Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 10:25

9
دی
گیاهخواری کودک؛ خوب یا بد؟

گیاهخواری کودک؛ خوب یا بد؟

عواملی مانند والدین گیاهخوار، پیشگیری از چاقی در کودکان و وسواس والدین برای تغذیه سالم کودکان از جمله عوامل مهمی هستند که منجر شده در جوامع پیشرفته گیاهخواری در بین کودکان رشد کند.

فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت

 

چرا رژیم گیاهخواری برای کودکان؟

گیاهخواری و پیروی از رژیم‌های غذایی که فاقد یا حاوی مقادیر کمی منابع حیوانی باشند، روز به روز در جوامع مختلف توجه بیشتری را به خود جلب می‌نمایند.

شاید یکی از مهم‌ترین علل این امر تصور نقشی است که این رژیم‌های غذایی در بالابردن میزان سلامتی در بین مردم ایجاد کردند.

منافع رژیم گیاهخواری در کودکان

یکی از معضل‌های اصلی در کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت، چاقی‌های مفرط در بین کودکان می‌باشد که این معضل می‌تواند با بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی و کلیوی در سنین بالاتر در ارتباط باشد.

از آنجایی که دلیل اصلی چاقی‌ها در کودکان مصرف غذاهای آماده و چرب می‌باشد.

بنابراین مصرف غذاهای سالم که بر پایه چربی کمتر و سبزی‌ها و میوه‌ها باشند، می‌توانند تا حد قابل ملاحظه ای از بروز این چاقی‌ها پیشگیری نمایند.

بنابراین توصیه برخی از متخصصان سلامت آن است که به کودکان آموخته شود که بیشتر از مواد غذایی حاوی میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات و حبوبات کامل استفاده نمایند.

اما برخی متخصصان تغذیه معتقدند که پیروی از رژیم‌های گیاهخواری ناکامل در سنین کودکی باعث رشد ناسالم کودک خواهد شد.

ملاحظات تغذیه‌ای مهم در رژیم گیاهخواری کودکان

یکی از نگرانی‌ها در مورد پیروی از رژیم گیاهخواری در کودکان بروز کمبود برخی از ریزمغذی‌ها مانند پروتئین، ویتامین B12، ویتامین D، کلسیم، روی و آهن می‌باشد که می‌توانند منجر به تاخیر رشد و نمو در کودکان شوند.

البته برخی تحقیقات علمی نشان دادند که مصرف غذاهای دریایی، شیر و لبنیات و تخم‌مرغ در رژیم غذایی کودک و 20 دقیقه در معرض نور آفتاب قرار گرفتن توسط کودک می‌توانند تامین کننده مواد مغذی مذکور در بدن او شوند.

بهترین توصیه رژیم گیاهخواری در کودکان

از دیدگاه علم تغذیه در صورتی که والدین بخواهند کودکان آنها از رژیم‌های غذایی بر پایه مواد گیاهی پیروی نمایند، در درجه اول باید کودک را به مصرف غلات سبوس‌دار و نان‌های سبوس‌دار تشویق نمایند.

به علاوه این که عادت دادن کودک به مصرف بیشتر میوه‌های متنوع و سبزی‌ها هم از جمله نکات مهم در این نوع رژیم‌های غذایی است.

البته برای رشد بهتر قدی کودک حتما توصیه می‌شود که در رژیم غذایی کودک شیر و لبنیات استفاده شود؛ به علاوه این که مصرف حداقل دو تا سه بار ماهی یا غذاهای دریایی را در رژیم غذایی کودک نباید فراموش کرد.

سخن آخر

با توجه به این که یک رژیم غذایی گیاهخواری حاوی شیر و لبنیات، تخم مرغ و ماهی می‌تواند در رشد و نمو کودک موثر باشد؛ بنابراین مصرف مداوم رژیم‌های غذایی گیاهخواری محض از سنین کودکی می‌تواند به دلیل بالا بردن مصرف مواد غذایی کربوهیدراته و شیرین منجر به بالا رفتن خطر بروز دیابت در سنین میانسالی شود.

به همین دلیل توصیه می‌شود که به هیچ عنوان برای کودکان از رژیم غذایی گیاهخواری محض استفاده نشود.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، کودک گیاهخوار، گیاه خواری کودک، فواید گیاهخواری کودک، مضرات گیاه خواری کودک، کودک و رژیم گیاهخواری، گیاهخواری محض تعداد بازديد: 1100 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز