Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 22:34

17
مهر
فصل پاییز و معرفی چند کتاب

فصل پاییز و معرفی چند کتاب

پائیز از راه رسید. پائیزی که شاید برای هر کدام از ما فصلی زیبا و خاص و شاعرانه باشد. شاید دلمان بخواهد ساعت‌ها در اتاق و مکان بسته‌ای، کتاب بخوانیم و در دل داستان‌ها غرق شویم.

پائیز از راه رسید. پائیزی که شاید برای هر کدام از ما فصلی زیبا و خاص و شاعرانه باشد. شاید دلمان بخواهد ساعت‌ها در اتاق و مکان بسته‌ای، کتاب بخوانیم و در دل داستان‌ها غرق شویم.

گاهی کتابی از خاطرات یک شخص مهم و گاهی قدرت زنان و مردانی که دنیا را همانند کتاب «زنانی که دنیا را تکان داده‌اند» افکارمان را تکان دهد.

حالا در این فصل پائیز به همراه یک فنجان چای چند کتاب را معرفی می‌کنیم که شاید حالمان را بهتر از دیگر فصل‌های سال کند.

انتشار رمان «تهران، آدم‌ها و کلاغ‌ها»

«تهران، آدم‌ها و کلاغ‌ها» اصلا نام این کتاب را که می‌خوانیم، ناخودآگاه وسوسه می‌شویم که ارتباط این سه کله یعنی «تهران، آدم‌ها و کلاغ را بیشتر دریابیم. بله این کتاب بیشتر از هر موضوعی، تاریخ را به رخ ما می‌کشد.

رمان «تهران، آدم‌ها و کلاغ‌ها» نوشته علیرضا حسن‌زاده که از سوی انتشارات کتابسرای نیک منتشر شده، رویدادهای شهریور ۱۳۲۰ را به موضوع و روایت جدیدی از مفهوم مسخ در رمان ایرانی تبدیل کرده است.

نویسنده این رمان، انسان شناسی است که پیشتر از وی آثار مختلفی در زمینه قصه‌های پریان ایران، آیین‌های ایرانی و غیره چون افسانه زندگان (باز ۱۳۸۱)، وضع آیینی و وضع هنجاری (دانشگاه آمستردام، ۲۰۱۳)، زن و فرهنگ (نشر نی ۱۳۸۲)، مردم شناسی ایرانی (افکار ۱۳۸۷)، کودکان و جهان افسانه (افکار ۱۳۹۵) و غیره به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر شده است.

رمان «تهران، آدم‌ها و کلاغ‌ها» در سه فصل درخت گردو، توپ مروارید، و شهر کلاغ‌ها نوشته شده و مضمون مسخ را در شکل و صورتی جدید مطرح می‌کند.

نویسنده سعی می‌کند در محلات تهران شهریور ۱۳۲۰ رویدادهای رمان خود را پیش ببرد، آسیاب‌های آبی یوسف آباد، شمس العماره، شمیران و غیره از جمله این محلات هستند.

مطالعات نویسنده این اثر در زمینه قصه‌های پریان در این رمان، سورئالیسم را با صورت‌ها و خرده روایت‌هایی از قصه‌های پریان آمیخته است.

در حالی که مسخ در آثاری چون آثار کافکا نتیجه از دست رفتن هویت انسان در برابر زندگی ماشینی و در عزارادان بیل ساعدی نتیجه‌ای برآمده از فقر است، اما در این رمان مضمون مسخ در سطح فردی و فرافردی مطرح می‌شود و فصل سوم که مضمون باززایی را دربر دارد، مبتنی بر بافت فرهنگی و تمدنی ایران است.

اهمیت کتاب «زنانی که دنیا را تکان داده‌اند» برای زنان امروز

"زنانی که دنیا را تکان داده‌اند "نوشته عفت برادران رحیمی، توسط انتشارات سخن منتشرشده است.

موضوع این کتاب بر بستر تاریخ و سیاست رخ می‌دهد.

خواندن این چندسطر درباره این کتاب بیشتر ذهن مان را روشن می‌کند که چرا باید نام کتاب «زنانی باشد که دنیا را تکان داده‌اند».

این کتاب سرگذشت زنانی است که با تلاش‌های خود مُهر خویش را بر عصری که در آن زیسته‌اند کوبیده‌اند و بی‌ آنکه شرایط ناگواری را که به آنها تحمیل شده بپذیرند، خود پای از دایره سرنوشت محتوم خود بیرون گذاشته و موفق شده‌اند قوانینی را به نفع خود تغییر دهند، اسارت را از دست و پای همنوعان خود بردارند و در جهان فکر و ادب و علم و سیاست پای بر پله‌های بلند موفقیت بگذارند و به مردانی که به آن بلندیها دست نیافته‌اند، نشان دهند که مهم، خواستن و توانستن است، نه زن یا مرد بودن.

نویسنده و گردآورنده این کتاب عفت برادران‌رحیمی‌است. که نشر سخن آن را منتشر کرده است. این کتاب با قیمت 95000 تومان در بازار کتاب عرضه شده است.

مجموعه‌ی حاضر، مشتمل است بر شرح مختصری از زندگانی برخی زنان برجسته و مشهور جهان كه به زعم نگارنده: "با تلاش‌های خود مهر خویش را بر عصری كه در آن زیسته‌اند كوبیده‌اند و بی‌‌آنكه شرایط ناگواری را  به آن‌ها تحمیل شده بپذیرند، خود پای از دایره‌ی سرنوشت محترم خود بیرون گذاشته و موفق شده‌اند قوانینی را به نفع خود تغییر دهند، اسارت را از دست و پای هم‌نوعان خود بردارند و در جهان فكر و ادب و علم و سیاست پای بر پله‌های بلند موفقیت بگذارند و به مردانی كه به آن بلندی‌ها دست نیافته‌اند نشان دهند كه مهم خواستن و توانستن است، نه زن یا مرد بودن".

برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: "ژاندارك، زنی كه فرانسه را نجات داد"، "هانا آرنت، بزرگ‌ترین زن فیلسوف قرن بیستم"، "جین آستن، نخستین رمان‌نویس بزرگ"، "كلارا بارتون/ بنیادگذار صلیب سرخ آمریكا"، "الیزابت بلاك‌ول/ اولین زن طبیب و بنیان‌گذار طبابت زنان در آمریكا"، "مارگارت بورك وایت/ بزرگ‌ترین خبرنگار عكاس قرن بیستم"، "هریت تابمن/ اولین رهبر بردگان سیاهپوست"، "اونگ سان سوكی/ مشهورترین زندانی سیاسی جهان"، "وو شائو/ امپراتریس مقتدر چین"، "راشل كرسون/ اولین محافظ محیط زیست" و "مریم مقدس/ زنی كه باعث دگرگونی چهره‌ی مذهبی دنیا شد"."

انتشار دو کتاب گویا درباره فلسفه و چگونگی داشتن حافظه برتر

دو کتاب «چگونه حافظه برتر داشته باشیم» و «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» از آثار نشر ققنوس در قالب کتاب صوتی توسط موسسه آوانامه منتشر و راهی بازار شدند.

کتاب «تسلی بخشی‌های فلسفه» نوشته آلن دو باتن است که توسط عرفان ثابتی ترجمه شده و خوانش آن در نسخه گویا، توسط آرمان سلطان‌زاده انجام شده است. مدت زمان این کتاب صوتی ۸ ساعت و ۴۱ دقیقه است.

نویسنده این اثر تلاش داشته با استناد بر آثار ۶ فیلسوف بزرگ، راه حل‌هایی برای مشکلات روزمره مردم ارائه کند.

سقراط، سنه کا، اپیکور، مونتنی، شوپنهاور و نیچه فلاسفه‌ای هستند که آرا و نظراتشان در این کتاب حضور دارد.

کتاب «چگونه حافظه برتر داشته باشیم» هم، اثر پروفسور روبرت توکه است که توسط ساعد زمان ترجمه شده و اکرم پریمون آن را خوانده است.

این کتاب یک راهنمای عملی است که به مخاطب امکان می‌دهد حافظه‌ای قوی، سریع و مطمئن را در خود به وجود آورده و آن را حفظ کند.

جنبه فیزیولوژیکی عملکرد و تربیت حافظه در این اثر به شکل گسترده مورد بررسی قرار گرفته و روبرت توکه تاثیر برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها را بر عملکرد حافظه مطرح کرده است.

تمرین‌های تنفسی و یونیزاسیون منفی هوا هم که توانایی تمرکز، قدرت یادگیری و مقاومت برابر خستگی را افزایش می‌دهد، از جمله مسائلی هستند که نویسنده در این کتاب مطرح کرده است.

داروهای شیمیایی و گیاهی که برای ضعف حافظه تجویز می‌شوند، هم از دیگر مسائل مورد بررسی در این اثر هستند. مدت این کتاب صوتی هم ۸ ساعت و ۱۶ دقیقه است.

 

برچسب ها: معرفی کتاب، کتاب صوتی، رمان تهران، آدم ها و کلاغ ها، کتاب گویا، کتاب چگونه حافظه برتر داشته باشیم، کتاب تسلی بخشی های فلسفه، کتاب زنانی که دنیا را تکان داده اند تعداد بازديد: 2130 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز