Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 05:45

26
بهمن
بازی برای تقویت خلاقیت کودک

بازی برای تقویت خلاقیت کودک

در این سلسله مقالات سعی نمودم با طراحی بازی‌های هدفمند به تقویت هوش هیجانی کودکان دوست داشتنی کمک نمایم. امیدوارم که مورد توجه شما خوانندگان گرامی قرار بگیرد.

یاسمن عسگری؛ روانشناس بالینی

 

در مقاله قبلی به نقش هوش هیجانی در پرورش کودک اشاره اجمالی به‌عمل آمد و توجه والدین عزیز را به لزوم اهمیت و تقویت هوش هیجانی در کودکان جلب نمودیم.

از این رو در این سلسله مقالات سعی نمودم با طراحی بازی‌های هدفمند به تقویت هوش هیجانی کودکان دوست داشتنی کمک نمایم.

امیدوارم که مورد توجه شما خوانندگان گرامی قرار بگیرد.

نمونه بازی جهت تقویت خلاقیت کودک (مناسب 10- 4 سال)

بازی به دوستت اعتماد کن (حداقل یک گروه 2 نفره)

اهداف بازی

تقویت روابط بین فردی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، انعطاف‌پذیری، شادمانی، خوش‌بینی، تحمل فشار روانی، کنترل تکانه و افزایش تمرکز و توجه متعادل

وسایل مورد نیاز

زمان‌سنج، چشم‌بند، گچ یا ماژیک یا نوار رنگی

نحوه اجرای بازی

 کودکان را با توجه به تعدادشان به 2 گروه تقسیم کنید و با استفاده از ماژیک یا گچ یا نوار رنگی خطوط پرپیچ و خمی را روی زمین مشخص نمایید و نقطه شروع و پایان را نیز با گذاشتن علامت به بچه‌ها اعلام کنید.

چشم یکی از اعضای گروه را با چشم‌بند ببندید و زمان‌سنج را تنظیم نمایید.

از کودکی که چشمش بسته است بخواهید دستش را روی شانه دوست همگروهی‌اش بگذارد و با هم روی خطوط حرکت کنند،‌ کودک دوم یعنی کسی که چشمش باز است باید با گفتن راست، چپ، پایین یا بالا دوستش را در رسیدن به نقطه پایانی کمک کند و در صورتی که کودک از خط بیرون رفت باید مسیر را از ابتدا آغاز نماید.

بعد از اینکه کودک اول به مقصد رسید جایش را با دوستش که راهنمای او بوده، تغییر می‌دهد هر کس که زودتر مسیر پر پیچ و خم را طی کند، برنده است.

فعالیت‌های تکمیلی

شما می‌توانید در منزل محل خاصی را مشخص ‌کنید و از فرزند خود بخواهید به شما کمک کند با چشم بسته به آنجا بروید، مثلا آشپزخانه، حیاط یا روی حاشیه‌ها و نقش‌های فرش و...

متقابلا شما هم به کودک خود کمک کنید با چشم بسته به مکان‌های مورد نظرش برود یا وسایل خود را پیدا کند.

این بازی را به روش دیگری نیز می‌‌توانید انجام دهید. به این صورت که کودکان را به گروه 3 نفره تقسیم کنید.

در مرحله اول یکی از اعضای هر گروه باید در ذهن خود و بدون اینکه با هم گروهی‌هایش صحبت کند، تجسم نماید، ‌در مرحله بعد نام آن وسیله را در گوش دیگری به نحوی که سایرین متوجه نشوند، بگوید و کودکی که نام وسیله را مطلع شد باید با حرکات نمایشی بدون کلام (پانتومیم) شکل ظاهری، موارد کاربرد وسیله و اشخاص و موقعیت‌هایی که از آن وسیله استفاده می‌کنند را برای نفر سوم به نمایش بگذارد و نفر سوم باید نام وسیله را حدس بزند، هر گروهی که زودتر توانست با پانتومیم به نفر سوم وسیله را معرفی کند برنده است و در صورتی که کودک اول قصد مداخله در کار کودک دوم را داشت باید به او بگوید شما ساکت بمان و به دوستت اعتماد کن.

 

برچسب ها: بازی های کودکان، بازی کودک، خلاقیت کودک، هوش هیجانی کودک، بازی های هدفمند کودک، تقویت خلاقیت کودک تعداد بازديد: 1380 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز