Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 22:53

28
اردیبهشت
مراقبت از کودکان (1)

مراقبت از کودکان (1)

زیر وان یا دوش روی كف حمام، از تشك‌های غیر لغزنده و حتی‌الامكان از سرعت‌گیرها و كفی‌های مخصوص این كار استفاده كنید.

تحریریه كودك سالم

 

 

 

حوادث اتفاق می‌افتند، چه ما بخواهیم و چه نخواهیم. برخی از شایع‌ترین اتفاقاتی كه در خانه رخ می‌دهد را می‌توان پیشگیری كرد. بیش از یك‌سوم صدمات در خانه اتفاق می‌افتد و بیشتر كودكان و افراد مسن آسیب می‌بینند.

 نكات ایمنی و پیشگیری از افتادن از بلندی و سطوح صاف

بنا به گزارش انجمن و شورای ایمنی ایالات متحده، علت اصلی صدمات و مرگ و میر در منزل، سقوط است كه دو گروه بیشتر در معرض این خطر قرار دارند: كودكان كمتر از پنج سال و بزرگسالان بالای هفتاد سال. برای پیشگیری از این موارد، نكات زیر را رعایت كنید:

 حفظ ایمنی پله‌ها

پله‌ها را شلوغ و در هم برهم نكنید و از گذاشتن هر نوع وسیله تزئینی اضافی روی آنها خودداری ورزید. ترجیحاً پله‌های داخل و خارج از منزل باید از هر دو طرف نرده داشته باشند. همچنین نور كافی داشته و كاملاً روشن باشند. اگر نوزاد و یا كودك نو پا در منزل دارید، ابتدای ورودی و خروجی پله‌ها، درهای كوچكی نصب كنید تا كودك شما به پله‌ها دسترسی نداشته باشد.

هیچ‌گاه برای این كار، از درهای آكوردئون استفاده نكنید. جلوی بالكن‌ها را نیز به طور كامل بپوشانید. می‌توانید از پلكسی گلاس(طلق) استفاده كنید؛ زیرا خم و شكسته نمی‌شوند.

 حمام را به یك محل ایمن تبدیل كنید

زیر وان یا دوش روی كف حمام، از تشك‌های غیر لغزنده و حتی‌الامكان از سرعت‌گیرها و كفی‌های مخصوص این كار استفاده كنید. مرتباً آب جمع شده در كف حمام را تمیز كنید و برای حمام از دمپایی‌های لیز استفاده نكنید.

 فرش‌ها را روی زمین ثابت كنید

(می‌توانید از سرعت‌گیر فرش استفاده كنید)؛ زیرا لیز خوردن روی فرش‌ها از مواردی است كه موجب صدمه به بزرگسالان و كودكان می‌شود. همیشه یك نور ضعیف در اتاق خواب و حمام و سالن پذیرائی روشن بگذارید و كاملاً همه جا را تاریك نكنید.

عامل سقوط كودكان، پنجره‌ها هستند

 برای پیشگیری از این خطر حتما پشت پنجره‌ها، محافظ نصب كنید. البته این محافظ‌ها باید به‌گونه‌ای باشند كه در مواقع ضروری، مثل آتش‌سوزی، بتوان آنها را به سرعت باز كرد. از گذاشتن هر گونه مبل و یا صندلی در كنار پنجره‌ها (مخصوصاً اتاق خواب كودك) خودداری كنید.

 پیشگیری از مسمومیت

حدود 90 درصد از مسمومیت‌ها در خانه اتفاق می‌افتد و دومین علت مرگ و میر در حوادث خانگی است. اولین و شایع‌ترین علل اتفاقات خانگی، مسمومیت‌های غیر كشنده هستند كه اكثرا در میان كودكان زیر پنج سال دیده می‌شود و شایع‌ترین علل این مسمومیت عبارت است از:

 محصولات خانگی و پاك‌كننده‌ها  محصولات زیبایی و بهداشتی  داروها  ویتامین‌ها  گیاهان  سرب و مونواكسید كربن

 سموم را بشناسید

 بهتر است روی تمام شیشه‌ها و بطری‌هایی كه حاوی مواد سمی هستند، یك نشانه مرگ و یا عكس جمجمه نصب كنید (درست مثل كارتون‌های تلویزیون). سموم خانگی در اشكال مختلفی وجود دارند؛ مثل محصولات باغبانی، مواد شوینده، لوازم آرایشی و یا حتی مونواكسیدكربن ناشی از سوخت.

 عاقلانه خرید كنید

سعی كنید محصولاتی را هنگام خرید انتخاب كنید كه دارای درب ایمنی كودك باشند. مواد سمی را دور از دسترس كودكان قرار دهید. بهتر است آنها را با برچسب هشدار دهنده در ارتفاع بالا و در یك كابینت قفل‌دار بگذارید. از قرار دادن داروها در كیف پول و یا جیب خود بپرهیزید.

هیچ‌گاه مواد را به ظروف دیگری انتقال ندهید و همیشه در ظروف اصلی خودشان نگهداری كنید. از ظروف غذا هیچ‌گاه برای ذخیره‌سازی مواد سمی استفاده نكنید.

 از چاقوی مناسب استفاده كنید

استفاده از اندازه و نوع چاقوی در پیشگیری از بریدگی بسیار موثر است. به عنوان مثال، برای خرد كردن سبزیجات از یك چاقوی كوچك و برای گوشت از یك چاقوی دندانه دار استفاده كنید. هیچ گاه چیزی را در حال برش در دستان‌تان نگه ندارید و همیشه از یك تخته برش بزرگ استفاده كنید. همچنین هنگام برش، انگشتان خود را از تیغه چاقو دور نگه دارید. هنگام خرد كردن مواد غذایی، تمام حواس‌تان را جمع و به چاقو نگاه كنید.

كودكان، تلویزیون و تلفن به راحتی می‌توانند حواس شما را پرت كنند. اگر چاقو در حال افتادن روی كابینت و یا از دست شما بر روی زمین بود، سعی نكنید جلوی افتادن آن را بگیرید و یا با دستان خود نگه دارید. اجازه دهید بر روی زمین بیفتد. هیچ‌گاه چاقو را درون سینك پر از آب كف قرار ندهید، زیرا ممكن است بدون آنكه متوجه آن شوید، دست‌تان را داخل ظرفشویی كنید. بعد از كار با چاقو آن‌را بشویید و خشك كنید و در یك جای مطمئن قرار دهید. چاقو را دور از دسترس كودكان قرار دهید.

به كودكان خود آموزش دهید، درون آشپزخانه راه بروند و ندوند و اگر تمایل داشتند در كار آشپزی به شما كمك كنند، یك چاقوی پلاستیكی به آنها بدهید. هنگامی كه به اندازه كافی بزرگ شدند، با نظارت خود می‌توانید چگونگی استفاده صحیح از چاقو و تمامی نكات ایمنی را به آنها آموزش دهید. به كودكان خود آموزش دهید كه همیشه هنگام حمل چاقو، نوك آن‌را به سمت پائین نگه دارند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- مراقبت از کودکان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مراقبت از کودکان، افتادن کودکان، ایمنی حمام برای کودکان، مسمومیت کودکان، عوامل سقوط کودکان، پیشگیری از مسمومیت کودکان تعداد بازديد: 770 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز