Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 15:42

11
مرداد
آموزش آداب لباس پوشیدن به کودکان (1)

آموزش آداب لباس پوشیدن به کودکان (1)

بخش اول- شما باید پنج دقیقه پیش از این از خانه خارج می‌شدید، با عجله وسایل و لوازم فرزندتان را جمع می‌کنید و به اتاق او می‌روید و می‌بینید او تنها توانسته است یکی از جوراب‌هایش را پایش کند!

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

یکی از رویه‌های بسیاری از خانواده‌ها این است: شما باید پنج دقیقه پیش از این از خانه خارج می‌شدید، با عجله وسایل و لوازم فرزندتان را جمع می‌کنید و به اتاق او می‌روید و می‌بینید او تنها توانسته است یکی از جوراب‌هایش را پایش کند! به همین دلیل است که شما ترجیح می‌دهید ساده و سریع‌ترین راه حل را، یعنی اینکه خودتان لباس فرزندتان را بر او بپوشانید، انتخاب کنید.

اما فرزند شما باید یاد بگیرد چگونه این کار را خود به تنهایی انجام دهد. لباس پوشیدن مهارتی ضروری اما در عین حال گاه چالش‌برانگیز برای کودکان است.

اما توانایی پوشیدن لباس توسط کودک باعث تقویت حس اعتماد به نفس، استقلال و مفید بودن او می‌شود و زمانیکه فرزندتان این مهارت را به طور کامل فراگیرد، دیگر لازم نیست شما این کار را برای او انجام دهید و باری از روی دوش شما برداشته می‌شود.

لباس پوشیدن تنها تن کردن یک لباس نیست، بلکه موجب تقویت مهارت‌های بسیار دیگری در کودک می‌شود که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 مهارت‌های حرکتی نظیر بستن دکمه‌ها یا زیپ‌ها یا ایستادن بر روی یک پا برای پوشیدن شلوار

 مهارت‌های شناختی نظیر به خاطر سپردن اینکه کدام لباس باید زیر باشد و کدام رو

 مهارت‌های زبانی برای یادگرفتن نوع و رنگ لباس‌ها

 آگاهی از زمان و مکان برای انتخاب ضخامت لباس با توجه به فصل و ساعت روز

 آموزش لباس پوشیدن به کودک

آموزش لباس پوشیدن نیاز به صبر، پشتکار و تمرین دارد؛ هم از جانب شما و هم از جانب فرزندتان. اما پیش از هر چیز، شما باید مراحل لباس پوشیدن و اقداماتی که کودک باید پیش از آن انجام دهد را به او آموزش دهید. مواردی نظیر:

 توجه به روز و فصل و فعالیتی که کودک می‌خواهد انجام دهد. لباس‌ها باید متناسب با این موارد انتخاب شوند.

 توجه به رنگ لباس‌ها و اینکه آیا آنها با یکدیگر هماهنگ هستند یا خیر؟

 آموزش مهارت‌های حرکتی نظیر اینکه چگونه کودک شلوارش را بپوشد یا اینکه برای پوشیدن جوراب می‌تواند بر روی زمین بنشیند تا راحت‌تر باشد و ...

 آموزش نحوه بستن دکمه‌ها، بالا کشیدن زیپ‌ها، مرتب کردن یقه لباس و ...

 با لباس‌های ساده و راحت شروع كنید

معمولا اولین کارهایی که کودکان، خصوصا در سنین پایین یاد می‌گیرند، درآوردن کلاه، جوراب یا کفش‌های خود است. گاهی اوقات آنها تلاش می‌کنند دوباره این لباس‌ها را بر تن کنند اما موفق نمی شوند. شما می‌توانید با نام بردن آن تکه لباس و قسمت مربوطه از بدن برای کودک، فرایند یادگیری او را در لباس پوشیدن تسریع بخشید.

با رسیدن به سنین 2-3 سالگی، شما می‌توانید تعداد محدودی از لباس‌های فرزندتان را در مقابل او قرار دهید و از او بخواهید لباسی که دوست دارد بپوشد را انتخاب کند. با اینکار، هم شما بر فرزندتان کنترل خواهید داشت، هم او می‌تواند در فرایند لباس پوشیدن به تدریج دخالت کند.

هرگاه احساس کردید که وقت آن رسیده تا فرزند شما به طور جدی لباس پوشیدن به صورت مستقل را یاد بگیرد، بهتر است ابتدا از لباس‌های ساده و راحت که پوشیدن آنها برای کودک دشوار نباشد شروع کنید. لباس‌هایی نظیر شلوارهای گشاد و کش دار، لباس‌هایی که دکمه ندارند یا دکمه‌های آنها درشت و کم است، تی شرت و لباس‌هایی که تصاویر آن‌ها برجسته و مشخص است (تا کودک بتواند پشت و روی لباس را راحت‌تر تشخیص دهد)، و لباس‌هایی که کودک در آنها احساس راحتی کند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- آموزش آداب لباس پوشیدن به کودکان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: لباس پوشیدن کودکان، لباس و کودکان، پوشیدن لباس کودکان، آموزش پوشیدن لباس به کودکان، کودکان با لباس، روش پوشیدن لباس کودکان تعداد بازديد: 1523 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز