تحریریه دنیای زنان
دانشآموزانی كه با برنامه ریزی قبلی و در طول سال تحصیلی به مطالعه درسهای خود پرداختهاند دغدغه كمتری نسبت به دیگران دارند. با فرا رسیدن خرداد ماه و نزدیك شدن به فصل امتحانات بین دانشآموزان و حتی اولیای آنها و معلمان جنب و جوش خاصی دیده میشود.
در این میان دانشآموزانی كه با برنامه ریزی قبلی و در طول سال تحصیلی به مطالعه درسهای خود پرداختهاند دغدغه كمتری نسبت به دیگران دارند و میتوانند با سپری كردن روزهای امتحان، نتیجه خوبی را برای خود رقم بزنند. اما بعضی از آنها كه از قافله تحصیل بازماندهاند و فقط در كلاس درس حضور فیزیكی داشته اند روزهای سختی را در پیش خواهند داشت.
یك دانشآموز مقطع متوسطه در این باره میگوید: طی یك ماه گذشته معلم ریاضی و زیست شناسی با مرور كردن كتاب درسی و برگزاری آزمون، آمادگی بیشتری برای من و هم كلاسیهایم فراهم و اشكالهای درسی را برطرف كردند. «كاظمی» میافزاید: متأسفانه بقیه معلمان این فعالیت را نداشتند حتی بعضی از آنها تدریس كتاب درسی را به سختی به پایان رساندند و فرصتی برای آماده كردن دانشآموزان برای شركت در امتحانات نداشتند.
دانشآموز دیگری هم با اشاره به اضطراب و نگرانی بیش از حد خود با نزدیك شدن به امتحانات پایان سال اظهار میدارد: با شنیدن نام امتحان استرس تمام وجودم را فرا میگیرد و حتی اگر از درسهای ساده ای كه توانایی زیادی در آن داشته باشم امتحان گرفته شود باز هم احساس دلشوره دارم.
«معمری» اضافه میكند: والدینم از همان دوران كودكی ام موجب شدهاند امتحان را مانند غولی در نظر بگیرم و همواره از آن بترسم و این امر هنگامیكه سر جلسه امتحان مینشینم بیشتر و موجب كاهش تمركز فكرم میشود. یكی از دانشآموزان نیز با بیان این كه هنوز هم والدین و معلمان نتوانستهاند هنگام برگزاری امتحانات آرامش خاطر بدهند عنوان میكند: مقایسه دانشآموزان، ترساندن از شكست تحصیلی و توقع بی جا و بیش از توان آنها برای درس خواندن، دغدغه و استرس زیادی ایجاد میكند.
«محمدزاده» میافزاید: شب امتحان برای من یكی از شبهای دلهره آور و تنش زا بوده است و همیشه در این موقع از سال از سوی خانواده خود سرزنش میشوم. دانشآموز دیگری هم اظهار میدارد: محل برگزاری امتحان باید تهویه و دمای مناسب و نور كافی داشته باشد و صندلیهایی كه برای دانشآموزان در نظر گرفته میشود استاندارد باشد.
«رحمانی» ادامه میدهد: متأسفانه رفت و آمدهای اضافه مراقبان جلسه و گاهی پچ پچهای آنها مانع تمركز حواس دانشآموزان میشود ضمن این كه در بعضی از مدارس به علت كمبود فضا، جای مناسبی برای برگزاری آزمونها در نظر گرفته نمیشود.
كمالیان دانشآموز دیگری است كه از وضعیت برنامه امتحانی گلایه میكند و میگوید: برای بعضی از درسها كه ظاهر آسانی دارند هیچ تعطیلی در نظر گرفته نشده است و باید در فرصت كم، حجم بالایی از مطالب حفظ شود. وی میافزاید: نبود تعطیلی بین امتحان درسهای سخت موجب كم خوابی یا بی خوابی میشود و در نتیجه خستگی روحی و جسمیبرای فرد ایجاد میكند.
یكی از معلمان هم تصریح میكند: هر سال با توزیع ورقههای مشابه امتحان بین دانشآموزان و مرور كردن درسها سعی میكنم آنها با محیط و نحوه برگزاری آزمون آشناتر شوند و این امر در كاهش اضطراب بسیار مؤثر است. «اخوان» میافزاید: 15 تا 20 درصد افت تحصیلی دانشآموزان به دلیل استرس و اضطراب در جلسه امتحان است و معلمان و والدین در كاهش یا افزایش این مشكل، نقش مهمیدارند.
وی با بیان این كه توجه به نمره و تنبیه بدنی اثر مخربی بر روان دانشآموز دارد و موجب ترس بیشتر آنها از امتحان میشود اظهار میدارد: شركت در امتحانهای پایان سال تحصیلی و موفقیت در آن آرزوی قلبی تمام دانشآموزان و والدین است اما آنها باید بدانند كه برگزاری آزمون فقط به دوران تحصیلی خلاصه نمیشود بلكه ممكن است افراد سالها در امتحانهای مختلفی شركت و در نتیجه باید اضطراب را از خود دور كنند.
وی معتقد است: تكرار كردن جملاتی مانند چند بار دوره كرده ای، چقدر آموخته ای، چه نمره ای میگیری، وقت كافی برای مطالعه نداری و باید به طور مداوم بخوانی، فقط اضطراب امتحان به وجود میآورد بدون آن كه نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد. یكی دیگر از معلمان نیز بیان میكند: محیط خانه باید در ایام امتحان از تنش و مشاجرهها دور باشد و رفت و آمدها و مهمانیها به حداقل كاهش یابد تا دانشآموز بتواند با تمركز حواس و در محیطی آرام مطالعه كند...
برای خواندن بخش دوم- شبهای امتحان- اینجا کلیک کنید.