Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 16:30

14
تیر
کودک شمـا به چه سبکی شیر می‌خورد (1)

کودک شمـا به چه سبکی شیر می‌خورد (1)

در کل 5 نوع شیر خوردن وجود دارد که یکی از انواع آن «هیجان انفعالی» است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

به محض اینکه پسر اولم را نزدیک سینه‌ام قرار می‌دادم، او بوی سینه‌ام را احساس و شروع به گریه کردن می‌کرد. چنان دیوانه وار سرش را به اینطرف و آنطرف تکان می‌داد که گاهی فکر می‌کردم هر لحظه ممکن است گوشت تنم را بکند. گویی سال‌هاست چیزی نخورده است. اما برادر دو قلویش بر عکس او به آرامی از سینه دیگرم شروع به خوردن می‌کرد، او ترجیح می‌داد صبر کند و چیزی نخورد (که معمولا هم گزینه دوم را انتخاب می‌کرد).

او هیچ وقت مانند برادرش گریه نمی‌کرد و عصبی نمی‌شد. همیشه فکر می‌کردم اگر غذای پسرم اولم کمی دیر شود، او خودش را از دست من رها می‌کند، به آشپرخانه می‌رود، در یخچال را باز می‌کند و پاکت شیر را بر می‌دارد و یک نفس سر می‌کشد. جالب‌تر اینجاست که بعد از آن همه بی‌تابی و شلوغ کردن، به محض اینکه نوک سینه‌ام را در دهانش می‌گذاشتم، او خشکش می‌زد. نه سینه‌ام را می‌مکید، نه چیزی می‌خورد و نه حتی تکان می‌خورد!

مانند فوتبالیستی که تمام طول زمین را می‌دود اما تا به توپ می‌رسد، از حرکت باز می‌ماند و سر جایش خشکش می‌زند. چند روز پیش، مشغول خواندن کتابی راجع به اولین سال زندگی کودکان بودم که به مطلب جالبی درباره الگوی غذایی بچه‌ها برخوردم. در این قسمت درباره نحوه‌های گوناگون شیر خوردن بچه‌ها توضیحاتی داده شده بود.

در کل 5 نوع شیر خوردن وجود دارد که یکی از انواع آن «هیجان انفعالی» است. در این نوع، بچه با دیدن سینه مادرش از خود بی‌خود می‌شود و کنترلش را از دست می‌دهد. جالب بود! اول فکر کردم نویسنده این کتاب‌، با دیدن پسر من کتابش را نوشته است! پسر من هم با دیدن سینه، هم بیش از حد هیجانزده می‌شد و هم بعد از آن رفتاری انفعالی از خود بروز می‌داد. اما بعد فهمیدم فقط پسر من نیست که این ویژگی را دارد.

خیلی از بچه‌های دیگر هم رفتارهایی مشابه او از خود بروز می‌دهند. به گفته یکی از محققان که در این زمینه بر صدها کودک تحقیقاتی انجام داده است، شیر خوردن بچه‌ها انواع مختلفی دارند. اگر شما هم بچه‌ای سالم دارید، ممکن است هر یک از این ویژگی‌ها را در او بیابید.

بالاخره فرزند شما چگونه شیر می‌خورد؟

 نوع اول

این بچه‌ها مکنده‌هایی بسیار قهار هستند. حتی گاهی به آنها جاروبرقی کوچولو هم گفته می‌شود. آنها نوک پستان را می‌قاپند و با تمام انرژی خود 10 تا 20 دقیقه سینه مادرشان را می‌مکند. چطور باید به آنها کمک کرد: آنها را محکم نگه دارید. رفتار با این مکنده‌های کوچک به نظر راحت می‌رسد. آنها می‌دانند چه کاری باید بکنند و آن را به خوبی انجام می‌دهند.

اما باید مراقب نوزادی با این حرص و ولع بود. او را محکم نگه دارید و مطمئن شوید نوک سینه در دهانش به درستی قرار گرفته است، در غیر این صورت به سینه خودتان آسیب می‌رساند. او را طوری نگه دارید که احساس راحتی کند. سرش را عقب و چانه اش را بالا نگه دارید. درد را تحمل نکنید.

گاهی مادر این بچه‌ها فکر می کنند چون فرزندشان برای خوردن ولع زیادی دارد و صبر نمی‌کند تا نوک سینه به درستی در دهانش قرار بگیرد، درد کشیدن طبیعی است. اما این تصوری غلط است. به گفته یکی از متخصصان در این زمینه، حتی اگر با مکش اول مادر احساس درد کند، دفعه دوم و سوم باید حالت کودک را تغییر دهد تا این درد برطرف شود.

اگر لازم شد سینه را از دهان او بیرون بکشید (این کار را با سرعت انجام ندهید، ابتدا انگشتتان را در گوشه دهانش قرار دهید تا جریان شیرخواری را قطع کنید، بعد این کار را انجام دهید)، سپس دوباره سینه را در دهانش قرار دهید. هر چند دقیقه، حالت‌شیردهی را عوض کنید. حتی اگر تا الان از سینه راستتان شیر می‌خورده است، حال از سینه چپ به او شیر دهید. با این کار از زخم شدن نوک سینه تا حدی جلوگیری می‌کنید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- کودک شمـا به چه سبکی شیر می‌خورد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گریه کردن نوزاد، سینه مادر، نوزاد و شیر خوردن، پاکت شیر، نوک سینه مادر، مکیدن نوزاد، الگوی غذایی نوزاد تعداد بازديد: 661 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز