دارند به این باور خواهند رسید که می‌‌توانند با زنان در عرصه مدیریتی همکاری داشته باشند.

شاید در خیلی از حوزه‌‌ها زنان نسبت به مردان بتوانند عمل کنند چرا که زنان در پست‌‌هایی می‌‌توانند نقش مکمل داشته باشند و در برخی پست‌‌ها می‌‌توانند نقش محور را داشته باشند. 

خداکرمی در پایان خاطر نشان ساخت: امیدوارم اتفاق خوبی رخ دهد تا نیازی به لحاظ کردن سهمیه جنسیتی نداشته باشیم و به خودی خود زنان شایسته ما تشویق شوند که وارد کارزار فعالیت‌‌های اجتماعی شوند و مردم هم بدون اینکه سهمیه‌ا‌ی را لحاظ کنند به زنان و قابلیت‌‌های آنها رای دهند.

 

برچسب ها: مدیریت زنان، دکتر خداکرمی، مصاحبه با دکتر خدا کرمی، مصاحبه با نماینده شورای شهر، گفتگو با نماینده شورای شهر، نماینده زن شورای شهر، نماینده زن، زنان در شورای شهر تعداد بازديد: 1434 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز