Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 22:31

8
آذر
تخم مرغ غذايی كامل برای كودك

تخم مرغ غذايی كامل برای كودك

کودکان نیاز دارند جهت کسب انرژی لازم برای رشد جسمی و روحی خود، خوب غذا بخورند. دقیقا به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که به کودک خود صبحانه‌ای سالم و مقوی و حاوی میزان فراوانی از پروتئین (مانند تخم‌مرغ) بدهیم که به او کمک کند تا روز خود را به خوبی آغاز نماید

تحريریه ماهنامه كودك سالم

 

 

تخم‌مرغ انتخابی هوشمندانه

کودکان نیاز دارند جهت کسب انرژی لازم برای رشد جسمی و روحی خود، خوب غذا بخورند. دقیقا به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که به کودک خود صبحانه‌ای سالم و مقوی و حاوی میزان فراوانی از پروتئین (مانند تخم‌مرغ) بدهیم که به او کمک کند تا روز خود را به خوبی آغاز نماید. این پروتئین، کودکان را برای مدت طولانی تری سیر نگه می‌دارد. دقت داشته باشیم که صبحانه‌ای متعادل، باعث افزایش تمرکز، توجه و حافظه کودک می‌شود.

ارزش غذایی تخم‌مرغ

یک تخم‌مرغ درشت، حاوی 3/6 گرم پروتئین با کیفیت بسیار بالا (دارای 9 اسید آمینه ضروری در رشد کودک‌) می‌باشد. تنها رقیب این مقدار پروتئین، شیر مادر است. قسمت عمده کالری، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های تخم‌مرغ در زرده آن جمع شده است ولی با این وجود نمی‌توان از سفیده هم چشم‌پوشی کرد چرا که دربرگیرنده بیش از نیمی از پروتئین و ریبوفلاوین (ویتامینB12) کل تخم‌مرغ می‌باشد. زرده یک تخم‌مرغ درشت، 5 گرم چربی دارد. به یاد داشته باشید که چربی نقشی اساسی در رشد کودک ایفا می‌کند. اسید‌های چرب، انرژی مورد نیاز کودک را تامین می‌کنند و به علاوه بدن کودک برای جذب ویتامین‌های محلول در چربی – ویتامین‌های K, E, D, A - به آنها نیاز دارد. اما تغذیه کودک نو پای شما نباید به چربی محدود شود.

نکاتی کوتاه در مورد تخم‌مرغ

تخم‌مرغ به راحتی توسط کودک جویده و هضم می‌شود.

 اکثر کودکان طعم آن را دوست دارند.

 خواص متعددی دارد و انتخاب آن مقرون به صرفه است.

 یکی از معدود مواد غذایی است که به طور طبیعی حاوی ویتامین D می‌باشد.

 یک تخم‌مرغ درشت تنها 70 كيلو کالری انرژي دارد.

از چه سنی مجاز هستیم به کودک تخم‌مرغ بدهیم؟

براساس توصیه سازمان بهداشت کانادا، ما مجاز هستیم از 6ماهگی، غذاهای غنی از آهن- از جمله تخم‌مرغ کامل - را به برنامه غذایی کودک خود بیفزاییم (دقیقا از همان زمانی که پوره گوشت و جایگزین‌های آن را اضافه می‌کنیم). تخم‌مرغ منبع آهن است که این ماده مغذی جایگاهی ویژه دارد.

آیا می‌توان به کودکان تخم‌مرغ خام داد؟

خطر آلودگی باکتریایی مرتبط با مصرف تخم‌مرغ خام یا عسلی، نسبت به قبل کاهش زیادی پیدا کرده است اما با این وجود توصیه می‌شود که برای اطمینان بیشتر و جلوگیری از مسمومیت‌های غذایی، به کودک خود تنها تخم‌مرغ کاملا پخته و سفت بدهید چرا که سیستم ایمنی بدن کودک هنوز کاملا رشد پیدا نکرده است.

تعیین تازگی تخم‌مرغ

برای اطمینان از کیفیت تخم‌مرغ بهترین روش، خریداری تخم‌مرغ‌های دارای تاریخ مصرف است.آزمایشی ساده برای تعیین تازگی تخم‌مرغ: یک تخم‌مرغ تازه (با پوسته) در آب فرو می‌رود در حالی که تخم‌مرغ خراب و کهنه روی آب شناور می‌ماند. به علاوه اگر تخم‌مرغی تازه را بشکنیم، می‌توانیم ببینیم که زرده آن کاملا گرد و سفیده ضخیم و غلیظ است، اما زرده تخم‌مرغ خراب، تغییر شکل داده و به راحتی می‌شکند و سفیده آن نازک و شل است.

 آیا اختلافی بین انواع تخم‌مرغ با پوسته‌ای به رنگ سفید و رنگ قهوه‌ای وجود دارد؟

رنگ پوسته تخم‌مرغ در ارزش غذایی و طعم تخم‌مرغ تاثیری ندارد. این نژاد مرغ‌ها است که رنگ پوسته تخم‌مرغ را تعیین می‌کند: برخی مرغ‌ها تخم‌هایی با پوسته قهوه‌ای می‌گذارند و برخی دیگر با پوسته سفید.

 و اما رنگ زرده؟

رنگ زرده تخم‌مرغ ارتباط مستقیم دارد با دانه‌ای که مرغ می‌خورد: مرغی که تغذیه‌اش بر پایه گندم است، تخم‌مرغی با زرده کم رنگ‌تر می‌گذارد در حالی که تغذیه با ذرت یا یونجه باعث تیره‌تر شدن رنگ زرده می‌شود. در هر حال رنگ زرده به هیچ عنوان ارزش غذایی تخم‌مرغ را تغییر نمی‌دهد.

تخم‌مرغ و حساسیت‌های غذایی

برخی از کودکان به پروتئین موجود در سفیده تخم‌مرغ حساسیت دارند. شواهد نشان می‌دهد که نیازی نیست به منظور جلوگیری از حساسیت‌های غذایی، مصرف برخی از مواد حساسیت‌زا (مثل تخم‌مرغ، بادام زمینی، گردو، شیر گاو و ماهی) را به تعویق انداخت و یا به طور کلی مصرف آن‌ها را قطع کرد.

روش صحیح تغذیه مناسب کودک با تخم‌مرغ

در ابتدا بهتر است، مقدار کمی زرده تخم‌مرغ را در برنامه غذایی کودک بگنجانیم اما رفته رفته می‌توانیم این مقدار را به 3 زرده تخم‌مرغ در هفته افزایش دهیم.

تخم‌مرغ‌های غنی شده با امگا 3

تخم‌مرغ غنی شده با امگا 3، در اصل با اضافه کردن دانه کتان به رژیم غذایی مرغ‌ها تولید می‌شود. تخم کتان سرشار از اسید آلفا لینولنيک (AAL) است که یک نوع از اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد. به علاوه بدن مرغ، قسمتی از AAL را به دو نوع دیگر امگا 3 (EPA وDHA) تبدیل می‌کند. EPA وDHA به طور طبیعی در بافت گوشت ماهی‌های چرب (ماهی آزاد، ساردین، شاه ماهی) یافت می‌شوند.

 

برچسب ها: ارزش غذایی تخم مرغ، پروتئین تخم مرغ، تخم مرغ برای کودک، زرده تخم مرغ برای کودک، مصرف تخم مرغ تعداد بازديد: 870 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز