Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:56

11
مرداد
آموزش آداب لباس پوشیدن به کودکان (2)

آموزش آداب لباس پوشیدن به کودکان (2)

بخش دوم- شما باید پنج دقیقه پیش از این از خانه خارج می‌شدید، با عجله وسایل و لوازم فرزندتان را جمع می‌کنید و به اتاق او می‌روید و می‌بینید او تنها توانسته است یکی از جوراب‌هایش را پایش کند!

 

گام به گام

 شاید از نظر شما لباس پوشیدن یکی از ساده‌ترین کارهایی باشد که در طول روز انجام می‌دهیم. اما جالب است بدانید که این کار به ظاهر ساده یک فرایند گام به گام است که برای کودکی که با آن آشنایی ندارد و تا به حال این کار را انجام نداده است، می‌تواند بسیار پیچیده و گیج‌کننده باشد.

لباس پوشیدن را می‌توان به مراحل کوچک‌تر نظیر پوشیدن لباس زیر، پیراهن، شلوار، جوراب، کفش و ... تقسیم کرد. اینکه کودک کدام مرحله را می‌تواند انجام دهد بستگی زیادی به سن او و توانایی‌هایش دارد. برای مثال اکثر کودکان می‌توانند در سن 3 سال و نیم تشخیص دهند که آیا پیراهنی به پشت است یا به رو.

اما اینکه کودک شلوار را در دستان خود نگهدارد و پاهایش را به ترتیب وارد آن کند نیاز به رشد ذهنی و حرکتی بیشتری دارد. در نتیجه توصیه می‌شود اینکار در سن 4 سال و نیم به کودک آموزش داده شود. اما این اعداد و سنین تقریبی و غیر دقیق هستند. نمی‌توان همه کودکان را مانند هم دانست.

به همین دلیل هم شما باید بتوانید توانایی‌های فرزند خود را تشخیص دهید و مطابق آن آموزش‌های لازم را برای او فراهم کنید. اما آنچه باید به آن توجه کنید این است که اگر می‌خواهید فرزندتان زودتر لباس پوشیدن را یاد بگیرد، بهتر است از همان کوچکی، هنگامیکه لباس‌های او را بر تنش می‌کنید، همه مراحل را نام ببرید.

همچنین برای آموزش بهتر است از مرحله آخر شروع کنید. برای مثال ابتدا از بستن دکمه شلوار شروع کنید. هنگامیکه این کار را به خوبی یادگرفت، پوشیدن شوار و بالاکشیدن آن را به او یاد دهید و به همین ترتیب از آخر به اول مراحل را طی کنید.

 رویکرد شما در مراحل آموزش از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه شما مثبت‌تر رفتار کنید و صبر بیشتری به خرج دهید، فرزند شما سریع‌تر می‌تواند این مهارت را در خود تقویت کند. سعی کنید فرزندتان را تشویق کنید و از عصبانی شدن پرهیز کنید.

 هر گاه لباسی را بر تن فرزندتان می‌کنید، با او در رابطه با علت انتخاب این لباس، از جمله فصلی که در آن قرار دارید، گرم یا سرد بودن هوا، مراسمی که قرار است در آن حاضر شوید، هماهنگی رنگ لباس با سایر لباس‌ها و ... صحبت کنید.

 تفاوت لباس‌های تمیز و کثیف را به کودک بفهمانید. برای مثال به او آموزش دهید که لباس‌های کثیف و آلوده نباید مورد استفاده قرار گیرند و جای آنها در سبد لباس‌های چرک است. همچنین جای لباس‌های تمیز را به کودک نشان دهید و از او بخواهید لباس‌هایش را از این قسمت انتخاب کند.

 برای تمرین لباس پوشیدن با فرزندتان، اوقاتی را انتخاب کنید که خسته نیستید و عجله‌ای ندارید. هرگاه عجله دارید اجازه دهید فرزندتان کارهای ساده را خودش انجام دهد اما او را در مراحل دشوار یاری کنید.

 

 

 برای خواندن بخش اول- آموزش آداب لباس پوشیدن به کودکان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: لباس پوشیدن کودکان، کودک و لباس، شلوار و کودک، جوراب و کودک، پوشیدن کفش در کودکان، دکمه لباس کودکان تعداد بازديد: 1703 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز