Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:31

28
اردیبهشت
مراقبت از کودکان (2)

مراقبت از کودکان (2)

اگر كودك و یا نوجوان شما بیمار است، حتماً بر نحوه استفاده او از داروهای تجویز شده، نظارت كنید.

 

مراقب كودكان‌تان باشید

اكثر مسمومیت‌های كودكان زمانی رخ می‌دهد كه پدر و مادرها مشغول آشپزی و یا تماشای تلویزیون هستند. دستورالعمل‌های روی محصولات شیمیایی را به دقت مطالعه كنید و هنگام استفاده از آنها پنجره‌ها را باز بگذارید. هیچ‌گاه مواد پاك‌كننده را با یكدیگر تركیب نكنید؛ زیرا مثلا تركیب سفید كننده و آمونیاك، گاز سمی تولید می‌كند كه برای سلامت تمامی افراد خطرناك است.

اگر در منزل‌تان، بخاری و یا شومینه دارید، هر سال آن‌ را توسط یك فرد حرفه‌ای چك كنید و مطمئن شوید كه هیچ راهی برای ورود مونوكسیدكربن به منزل وجود ندارد. هیچ‌گاه موتور و یا ماشین و یا كباب‌پز را درون پاركینگ در بسته روشن نكنید. هنگام مصرف دارو در دوران بیماری، آنها را به دقت اندازه بگیرید و دستورالعمل‌های داخل آن‌را پیگیری كنید و بلافاصله بعد از بهبودی كامل، اضافی داروها را درون یك كیسه پلاستیكی مهر و موم شده گذاشته و در سطل زباله بیندازید.

اگر كودك و یا نوجوان شما بیمار است، حتماً بر نحوه استفاده او از داروهای تجویز شده، نظارت كنید. شماره تلفن اورژانس و تلفن‌های ضروری را در گوشی تلفن ذخیره كرده یا در یك دفترچه كوچك یادداشت كنید و در نزدیكی تلفن قرار دهید.

 پیشگیری از بریدگی

شاید تعجب كنید كه یكی از مهم‌ترین اصول ایمنی و پیشگیری از بریدگی، استفاده از چاقوی تیز است! چاقوی تیز نیاز به فشار كمتری دارد و احتمال لغزش چاقو در حین كلنجار رفتن با یك چاقوی كند بیشتر است.

 پیشگیری از آتش‌سوزی

آتش‌سوزی و سوختگی یكی از دیگر خطرات آشپزخانه‌ها و سومین علت عمده مرگ و میر ناشی از اتفاقات خانگی است و پخت و پز، علت اصلی آتش‌سوزی است. برای جلوگیری از آتش‌سوزی در منزل به نكات زیر دقت كنید:

بر اساس گزارش انجمن ملی محافظت و پیشگیری از آتش در سال 2005 بیش از نیمی از موارد آتش سوزی مربوط به 5 درصد از خانه‌هایی می‌شود كه هشدار دهنده دود ندارند. در بیش از یك‌چهارم خانه‌هایی هم كه با وجود هشدار دهنده آتش گرفته است، علت اصلی، غیرفعال بودن این هشدار دهنده‌ها به علت تمام شدن باتری و یا خرابی و یا قطع آنها بوده است.

بنابراین در داخل منزل خود و در نزدیكی هر یك از اتاق خواب‌ها یك دستگاه هشدار دهنده دود نصب كنید. در صورت امكان، هشدار دهنده‌هایی بخرید كه دارای هر دو نوع سنسور «فوتوالكتریك» و «یونیزاسیون» باشند. تعویض باطری‌ها هر شش ماه یكبار به اندازه خرید هشدار دهنده‌ها ضروری است.

 هنگام آشپزی احتیاط كنید

هیچ گاه اجازه ندهید كودكان در كنار اجاق گاز بازی كنند. همچنین در هنگام آشپزی لباس گشاد و آستین بلند نپوشید. سیم كشی منزل خود را هر چند سال یكبار به‌طور كامل بررسی كنید. دودكش‌ها، شومینه‌ها هر سال باید بررسی و تمیز شوند. با اینكه همه می‌دانیم كبریت و فندك را باید از دسترس كودكان دور نگه داشت و در طبقات بالای كابینت‌ها قرار داد، ولی سالانه بسیاری از كودكان به‌دلیل بازی با فندك و كبریت می‌سوزند.

پریزهای برق را با درپوش ببندید و بخاری و وسایل گرمایشی را حداقل در فاصله یك‌متری از اشیای قابل اشتغال قرار دهید و آنها را از دسترس كودكان دور نگه‌دارید. آب گرم بیشتر از 120 درجه فارنهایت می‌تواند موجب سوختگی شود و فقط به 2 تا 3 ثانیه زمان نیاز است. اگر سیگاری هستید، توصیه می‌كنیم آن‌را ترك كنید تا سلامت خود و كودكان‌تان به خطر نیفتد.

سیگار كشیدن یكی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از آتش سوزی در منازل است. بهتر است بیرون از منزل سیگار بكشید و قبل از اینكه ته سیگار خود را درون سطل زباله بیندازید، آن‌را خاموش كنید.

همیشه برای آتش سوزی آماده باشید

چند كپسول آتش نشانی در قسمت‌های مختلف خانه قرار داده و چگونگی استفاده از آن‌را به تمامی اعضای خانواده آموزش دهید. در صورتی‌كه لباس‌تان آتش گرفت، فقط روی زمین دراز بكشید و بغلتید تا آتش خاموش شود. دویدن شعله آتش را بیشتر می‌كند. راه‌های اضطراری فرار از منزل را نیز به كودكان نشان دهید.

 پیشگیری از انسداد و خفگی

كودكان زیر پنج سال، بیشتر در معرض این خطرات هستند. 60 درصد از موارد خفگی به غذاها و 20 درصد از آنها به آب‌نبات مربوط می‌شود. هر نوع وسیله كوچك مثل سكه، تیله، دكمه، جواهرات و ... را از دسترس كودكان دور نگه دارید. نوزادان و كودكان نوپا دوست دارند اشیا را در دهان‌شان بگذارند. خانه را بررسی كنید و رو و زیر تخت كودك و بین بالشتك‌های مبل و سایر وسایل منزل را بگردید و هر گونه شیء ریز و یا پاك كن و درب بطری و مداد رنگی‌های كوچك را از میان اسباب‌بازی‌های كودك‌تان بردارید.

هنگام غذا خوردن مراقب كودك باشید و به او آموزش دهید تا قبل از جویدن و بلع كامل غذای خود از صحبت كردن، خندیدن و یا ترك سفره و راه رفتن خودداری كند. در حالت ایده‌آل باید غذای كودك زیر چهار سال كاملاً خرد شده باشد. آجیل، آب‌نبات و آدامس، در موارد بسیاری موجب خفگی كودكان می‌شوند. همیشه كودك را به پشت بخوابانید و مراقب پتو و بالش او باشید. هیچ عكس و یا تابلویی بالای تخت كودك نصب نكنید. هیچ گاه كودك را به حالت دمر نخوابانید. مراقب كیسه‌های خرید باشید و حتماً آنها را از دسترس كودكان دور نگهدارید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- مراقبت از کودکان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: غذای کودک، مراقب كودكان‌تان باشید، پیشگیری از بریدگی دست کودکان، پیشگیری از انسداد و خفگی کودک، غذا خودرن کودک، نوزادان و کودکان تعداد بازديد: 639 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز