Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 11:54

30
تیر
پگاه آهنگرانی کارگردانی را جدی‌تر از بازیگری ادامه می‌‌دهد (1)

پگاه آهنگرانی کارگردانی را جدی‌تر از بازیگری ادامه می‌‌دهد (1)

پگاه آهنگرانی از جمله بازیگران سینما است که به دلیل حرفه پدر و مادرش وارد این حرفه شد. او در شش سالگی در فیلم گربه آوازخوان بازی کرد. وی اکنون کارگردانی را نیز بر عهده دارد.

تحریریه زندگی آنلاین- اشرف‌السادات موسوی

 

پگاه در مسیر کارگردانی

پگاه آهنگرانی به مانند باران کوثری از جمله بازیگران زن ایرانی است که به واسطه حرفه والدینش بازیگر شد.

پگاه آهنگرانی فرزند جمشید آهنگرانی طراح صحنه و کارگردان پیشکسوت ایرانی و منیژه حکمت منشی صحنه، کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران است و همین نسب خانوادگی بود که باعث شد پگاه هم سر از سینما درآورد و بازیگر شود.

پگاه اولین بار زمانی که شش سال بیشتر نداشت بازیگری را تجربه کرد؛ در فیلمی کودکانه با عنوان "گربه آوازخوان" به کارگردانی کامبوزیا پرتوی. فیلمی که منیژه حکمت مادر پگاه به عنوان منشی صحنه آن فعالیت می‌‌کرد و همین حضور باعث معرفی پگاه به پروژه شد و در نهایت فعالیت‌های سینمایی پگاه آغاز شد.

بعد از "گربه آوازخوان" پگاه آهنگرانی در حدود هشت سالی فیلمی بازی نکرد تا در اواخر دهه هفتاد که در یک ملودرام نوجوانانه با عنوان "دختری با کفش‌های کتانی"به کارگردانی رسول صدعاملی ایفای نقش کرد.

بازی در نقش "تداعی" در "دختری با کفش‌های کتانی"نظرات مثبتی را برای او در پی داشت تاجایی ‌که جایزۀ بهترین بازیگر زن را از جشنواره فیلم قاهره، جایزۀ بهترین بازیگر از جشن دنیای تصویر، دیپلم افتخار از جشنواره بین‌المللی فیلم اجتماعی آبادان و جایزۀ بهترین نقش‌آفرینی از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان را در سال به دست‌آورد.

این جوایز باعث شد پگاه بازیگری را جدی‌تر از قبل ادامه داده و از آن زمان تاکنون در بیش از بیست فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است؛ فیلم‌هایی که بعضی از آنها مانند "ورود آقایان ممنوع"، "مکس"، "دربند" و "خانه دختر" از جمله آثار بحث برانگیز زمان خود بوده اند.

همکاری‌های موفق خانوادگی

دوران بازیگری پگاه آهنگرانی پر از اتفاقات ریز و درشت بوده است. از جمله این اتفاقات تجربیات خانوادگی است که او با مادرش داشته است.

پگاه در اولین تجربه کارگردانی مادرش منیژه حکمت در فیلم "زندان زنان" در سه نقش متفاوت بازی کرد. "زندان زنان" جایزۀ بهترین فیلم و فیلمنامه را در دورۀ ششم جشن خانۀ سینما به‌دست آورد و البته باعث شد یک سری پیشنهاد مشابه بازیگری هم به پگاه ارائه شود که البته اغلب آنها توسط وی رد شد تا به ورطه تکرار نیفتد.

پگاه آهنگرانی در فیلم دوم مادرش با نام "سه زن" باز هم ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی بود؛ نقش دخترکی که سوداها و آرزوهای جوانی باعث گریز او از خانواده شده و اینجاست که مادرش همه تلاشش را می‌کند که دخترش را بیابد.

البته مادر بخت برگشته درگیری‌های مادر خود را هم دارد و به این ترتیب است که زندگی سه نسل از زنان جامعه ایرانی روایت می‌‌شود.

پگاه آهنگرانی در کار تولید یک مجموعه گفتگو محور ویژه شبکه خانگی با نام "عقاید یک آکتور سینما" هم به مادرش کمک کرد. منیژه حکمت تهیه کننده و کارگردان این مجموعه بود و پگاه هم مجری طرح کار.

"عقاید یک آکتور سینما" یک برنامه گفتگو محور بود که به زوایای پیدا و پنهان زندگی بازیگران و سوپراستارهای سینمای ایران می‌‌پرداخت و زندگی خصوصی چهره‌های سینمایی را به تصویر می‌‌کشید.

در این برنامه پگاه و مادرش سعی کرده بودند ارتباطاتی که در سینما دارند را زمینه ای کنند برای گپ و گفت با چهره‌های مطرح و پرسیدن درباره ناگفته‌های زندگی آنان.

این مجموعه هرچند فقط چند هفته در شبکه خانگی توزیع شد اما در همان قسمتها هم توانست مورد توجه قرار گیرد.

حضور در تئاتر

پگاه آهنگرانی در کنار فعالیت بازیگری در سینما در برهه‌هایی از زمان به عنوان بازیگر تئاتر هم قدعلم کرد و از جمله در نمایش‌هایی مانند "ریچارد سوم"، "منهای دو"، "متولد 61"، "شرق شرق است" و "پاورقی" ایفای نقش کرد که در این میان بازیش در "منهای دو" به کارگردانی داوود رشیدی به شدت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

داوود رشیدی بازیگر و کارگردان قدیمی ایران که معمولا بازیگران تئاترهایش را با وسواس فراوان انتخاب می‌کند به واسطه شناختی که از ایفای نقش‌های پگاه در سینما داشت او را برای "منهای دو" انتخاب کرد و پگاه هم انصافا در ایفای نقش در این تئاتر کم نیاورد و توانست همپای چهره‌هایی مانند لیلا حاتمی، باران کوثری، سیامک صفری، حسن معجونی و لیلی رشیدی بازی خوب و جانانه ای را ارائه کند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -پگاه آهنگرانی کارگردانی را جدی‌تر از بازیگری ادامه می‌‌دهد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سینما و تلویزیون، بازیگران سینما، سینمای ایران، پگاه آهنگرانی، کارگردان، جمشید آهنگرانی، منیژه حکمت تعداد بازديد: 866 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز