Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 18:13

27
خرداد
آلرژی ها و تغذيه درمانی در كودكان

آلرژی ها و تغذيه درمانی در كودكان

آلرژی عكس‌العمل طبیعی بدن به جسم خارجی می‌باشد، این جسم خارجی از طریق هوا و غذا می‌تواند وارد بدن شود و آلرژی ایجاد كند. ...

آلرژی ها و تغذيه درمانی در كودكان

 

 

آلرژی عكس‌العمل طبیعی بدن به جسم خارجی می‌باشد، این جسم خارجی از طریق هوا و غذا می‌تواند وارد بدن شود و آلرژی ایجاد كند. فصل بهار به دلیل گرده‌افشانی گل‌ها و پاییز می‌تواند در كودكان آلرژی ایجاد كند. آلرژی سبب خارش چشم و بینی، آبریزش بینی، خارش گلو، سرفه و عطسه می‌شود. راه حل آن شستشو چشم و بینی با آب ساده یا سرم‌ها می‌باشد و خوردن مواد غذایی مانند خیار، شلغم و لیمو شیرین می‌تواند در درمان آن مفید واقع شود. آلرژی نوع دیگری هم دارد كه در كودكان بسیار شایع است و آلرژی غذایی نام دارد. بطور كلی 3 درصد بزرگسالان و 8 درصد كودكان دارای آلرژی غذایی هستند. آلرژی غذایی عكس‌العمل سیستم ایمنی بدن می‌باشد كه درباره كودكان دارای علائم متفاوت می‌باشد. ولی بعضی از آنها مانند آلرژی به غذاهای دریایی به دلیل خفگی می‌تواند مرگبار باشد. آلرژی غذایی می‌تواند توسط مواد غذایی زیر ایجاد گردد:

گوجه‌فرنگی، چیپس و پفك، انواع پنیر، آواكادو، لاكتوز در لبنیات، عسل، كیوی، بادام هندی، بادام زمینی، شكلات، انواع توت،‌ گردو، گلپر و انواع غذاهای دریایی و ماهی‌ها، بستی و دسر، انواع كیك‌، نان و پنیر، آناناس، تخم‌مرغ، باقالی و ماكارونی

اسم عامل ایجاد آلرژی آلرژن نام دارد (allergen) كه مواد پروتئینی هستند كه به دمای بالای پخت و پز و اسید معده مقاوم هستند و از دیواره معده وارد خون می‌شود و به بافت هدف مانند دستگاه تنفسی خود را می‌رسانند سیستم ایمنی كه در مقابل آلرژی دفاع می‌كند دو قسمت دارد یكی هیستامین است كه در كلیه بافت‌ها وجود دارد و یكی ایمونوگلوبینIgE) E) است كه در خون می‌چرخد و بیشتر در ریه، پوست و گلو تجمع دارد آلرژی كاملاً موروثی می‌باشد. هنگام تشخیص آلرژی از فاكتور IgE خون استفاده می‌كنند. در انواع آلرژی‌های غذایی آلرژی به مواد غذایی دریایی از همه خطرناك‌تر می‌باشد،‌ زیرا كلیه راه تنفسی بسته شده و ایجاد خفگی می‌كند. كودكانی كه دارای پدر و مادر دارای آلرژی هستند باید از مواد غذایی آلرژی‌زا با احتیاط و به مقدار بسیار جزئی امتحان كنند و والدین باید از دادن آن به كودكان زیر 2 سال خودداری نمایند.

بعضی از آلرژی‌های غذایی سبب دل‌درد، دل‌پیچه و اسهال می‌شوند از بین آن عدم تحمل لاكتوز و بیماری سلیاك می‌باشد.

در عدم تحمل لاكتوز بدن قند لاكتوز را كه در شیر می‌باشد نمی‌تواند تجزیه كند و سبب مشكلات گوارشی می‌شود كه می‌بایست از شیر بدون لاكتوز استفاده كنند بیماری سلیاك نیز آلرژی به ماده گلوتن می‌باشد كه در برخی از انواع آردها و ماكارونی وجود دارد مواد آلرژی‌زا در مواد غذایی به شرح زیر است: گوجه‌فرنگی و پنیر فاكتور MSG، چیپس و پفك بنزوئیك اسید، بستنی و دسر ماده افزودنی اسید سالیسیلیك، آجیل‌ها، آناناس و غذای دریایی هیستامین، ‌شكلات و كیك گلوتن و فنیل‌آلانین.

در انتها می‌بایست ذكر كرد كه اگر در كودكان آلرژی غذایی پیش آمد می‌بایست خیلی سریع به بیمارستان برسانید تا تحت نظر پزشك قرار گیرند و واكسن مخصوص تزریق شود زیرا عكس‌العمل‌های تنفسی در كودكان خردسال می‌تواند خطرساز باشد.

برچسب ها: آلرژی، زندگی آنلاین، allergen، خارش چشم تعداد بازديد: 867 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز