- کشیدن نخ یا زدن دکمه و به صدا در آوردن وسیله
- بازیهای هیجانی: بالا و پایین انداختن نوزاد، قایم باشک، پوشاندن صورت، پنهان شدن پشت صندلی.
- وسایلی که بتواند آن را به کار اندازد: عروسکهای فشاری، دایرهزنگی کوچک، مکعبهای نرم، بازی با حباب
تقلید حرکات نامرئی8 – 12 ماهگی
- شروع رفتار ارادی، کاربرد آموختهها یا الگوهای قبلی برای رسید به هدف
- پی بردن به ثبات اشیا، شی مستقل از اوست و قادر به جستوجوی آن است.
- روابط علت و معلولی
- شروع مفهوم نمادین، نگهداری ذهنی تصویر شی بدون حضور آن
- مهارت دستی و ارتباط دادن اشیا به یكدیگر: وسایل چیدنی، کاپهایی در اندازه و رنگ مختلف، ،ظروف داخل کابینت
- وسایل موزیکال با انواع صداها، طبل، زیلفون، توپ و وسایل غلتاندنی، تلفن
-دارلی موشه، پنهان کردن وسایل بازی مورد علاقه کودک
- آب بازی، پرو خالی کردن آب با قاشق و فنجان
- کتابهای لمسی با تصاویر برجسته و شفاف
- بازیهایهارمونیک و حرکتی: آواز خواندن و دست زدن، شکلک در آوردن، وسایل کشیدنی
بازیهای تشخیص اشیا و «بده بستان»
واکنشهای چرخشی نوع سوم 12 - 18ماهگی
- تلاش برای تغییررفتاری به جای تکرار محض آن
- تقلید کلمات و حرکات پیچیده
- تلاش برای کشف اشیا و پیرامون خود با آزمایش و خطا
- شناخت خواص اشیا و انتخاب آنها: وسایل ترکیبی، چرخ دستی، پازل
- انجام بازی به شکلی تازه و هیجانی: رها کردن وسیله در آب سپس آن را به زیر آب بردن تا بالا بیاید، ابزار آلات موسیقی، وسایل سوار شدنی
- بازی با یك شی برداشته شده، لمس و تشخیص اشیا در کیسه
- آب بازی: تغییرات اشیا مختلف در آب، حرکات مختلف در آب
- نقاشی نمادین کردن
18 – 24 ماهگی
- استفاده از وسایل به شکل پیچیده
- به کار بردن یك شی به جای شی دیگر
- تقلید پیچیدهتر، رفتارهای حیوانات یا چیزهای غیر انسانی حتی در نبود آنها
- پرتاپ توپ، علاقه به بازی با وسایل واقعی
- وسایلی برای آب بازی، ماسه بازی
- جورچینها
وسال حرکتی: سه چرخه، ماشین
- نقاشی با انگشت
- بازیهای خیالی: عروسک و حیوانات پارچهای و نرم، مدلهای کوچک وسایل زندگی
- کتاب و قصهگویی و بحث و گفتگو با نوپا
اهمیت و ارزش بازی
براساس نتایج مطالعات و پژوهشهای بسیاری، اهمیت و ارزش بازی در حیطههای جسمی، اجتماعی، عاطفی و شناختی عبارت است از:
جسمانی: تقویت حواس پنجگانه، رشد مهارتهای حسی-حركتی، هماهنگی و تعادل بین اندامها، مصرف انرژی بدن به بهترین شکل، کسب مهارتهای فردی و رشد و تقویت مهارتهای کلامی
اجتماعی: رشد مهارتهای ارتباطی و اجتماعی کودک، یادگیری رفتار با دیگران، افزایش انگیزه همکاری و مشارکت، تقویت حس احترام و ارزش گذاری به خود و دیگران، رشد اعتماد به نفس و ابراز وجود
عاطفی: شناخت احساسات و هیجانات خود و دیگران، ابراز مناسب عواطف، مدیریت احساساتی چون خشم ، توانایی دوست داشتن
شناختی: تقویت تواناییهای هوشی، افزایش اطلاعات، خلاقیت و آفرینندگی، شکوفایی استعدادها و پرورش قوه تخیل
مراحل و ویژگیهای بازی کودکان زیر دو سال
بازی کودکان به سه دسته بازیهای حسی – حرکتی، نمادین و با ساختار تقسیم میشود.
برای خواندن بخش اول- اهمیت بازی برای کودکان زیر دو سال- اینجا کلیک کنید.
برای خواندن بخش سوم- اهمیت بازی برای کودکان زیر دو سال- اینجا کلیک کنید.