Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 11:26

2
مهر
گفتگو با دکتر راستی؛ رئیس انجمن صنفی جراحان زیبایی ایران (2)

گفتگو با دکتر راستی؛ رئیس انجمن صنفی جراحان زیبایی ایران (2)

در قسمت دوم گفتگو با دکتر راستی؛ رئیس انجمن صنفی جراحان زیبایی ایران، بیشتر در خصوص جراحی پلاستیک، پزشکان متخصص زیبایی، درمان سوختگی و ترمیمی صحبت شده است.

ایران چه تعداد فوق تخصص جراحی پلاستیک دارد؟

در حال حاضر تنها 200 فوق تخصص جراحی زیبایی در سطح کشور فعالیت دارند و این در حالی است که به دلیل نبود بازوهای نظارتی کافی در سازمان نظام پزشکی و همچنین در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تعداد زیادی تابلوی پزشک فوق تخصص زیبایی در شهرهای مختلف کشور نصب شده است.

در این راستا تهران را می‌توان مناسب‌ترین محل مناسبی برای فعالیت‌های زیر زمینی برخی از به ظاهر پزشکان در حوزه زیبایی  دانست چرا که در حال حاضر چهار هزار مطب زیر زمینی در این شهر شناسایی شده است که فعالیت‌هایی غیر مجاز در حوزه زیبایی انجام می‌دهند.

وضعیت اصفهان در این زمینه چگونه است؟

اصفهان در زمینه پزشکان زیرزمینی جراحی زیبایی و همچنین دیگر زمینه‌های پزشکی  در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد.

چرا که هوشیاری و توجه مردم اصفهان همواره خنثی کننده اینگونه فعالیت‌ها در سطح این شهر زیبای خدا بوده است.

آموزش‌های به روز و جدید برای پزشکان متخصص زیبایی چگونه ارائه می‌شود؟

ارائه آموزش‌های آنلاین به پزشکان همواره در دستور کار است و همچنین از سوی دیگر برای تمدید مجوز مطب پزشکان داشتن مدرک دریافت آموزش‌های آنلاین امری ضروری است که مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

ضمن اینکه جایگاه کشور ایران در حوزه جراحی زیبایی بسیار مناسب است، چرا که ایران پس از آمریکا دارای بهترین جراحان زیبایی است که در این زمینه حتی پزشکان اروپایی نیز نتوانسته‌اند از ایرانی‌ها پیشی بگیرند.

وضعیت درمان سوختگی در کشور چگونه است؟

وضعیت درمان سوختگی در کشور نامطلوب است وباید توجه داشته باشیم که زمانبر بودن و همچنین مشکلات اقتصادی موجود برای درمان بیماران سوختگی پزشکان را بر آن داشته تا کمتر به درمان سوختگی روی بیاورند و بیشتر به سمت جراحی زیبایی حرکت کنند.

بسیاری از افرادی که دچار سوختگی می‌شوند از طبقه متوسط و فقیر جامعه بوده و اصولا توانایی پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند، همچنین پوشش بیمه‌ای بیماری‌های سوختگی نیز کامل نیست و مشکلات زیادی را نیز رای پزشکان به وجود می‌اورد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سال‌های اخیر در این زمینه حمایت‌هایی را انجام داده اما ضروری است که خیرین سلامت نیز در این بخش مشارکت جدی تری داشته باشند.

البته باید توجه داشته باشیم که بسیاری از بیماران سوختگی توقعات بالایی پس از درمان دارند و این در حالی است که  باید فرهنگسازی لازم صورت گیرد که مردم نباید پس از درمان سوختگی انتظار بهتر شدن خود قبل از سوختگی را داشته باشند و بر اساس آخرین دستاوردها بازگشت زیبایی تا 50 درصد قبل می‌تواند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد.

آخرین دستاوردهای درمان سوختگی در جهان چیست؟

کشت پوست آخرین دستاورد حوزه ترمیم سوختگی در جهان در کشور آمریکا است و در حال حاضر کشت پوست در آمریکا و تنها برای نظامیان آمریکا انجام می‌شود که هنوز این امر وارد کشور نشده است و همچنین در هیچ کجای دنیا بیمارستان‌های خصوصی و دانشگاهی توان انجام این امر را ندارند.

همچنین ایمنی زدایی پوست اجساد از دیگر اقدامات در دستور کار برای بهبود شرایط ترمیم سوختگی است که در حال حاضر یکی از زمینه‌های تحقیقی است که پوست جسد را بردارند سلول‌های ایمنی را خارج کنند تا بتوان از آن برای پیوند به بدن دیگری استفاده کرد که البته تارسیدن به مقصود راه زیادی وجود دارد.

مخاطبان پزشکان جراحی زیبایی از گذشته تاکنون چه تغییراتی را داشته‌اند؟

امروز نسبت به 20 سال گذشته تغییرات اساسی در مخاطبان پزشکان جراحی زیبایی ایجاد شده است. در 20 سال گذشته به قولی تنها مرفهین بی درد که دیگر مشکلی در زندگی نداشتند نسبت به جراحی پلاستیک اقدام می‌کردند و این در حالی است که امروزه به دلیل کاهش هزینه‌های اعمال جراحی، علم و تکنولوژی همه برای این عمل اقدام می‌کنند.

همچینن باید توجه داشته باشیم که نگرش جامعه برای انجام اعمال جراحی تغییر کرده است و در حال حاضر یک چهارم مراجعه کنندگان به جراحان زیبایی آقایان هستند و این در حالی است که در گذشته اینگونه نبوده است.

چرایی تغییر نگرش جامعه در اعمال جراحی زیبایی را چه می‌دانید؟

 تغییر نگرش در جامعه نسبت به اعمال زیبایی همراه با بالا رفتن توقعات افراد  از پزشکان است. شاید تعدادی از پزشکان مخالف این امر باشند و این در حالی است که این نگاه زمینه ساز پیشرفت پزشکان خواهند شد.

همچنین بهتر شدن نتیجه 70 درصد از اعمال جراحی زیبایی بینی در کشور طی سال‌های اخیر انگیزه را برای انجام این عمل بالا برده و این در حالی است که در اعمال زیبایی شکم و سینه هنوز به نتایج مطلوبی دست نیافته‌ایم.

البته نباید فراموش کنیم که این روزها جلب توجه مهم‌ترین دلیل مراجعه افراد به جراحان پلاستیک است و در این راستا باید توجه داشته باشیم که برخی از مراجعه کنندگان به پزشکان جراحی زیبایی انتظارات واهی و خیالی دارند که در هیچ شرایطی قابل اجرایی شدن نیست.

در برخی از مطب پزشکان ارایشهای غلیظ دختران و پسران به خوبی مشهود است و همراهی پزشکان با این افراد به این پدیده پوج دامن می‌زند.

نظر شما به عنوان رئیس دادسرای نظام پزشکی درخصوص آمار بالای پرونده‌های شکایت از پزشکان جراحی زیبایی چیست؟

مراجعات بالا به جراحان زیبایی یکی از دلایل بالا بودن آمار پرونده‌های شکایت از پزشکان در این بخش است و در این راستا پزشکان باید توجه داشته باشند که با دریافت برگه رضایت از بیماران نمی‌تواند خارج از حرفه پزشکی فعالیتی انجام دهد و حتی در صورت دارا بودن رضایتنامه نیز می‌توان از پزشکان متخلف شکایت کرد.

البته در این بین نباید فراموش کنیم که  آرایشگاه‌های زیر زمینی نیز به مطب پزشکی جراحی زیبایی تبدیل شده‌اند و در این زمینه گزارشات فراوانی در خصوص بوتاکس در آرایشگاه و... داشته‌ایم که براساس قانون با این مراکز نیز برخورد خواهد شد.

راهکار شما برای مقابله با تخلفات صورت گرفته از سوی برخی از پزشکان و یا پزشک نماها در حوزه جراحی زیبایی چیست؟

در این خصوص توسعه فعالیت‌های نظارتی در راستای نصب تابلوهای پزشکان و... امری تاثیرگذار است.

همچنین باید توجه داشته باشیم که شکایات زیادی در خصوص تخلفات پزشکان و تغییر تابلوها پس از نصب اولیه و دریافت تاییدیه از دانشگاه علوم پزشکی داشته‌ایم که ضروری است بیش از گذشته مورد توجه باشد.

همچنین مسئولان امر باید از درج تبلیغات دروغین در رسانه‌ها در حوزه سلامت جلوگیری کنند چرا که این امر به نحوی بازی با جان مردم است.

این روزها تبلیغات عمل جراحی لیزری بینی بر سر زبان‌ها افتاده است. آیا انجام چنین عملی وجود خارجی دارد؟

عمل جراحی لیزری بینی نیز از جمله  ترفندهای پیاده شده در مطب پزشکان برای جلب مشتری و برگرفته شده از فعالیت پزشکان در دیگر کشورهای دنیاست که این موضوع اخیرا در بسیاری از مطب‌ها نیز عنوان شده است و این در حالی است که در هیچ کشور دنیا جراحی بینی لیزری نداریم.

وضعیت مراجعه بیماران خارجی برای انجام اعمال جراحی زیبایی در ایران چگونه است؟

تا قبل از سه سال گذشته استقبال خوبی به ویژه از کشورهای حوزه خلیج فارس، کویت، عربستان، ‌امارات و عراق صورت می‌گرفت و این در حالی است که طی سه سال اخیر به دلیل مشکلات ایجاد شده در منطقه و همچنین بازاریابی‌ها و تورهای گردشگری  این مساله را ژالش روبرو ساخته است.

باید باور داشته باشیم که پزشکان حاضر به پرداخت پورسانت نیستند و از این رو این تورها با دکترهایی قرارداد می‌بندند که نتایج خوبی ندارد و موجب بدنامی پزشکان حرفه‌ای می‌شود.

برای رفع این چالش چه پیشنهادی دارید؟

در این راستا دولت اقدام ارزنده‌ای را در قالب راه‌اندازی گردشگر سلامت در دستور کار دارد که امیدواریم با اجرای این طرح وضعیت مراجعات از کشورهای خارجی به پزشکان ایرانی بیش از گذشته بهبود یابد.

البته بابد باور داشته باشیم که این اقدام شایسته است به شرطی که بیمارستان‌ها صرفا برای این امر منبع درآمد نباشند.

راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی و درمانی جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی ایران یکی از اقدامات ارزنده شما در کارنامه کاری‌تان است. درخصوص این انجمن توضیحی اجمالی ارائه دهید؟

فعالیت‌های این انجمن هم صنفی و هم علمی خواهد بود. چرا که در آن نه تنها از حقوق صنف جراحان پلاستیک دفاع خواهیم کرد بلکه نسبت به ایجاد شرایط انجام پژوهش‌های قابل اجرا در حوزه جراحی زیبایی حمایت‌ها لازم را خواهیم داشت و امکانات مورد نیاز را در اختیار افراد قرار می‌دهیم.

در حال حاضر این انجمن در اصفهان راه‌اندازی شده است و زیرشاخه‌هایی از آن نیز در دیگر استان‌ها و شهرستان‌های کشور نیز راه‌اندازی خواهد شد.

البته باید توجه داشته باشیم که با توجه به اولویت‌بندی‌های حوزه درمان و آموزش پزشکی در کشور انتظار تامین اعتبار برای این انجمن از سوی وزارت بهداشت و درمان را نداریم و سعی بر ان داریم از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد برای فعالیت مرکز تحقیقاتی و درمانی جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی ایران استفاده کنیم.

 

 

برای خواندن بخش اول -گفتگو با دکتر راستی؛ رئیس انجمن صنفی جراحان زیبایی ایران- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: جراحی بینی، عمل بینی، عمل زیبایی، جراحی پلاستیک، درمان سوختگی، متخصص زیبایی، درمان ترمیمی تعداد بازديد: 1099 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز