Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 01:24

1
شهریور
چگونه كودك را به حرف آوریم (1)

چگونه كودك را به حرف آوریم (1)

بخش اول- یادگیری صحبت كردن یكی از هیجان‌انگیزترین كارهایی است كه كودكان انجام می‌دهند. این اتفاق خود به خود می‌افتد؛ آنقدر كه حتی خودتان بسیاری مواقع متوجه پیشرفت آنها نمی‌شوید.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

یادگیری صحبت كردن یكی از هیجان‌انگیزترین كارهایی است كه كودكان انجام می‌دهند. این اتفاق خود به خود می‌افتد؛ آنقدر كه حتی خودتان بسیاری مواقع متوجه پیشرفت آنها نمی‌شوید. در چند سال نخست زندگی، نوزاد گریان شما به كودك كنجكاوی تبدیل می‌شود كه مدام از شما سوال می‌پرسد، برای شما قصه می‌گوید و احساسات واقعی‌اش را برای شما بیان می‌كند.

مردم معمولاً در مورد اینكه چگونه كودكان حرف زدن را یاد می‌گیرند، كنجكاوند. در سه‌ چهار سال اولیه زندگی، كودكان همه چیزهای اصلی و ضروری را برای صحبت كردن یاد می‌گیرند؛ بدون آنكه درسی به آنها داده شود. در واقع، تمام كودكان زبان را یاد می‌گیرند. فرقی نمی‌كند چه زبانی باشد: انگلیسی، عربی، پرتغالی، اسپانیولی و ... زبان یكی از ویژگی‌های غریزی و ذاتی است و پتانسیل آن در تمام انسان‌ها وجود دارد.

چیزی كه ما می‌دانیم، این است كه كودكان زبان را به سرعت یاد می‌گیرند. آنها با برخی از مكانیزم‌ها متولد می‌شوند كه باعث می‌شوند این تغییرات در كودكان به وجود آید. مهم‌ترین تغییرات كه باعث رشد زبانی كودكان می‌شوند، در اوایل زندگی نوزاد شروع می‌شوند؛ اما مهارت‌های زبانی در بزرگسالی رشد و شكوفایی می‌یابند.

 نقش شما در این فرایند

در ابتدا، نوزاد شما برای برطرف كردن نیازهای اصلی‌اش از ابزاری مثل گریه كردن استفاده می‌كند؛ اما چند ماه بعد شروع به استفاده از صداها و كلمات ساده می‌كند. چیزی كه او نیاز دارد، محرك است و او محرك‌های مورد نیازش را از اطرافیان خود به دست می‌آورد.

توجه، علاقه و حرف زدن با كودك، آن چیزی را كه برای شروع نیاز دارد، فراهم می‌كند. اغلب پدر و مادرها نیاز به آموزش در این زمینه ندارند؛ چرا كه از همان بدو تولد نوزاد و نخستین لحظه‌ای كه چشم در چشم او می‌دوزند، ارتباط برقرار كردن و حرف زدن با او را آغاز می‌كنند.

 چرا حرف زدن با نوزاد تا این اندازه اهمیت دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهند كه حرف زدن با نوزاد اهمیت بسیاری دارد. اخیراً مهارت‌های كلامی نوزادان در كشورهای بزرگ، مثل كانادا و آمریكا كاهش یافته و علت آن كاهش ارتباط كلامی والدین با كودكان 3-1 ساله است. به دلایل فراوان، از جمله مشغله‌های كاری، مسئولیت نگهداری از كودكان معمولاً به پرستارها واگذار می‌شود و معمولاً پرستارها وقت كمتری را صرف حرف زدن با كودكان می‌‌كنند.

از طرفی، پدر و مادر پس از بازگشت به خانه نیز وقت كافی برای كودك‌شان نمی‌گذارند و به اندازه نیاز با آنها حرف نمی‌زنند. آنها بیشتر به اسباب‌بازی‌ها و عروسك‌ها اكتفا می‌كنند. انبوه برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های رایانه‌ای هر روز فاصله میان والدین و كودكان را بیشتر می‌كند. برای آنكه كودكان‌تان سخنوران متبحری شوند، نیاز دارند كه از همان روزهای ابتدای زندگی این مهارت را تمرین كنند.

 اصول صحبت كردن

برای آنكه بدانید كودكان چگونه حرف زدن را یاد می‌گیرند، باید با عوامل مختلف آن آشنا باشید و یكی از این عوامل ارتباط برقرار كردن است.

 حالات

لبخندها، تماس‌های فیزیكی، ارتباط برقرار كردن با چشم‌ها و ... به نوزاد می‌فهماند كه شما او را دوست دارید. حالات چهره و ایجاد تغییرات فیزیكی مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش ارتباط برقرار كردن با نوزاد در چند ماه نخست زندگی است. با استفاده از این تكنیك ارتباطی منظورمان را بهتر می‌رسانیم؛ به خصوص زمانی كه از یك زبان دیگر برای ارتباط برقرار كردن استفاده می‌كنیم.

ارتباطات انسان‌ها با یكدیگر برای توضیح دادن دنیای پیرامون‌شان است و كودكان با آگاهی از این مسأله، استفاده از كلمات و جملات را آغاز می‌كنند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- چگونه كودك را به حرف آوریم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ارتباط با کودکان، کنجکاوی کودک، حرف زدن با نوزاد، یادگیری صحبت کردن نوزاد، آموزش حرف زدن به کودکان، کودکان و صحبت کردن، اصول صحبت كردن با نوزاد تعداد بازديد: 709 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز