Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 16:17

16
خرداد
شب‌های امتحان‌ (2)

شب‌های امتحان‌ (2)

دانش‌آموزان می‌توانند با رعایت رژیم غذایی در ایام امتحانات، موفقیت بیشتری كسب كنند.

 

«رحیمی» ادامه می‌دهد: بعضی از اولیا در فصل امتحان، فرزندان خود را برای مطالعه بیشتر تحت فشار قرار می‌دهند در حالی كه باید از ابتدای سال تحصیلی آن‌ها را به درس خواندن ترغیب می‌كردند. وی می‌گوید: هر یك از دانش‌آموزان استعداد و توانایی‌های خاصی دارند بنابراین انتظار والدین و معلمان باید براساس آن باشد تا دانش‌آموز بتواند به راحتی و به دور از اضطراب در جلسه‌های امتحانات پایان سال تحصیلی شركت كند.

وی اضافه می‌كند: در مدت خدمت خود در آموزش و پرورش، بارها شاهد افت فشار، تهوع، سرگیجه، لرزش و حتی گریه دانش‌آموزانی بوده ام كه به علت ترس از امتحان دچار آن شده‌اند كه بیشترین عامل آن را والدین می‌دانم. كارشناس مسوول تغذیه اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالی می‌گوید: بعضی از دانش‌آموزان هنگام امتحانات از قرص ریتالین كه به نوعی مواد مخدر محسوب می‌شود استفاده می‌كنند تا این دارو به آن‌ها كمك كند بیشتر بیدار بمانند و درس بخوانند.

«سعید ملكشی» می‌افزاید: كارشناسان بهداشت توصیه‌های متعددی در این خصوص به دانش‌آموزان ارایه داده‌اند و آن‌ها را از عوارض این دارو مطلع كرده‌اند. وی اظهار می‌دارد: دانش‌آموزان شب امتحان باید شام سبك و كم حجم بخورند و مصرف میوه نیز به دلیل اثر مثبت بر سوخت و ساز بدن توصیه می‌شود.

وی می‌افزاید: مصرف غذاهای شیرین، مواد دارای گلوكز، فسفر، غذاهای دریایی، عسل، خرما و كشمش در این ایام ضروری است. وی با بیان این كه دانش‌آموزان باید در ایام امتحانات از مصرف تنقلاتی كه ارزش غذایی ندارد جلوگیری كنند می‌گوید: خوردن دوغ و ماست موجب خواب آلودگی می‌شود و از این رو دانش‌آموزان قبل از امتحان از خوردن آن جلوگیری كنند.

وی با تأكید بر صرف غذاهایی كه آسان هضم می‌شود ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان می‌توانند با رعایت رژیم غذایی در ایام امتحانات، موفقیت بیشتری كسب كنند. وی تصریح می‌كند: مربیان بهداشت و بهداشت كاران نكات لازم را در خصوص نحوه تغذیه مناسب به دانش‌آموزان ارایه می‌دهند و آن‌ها می‌توانند از راهنمایی‌های مربیان بهداشت مدرسه خود بهره‌مند شوند. 

كارشناس مسوول مشاوره اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم معتقد است: نظام آموزشی كشور به دلیل نتیجه محور بودن، موجب اضطراب آور شدن امتحان شده است به طوری كه بسیاری از دانش‌آموزان هنگام امتحان دچار استرس و اضطراب می‌شوند. «هوشنگ جعفرزاده» با بیان این كه نتیجه امتحان دانش‌آموزان برای والدین و آموزش و پرورش مهم است ادامه می‌دهد: از این رو اولیای دانش‌آموزان با نزدیك شدن به فصل امتحان حساس می‌شوند و با صحبت كردن و سخت گیری‌های متعدد زمینه فشار و اضطراب را برای آن‌ها فراهم می‌كنند.

وی عوامل اجرایی مدرسه را نیز در افزایش اضطراب امتحان بین دانش‌آموزان مؤثر ذكر می‌كند و می‌گوید: والدین و معلمان باید در ایام امتحانات با دانش‌آموزان همكاری بیشتری داشته باشند، آن‌ها را به درس خواندن تشویق و از سرزنش كردن خودداری كنند، در پایان هر امتحان دانش‌آموز را مورد بازخواست قرار ندهند و در پایان تمام امتحانات نتیجه را پی گیری كنند. 

وی با اشاره به این كه سخت گیری بیش از حد عملكرد دانش‌آموزان را كاهش می‌دهد و به ضرر آن‌هاست می‌افزاید: تغذیه و استراحت مناسب و كافی در موفقیت دانش‌آموزان در امتحانات مؤثر است. وی در خصوص محل برگزاری امتحان نیز اظهار می‌دارد: یكی از عواملی كه هنگام امتحان موجب استرس و اضطراب دانش‌آموزان می‌شود محل و شیوه برگزاری آزمون است، بنابراین مكانی كه برای این امر در نظر گرفته می‌شود باید دارای نور مناسب، صندلی‌های راحت و محیطی ساكت باشد تا دانش‌آموزان بتوانند با تمركز بهتری به سؤال‌ها پاسخ دهند.

ضمن این كه عوامل اجرایی آزمون باید علاوه بر فراهم كردن محیطی امن و به دور از هر گونه سر و صدا، با آن‌ها برخورد مناسبی نیز داشته باشند.  جعفرزاده در پاسخ به این سؤال كه چرا فاصله زمانی بین امتحان بعضی از درس‌ها رعایت نمی‌شود تصریح می‌كند: دانش‌آموزان نباید درس خواندن را به شب امتحان موكول كنند در حالی كه بیشتر آن‌ها در ایام تعطیل مطالعه چندانی در خصوص مرور كردن درس‌هایشان ندارند و فقط در روزهای امتحان درس می‌خوانند و این نوع درس خواندن مورد تأیید نیست و این دسته از دانش‌آموزان عملكرد خوبی نخواهند داشت.

وی ادامه می‌دهد: اگر دانش‌آموزان با برنامه ریزی مناسب و در طول سال تحصیلی درس‌های ارایه شده را مطالعه كنند برنامه امتحانی كه بیشتر به شكل یك روز در میان تدوین می‌شود برای آن‌ها مشكلی به وجود نخواهد آورد. وی خاطر نشان می‌كند: اضطراب امتحان بیشتر بین دانش‌آموزان راهنمایی و متوسطه به خصوص در امتحانات هماهنگ دیده می‌شود و در مقطع ابتدایی با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی طی چند سال گذشته‌این مشكل در حال برطرف شدن است.

وی می‌افزاید: طرح ارزشیابی توصیفی یكی از راه‌های برطرف كردن اضطراب دانش‌آموزان است و معلمان باید از نحوه اجرای این طرح اطلاعات كافی داشته باشند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- شب‌های امتحان‌- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درس خواندن کودکان، استعداد در کودکان، دانش آموزان و امتحان، استرس شب های امتحان، کودکان و امتحان، تغذیه در شب های امتحان تعداد بازديد: 566 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز