Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 23:16

22
آذر
كوچـولو بيدارشو بايد بری مدرسه - بخش دوم

كوچـولو بيدارشو بايد بری مدرسه - بخش دوم

پس از مدتی طولانی دیر خوابیدن، دیگر شما نمی‌توانید زود بخوابید، مگر اینکه شروع کنید به صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شدن.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

 

به زندگی با برنامه برگردید

اسپیواک می‌گوید: پس از مدتی طولانی دیر خوابیدن، دیگر شما نمی‌توانید زود بخوابید، مگر اینکه شروع کنید به صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شدن. بنابراین حداقل یک هفته قبل از پایان تعطیلات و بازگشت به مدرسه اینکار را شروع کنید. با یک ساعت زودتر از معمول بیدار شدن صبحگاهی شروع کنید. به عنوان مثال اگر یک كودک شش ساله در طول تابستان ساعت 9 شب می‌خوابد و باید برای شروع سال تحصیلی جدید برای رفتن به مدرسه ساعت 8 شب بخوابد، برنامه را اینگونه شروع کنید که او را به جای 8 صبح بیدار شدن، 7 صبح بیدار کنید.

سپس همان شب به جای ساعت 9، زمان خواب را از ساعت 8 و نیم تنظیم کنید. روز دوم ساعت 6:30 صبح او را بیدار کنید و ساعت خوابش را نیز در آن شب، 8 شب تعیین کنید. اسپیواک می‌گوید: اگر این کار را به تدریج انجام دهید، زمان شام را هم با این برنامه تنظیم کنید، وسایل تکنولوژیک را هم از یک ساعتی در شب خاموش کنید، آنها رابه اتاقشان ببرید و کمی مادر یا پدر بیشتری برای آنها باشید به زودتر خوابیدن آنها کمک فراوانی می‌کنید.

چه کسی خرید دوست ندارد؟ بچه‌ها در هر سنی، حتی نوجوانان به دنبال خرید لباس‌ها و دیگر وسایل جدید هستند. شما می‌توانید از این مساله برای تشویق آنها به یک برنامه خواب منظم استفاده کنید.

از این گذشته، سوانسون می‌گوید که چیز‌هایی را که خیلی برای فرزندتان مهم است انتخاب کنید و از آن‌ها بعنوان یک اهرم استفاده کنید. بازی رایانه‌ای، تلفن همراه، خرید و... کدامیک برای فرزندتان خیلی مهم است؟ راهی پیدا کنید که وقتی فرزندتان بر اساس برنامه ریزی خواب، خوب پیش رفت، یکی از آنها را به او بدهید. 

و اما ... اگر فرزندتان وسایل تکنولوژی خود را خاموش نکرد چه کار کنیم؟ سوانسون می‌گوید: اگر فرزندتان از رفتن به رختخواب امتناع کرد، شما باید از منطق و برهان استفاده کنید و چیزی شبیه به این به او بگویید: « بازی‌های رایانه‌ای شما مانع از خوابیدن شما می‌شوند. شما باید بخوابی یا اینکه همه بازی‌هایت را از دست می‌دهی» اگر فرزندتان باز هم از رفتن به رختخواب ممانعت کرد، چیزی شبیه به این جمله به او بگویید «من واقعا دلم می‌خواهد که ما در مسیر درستی حرکت کنیم، یا بیا برویم بخوابیم یا بازی‌های رایانه‌ای‌ات را از دست می‌دهی».

آنچه از بچه‌ها انتظار دارید را واضح بگویید

لیزا جونیر، همانطور که مادر دو پسر10 ساله و 11 ماهه است او همچنین تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی هم می‌باشد و بنابر گفته وی در خانه‌اش مجبور به پیدا کردن راه‌هایی برای بهبود وضعیت صبحگاهی بوده است. وی می‌گوید پسر 10 ساله‌اش واقعا به این نیاز داشت که ساختار آنچه که از او انتظار می‌رود را بداند. وقتی به او راهنمایی می‌کردند او خوب بود و همه کارهایش را درست انجام می‌داد.

خانم جونیر می‌گوید که تمام کارهایی را که از پسرش در زمان بیدار شدن از خواب تا رفتن به مدرسه انتظار داشته خیلی واضح و روشن به او گفته است. در صورتی که به موقع از خواب بیدار شود، رختخوابش را مرتب کند، صبحانه خورده و لباس‌هایش را مرتب پوشیده باشد می‌تواند از بازی‌های رایانه‌ای‌اش استفاده کند. وی می‌افزاید: سعی کنید با انجام دادن برخی کارها از شب قبل، انجام آنها را برای فرزندتان آسان‌تر کنید.

مثلا ما لباس‌های پسرم را از شب قبل آماده می‌گذاشتیم تا وقتی صبح بیدار می‌شود از هر طرف اتاق دنبال لباس‌هایش نگردد. ضمنا وقتی فرزندتان این موارد را به خوبی انجام می‌دهد عکس‌العمل مثبت خود را به او نشان دهید. اینجاست که احساس خوبی در آنها و شما نمایان خواهد شد.

 

برچسب ها: مدرسه رفتن، روابط کودک و فرزند، مدرسه رفتن کودک، برنامه مدرسه، نظم کودک تعداد بازديد: 787 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز