Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 22:17

15
دی
غذاهای سالم به جای هله هوله

غذاهای سالم به جای هله هوله

اگر كودك شما یاد بگیرد كه یك برنامه غذایی سالم و متعادل داشته باشد، نیازی به مصرف مكمل‌ها نخواهد داشت.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 


توجه به برچسب‌های غذایی
والدین باید با دقت و توجه بیشتری روی برچسب محصولات غذایی را بخوانند و به مواد غذایی داخل آنها و سایر تركیبات‌شان توجه نمایند. اغلب كودكان جذب آگهی‌ها و تبلیغات رسانه‌ای می‌شوند و مواد غذایی بسته‌بندی شده كه بیشتر هم تبلیغ می‌شوند حاوی قند و شیرینی‌های افزودنی زیاد هستند.

كودكان و تهیه غذاها
بسیاری از پزشكان و پژوهش‌گران معتقدند كه وارد كردن كودكان در روند تهیه و آماده كردن غذاها باعث آشنایی آنها با خواص مفیدشان می‌شود. مثلا كودك خود را با خودتان به فروشگاه مواد غذایی و میوه‌فروشی ببرید و بگذارید آنها نیز انتخاب كنند.

در واقع سمت و سو دادن به نگرش و طرز فكر كودكان نسبت به مواد غذایی چیزی شبیه آموزش دادن ‌آنها برای نحوه حساب كردن و پرداخت مبلغ هر چیزی به هنگام خرید آنهاست وقتی كه این مسئولیت به آنها داده می‌شود، آنها نیز تصمیم‌ می‌گیرند مواد غذایی سالم‌تری را انتخاب كنند به همین دلیل به هنگام ورود به مدرسه بیشتر سراغ مواد غذایی سالم می‌روند وكمتر تحت تاثیر دوستان خود از مواد غذایی مضر استفاده می‌كنند.

استفاده از غذاهای با ارزش

اگر كودك شما یاد بگیرد كه یك برنامه غذایی سالم و متعادل داشته باشد، نیازی به مصرف مكمل‌ها نخواهد داشت. راهنمایی‌های غذایی فقط زمانی تأثیرگذار هستند كه شما بارها و بارها حس خوبتان را نسبت به آنها بیان كنید. ممكن است كه كودك شما وقتی از مرحله كودكی وارد مرحله نوجوانی می‌شود، بخواهد در برنامه غذایی‌اش تغییراتی را ایجاد كند مثلا استفاده از غذاهای فرآوری شده غذاهای آماده و فست‌فودها را محدود نماید و عادات غذایی سالم‌تری را دنبال كند. حدود 40-25 درصد از نوجوانان از مشكل چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند كم‌تحركی و در كنار آن استفاده از چربی‌ها و قندها به مقدار خیلی زیاد باعث بروز چنین مشكلاتی می‌شوند.

غذاهای خوب و سالم جایگزین هله هوله‌ها

در آشپزخانه و محیط خانه‌تان اسنك‌های سالم و مواد غذایی مفید نگهداری كنید و بگذارید فرزندتان از انتخاب‌های بهتر لذت ببرد. اسنك‌ها، راحت و سریع آماده می‌شوند. از پنیر كم‌چرب، شیر و ماست كم‌چرب، میوه‌های خشك شده، آجیل‌ها و... استفاده كنید. به جای آب‌میوه‌های صنعتی و شیرینی، از آبمیوه‌‌های خانگی و یا حتی آب استفاده كنید. می‌توانید دسرهای خوشمزه خانگی درست كنید و برای اینكار بهتر است كه میوه‌ها را به صورت پوره درآورید و بعد آنها را با ماست تركیب كنید حتی می‌توانید آب‌میوه‌‌های تازه را فریز كنید و به جای بستنی به كودك‌تان بدهید.

سعی كنید به مقدار بیشتر میوه تازه به فرزندتان بدهید. سیب، گلابی، هلو، زردآلو و میوه‌های دیگر را به خوبی بشویید و خرد كنید و روی آنها كمی كره بادام زمینی و یا حتی مربا بمالید. با سبزیجات نیز می‌توانید اینكار را انجام دهید. مواد غذایی تكه‌تكه شده و برش خورده به راحتی و آسانی خورده می‌شوند و با پنیر خامه‌ای كم‌چرب، ماست و هوموس بسیار لذیذ می‌شوند.

روش‌های مربوط به پخت و تهیه غذاها را نیز سالم‌تر كنید مثلا به جای غذاهای سرخ‌كردنی از روش‌‌های سالم‌تر مثل بخارپز كردن، آبپز كردن و یا حتی نیم سرخ كردن استفاده كنید. به كودك خود توضیح بدهید كه فست‌‌فودها مضر و جزو غذاهای ناسالم هستند. آنها را با مضرات این نوع غذاها بیشتر آشنا كنید.

آگهی‌ها و تبلیغات تلویزیونی باعث تشویق كودك شما به خوردن این نوع غذاها می‌شوند. پس بهتر است كه زمان تماشای تلویزیون را محدود كنید.

كودكان دبستانی روزانه حدود 1970-1740 كالری نیاز دارند ولی نمی‌توانید این توقع را داشته باشید كه كودك‌تان به‌طور مداوم این مقدار كالری را از طریق مواد غذایی سالم دریافت نماید. ممكن است برخی روزها كالری بسیار كمی دریافت كند. یك برنامه غذایی ضعیف و غلط در دوران كودكی می‌تواند به اختلالات و مشكلاتی مثل دیابت‌ها، بیماری‌های قلبی و پوكی استخوان و یا حتی استخوان‌بندی شكننده و ضعیف در آینده منجر شود.

كودك شما باید به اندازه كافی كلسیم و سایر مواد مغذی را دریافت كند. غذاهای سالم و مغذی سطح انرژی كودكان را ثابت نگه می‌دارند و باعث هوشیاری و افزایش عملكرد ذهنی و هوشی می‌شوند و حتی از نوسانات خلقی آنها نیز جلوگیری می‌كنند.

در طول هفته سعی كنید تعداد دفعات بیشتری را وقت بگذارید و تمام افراد خانواده در كنار هم غذا بخورید.

هر شب در یك ساعت معین شام بخورید و خوردن صبحانه را نیز فراموش نكنید. به این ترتیب فرزندتان با عادات صحیح غذایی آشنا می‌شود.

سعی كنید غذاهای بیشتری را در خانه تهیه كنید و كمتر از رستوران‌ها غذا خریداری كنید. غذاهای خانگی سالم‌تر هستند و نسبت به غذاهای رستورانی چربی، نمك و قند كمتری را دارند.

هرگز اصرار نكنید كه كودك‌تان كل غذای بشقابش را بخورد و هرگز از مواد غذایی به عنوان هدیه و جایزه استفاده نكنید.

غذاهای سالم و مغذی را به یكباره به كودك‌تان معرفی نكنید بلكه اینكار را یكی یكی انجام دهید. سعی كنید غذاهای سالم‌تر را وقتی كه بسیار گرسنه هستند به آنها بدهید.

خودتان نیز از غذاهای سالم و جدید استفاده كنید تا كودك‌تان از شما تقلید كند. با مواد غذایی سالم، سبزیجات و میوه‌ها برخی چیزها را درست كنید مثلا یك درخت، یك قطار و... و بعد آن را به فرزندتان بدهید تا بخورد. به هنگام خرید مواد غذایی حتما فرزندتان را نیز به همراه ببرید و بگذارید با میوه‌ها و سبزیجات متفاوت آشنا شود.

داخل سوپ كود‌ك‌تان مواد غذایی سالم‌تر بریزید و به همان اندازه مصرف چربی و نمك را محدود كنید. 

 

برچسب ها: غذای کودک، میان وعده کودک، کودک و مصرف هله هوله، جایگرین های سالم هله هوله، تغذیه سالم کودک تعداد بازديد: 867 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز