Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 06:08

21
بهمن
تغذيه كودكان نوپا (1)

تغذيه كودكان نوپا (1)

كودك دو ساله شما، دائماً در حال فعالیت و جنب‌وجوش است و برنامه روزانه شلوغی دارد؛ به همین دلیل لاغرتر هم می‌شود. او به انرژی زیادی نیاز دارد تا بتواند به فعالیت‌هایش ادامه دهد. غذاهای او باید پر انرژی و متناسب با معده كوچك او باشند.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

همه انسان‌ها دوست دارند كه در مورد غذاها، طعم‌های مختلف را امتحان كنند.به هنگام كودكی اگر رژیم غذایی سالم و متنوع داشته باشیم. در بزرگسالی نیز این عادت با ما می‌ماند. ممكن است علی‌رغم تمام تلاش‌های شما برای داشتن یك برنامه غذایی متنوع برای كودك، او به یك غذای خاص علاقه‌ نشان دهد یا اینكه میل و اشتهایش برای خوردن غذاهایی كه تهیه می‌كنید، در حال نوسان باشد. گاهی اوقات با كمی خلاقیت می‌توان اشتهای كودكان را تحریك و آنها را تشویق به امتحان كردن غذاهای جدید كرد.

كودكان نوپا
در این مرحله از رشد، احساس فردیت در كودكان افزایش می‌یابد. از نظر جسمی به هماهنگی بیشتری می‌رسند و شخصیت و خلق و خوی مستقلی پیدا می‌كنند و این خلق و خو را به هنگام غذا خوردن نیز بروز می‌دهند. كودك دو ساله شما، دائماً در حال فعالیت و جنب‌وجوش است و برنامه روزانه شلوغی دارد؛ به همین دلیل لاغرتر هم می‌شود. او به انرژی زیادی نیاز دارد تا بتواند به فعالیت‌هایش ادامه دهد. غذاهای او باید پر انرژی و سرپایی و متناسب با معده كوچك او باشند.

خونسرد باشید

هر چقدر هم كه عادات تغذیه‌ای كودك شما غیر منطقی به نظرتات برسد، باز هم خونسردی خود را حفظ كنید و به هیچ وجه واكنش تندی از خود نشان ندهید. هدف شما این است كه به او كمك كنید كم‌كم به صورت عادی با خانواده غذا بخورد. به كودك خود فشار وارد نكنید تا حتماً غذاهایی را كه تهیه كرده‌اید، بخورد.

ایجاد تنش شما را از هدف‌تان دورتر می‌كند. برخی از كودكان باعث لبریز شدن كاسه صبر پدر و مادر می‌شوند. تنها راه مقابله با این مشكل، خودداری از عصبانیت است. در چنین مواقعی غذا را از جلوی كودك بردارید و به نحوی احساس گناه به او القا كنید.

غذاهای سرپایی 
غذاهای سرپایی معمولاً غذاهایی هستند كه خوردن آنها راحت است و در بین كودكان طرفداران بسیاری دارند. كربوهیدرات‌ها باید منبع انرژی اصلی كودك باشند. نشاسته‌ها كه در ماكارونی، نان گندم و غلات وجود دارد، از غذاهای انرژی بخش هستند و به ثابت ماندن سطح انرژی بدن كمك می‌كنند. تعیین اینكه كودك در طول روز چقدر غذا می‌خورد، دشوار است؛ به خصوص در خانواده‌هایی كه همه عادت به سرپایی غذا خوردن دارند.

عدم تحمل برخی غذاها
منظور از عدم تحمل غذا، واكنش بدن به یك غذای خاص یا یكی از اجزای آن غذا است. عدم تحمل غذا با حساسیت غذایی كه واكنشی منفی و نادر است، فرق دارد.

عدم تحمل گلوتن 
گندم، جو و فرآورده‌های آنها حاوی گلوتن هستند كه علائمی شبیه عدم تحمل لاكتوز دارد. عدم تحمل گلوتن ممكن است هم‌زمان با عدم تحمل لاكتوز بروز كند و از آسیب دستگاه گوارش به دنبال حمله گاستروآنتریت ناشی شود. غذاهای حاوی گلوتن را نباید قبل از شش ماهگی وارد رژیم غذایی كودكان كرد.

غلات بدون گلوتن مثل برنج، ذرت و ارزن را می‌توان حتی از چهار ماهگی نیز به نوزادان داد. اگر سابقه عدم تحمل گلوتن در خانواده‌ها شما وجود دارد، دست‌‌كم در سال اول تولد، باید رژیم غذایی بدون گلوتن را برای كودك خود رعایت كنید. در بیشتر موارد وقتی دستگاه گوارش با صرف زمان كافی از گاستروآنتریت رهایی یافت، این عارضه از بین می‌رود. عدم تحمل گلوتن همان بیماری «سلیاك» است و در صورت تشخیص نیاز به كنترل صحیح مواد غذایی مورد استفاده دارد...

 

 

برای خواندن بخش دوم -تغذيه كودكان نوپا- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: تغذیه سالم کودک، تغذيه كودكان نوپا، غذاهای سرپایی کودک، کودک و عدم تحمل، عدم تحمل گلوتن در کودک تعداد بازديد: 763 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز