Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 10:51

14
مهر
نكته‌های طلايی در مورد سرويس مدرسه

نكته‌های طلايی در مورد سرويس مدرسه

هر خودرویی، به تناسب اندازه و طراحی داخلی آن، ظرفیت مشخصی برای جای دادن دانش‌آموزان در خود دارد. گاه دیده می‌شود رانندگان، بیش از ظرفیت خودروی خود دانش آموز در آن جای می‌دهند.

تحریریه مجله كودك سالم

 

آمارها نشان می‌دهند استفاده از سرویس مخصوص مدارس، امن‌ترین و مناسب‌ترین راه رسیدن کودکان به مدرسه است. این موضوع برای افراد زیر 51 سال بیش از سایر دانش آموزان صدق می‌کند. اما هر وسیله‌ای، خطرات خاص خود را به همراه دارد. استفاده از سرویس مدارس نیز خطرات بالقوه‌ای دارد که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی، می‌تواند موجب ورود آسیب به دانش‌آموز شود. در رابطه با رعایت ایمنی و کیفیت سرویس‌ها، همیشه جای بهبود و پیشرفت وجود دارد. علاوه بر خود دانش آموز و راننده سرویس، والدین کودک نیز باید به نکات خاصی توجه داشته باشند که رعایت این نکات در افزایش امنیت فرزند تاثیر زیادی دارد. همچنین لازم است شما به عنوان پدر یا مادر دانش آموز، همواره نکات ایمنی را به فرزندتان یادآوری کنید و همچنین از رعایت این نکات توسط راننده سرویس نیز اطمینان حاصل کنید. در صورت لزوم، می‌توانید در این خصوص با اولیاء مدرسه نیز صحبت کنید.

 

استفاده از کمربند ایمنی

استفاده از کمربند ایمنی یکی از قوانین راهنمایی و رانندگی است. رعایت این قانون، تنها یک رسم تشریفاتی نیست، بلکه نوعی ضرورت برای حفظ سلامت افراد است. هر چند وقت یکبار، یکی از تصادفات رانندگی مربوط به سرویس‌های مدارس تیتر اول روزنامه‌ها می‌شود. آمارها نشان می‌دهند استفاده از کمربند ایمنی در داخل سرویس خطر مرگ و سایر آسیب دیدگی‌های جدی ناشی از تصادفات رانندگی را تا میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. برخی تصور می‌کنند استفاده از کمربند ایمنی تنها برای سرنشینان جلو ضروری است. اما این یک تصور اشتباه است. سرنشینان عقب نیز به همان اندازه در معرض خطر قرار دارند. در نتیجه فرزند شما، چه سرنشین جلوی خودرو باشد، چه سرنشین عقب، باید حتما در هر صورت کمربند ایمنی خود را ببندد.

 

رعایت ظرفیت داخل خودرو

هر خودرویی، به تناسب اندازه و طراحی داخلی آن، ظرفیت مشخصی برای جای دادن دانش‌آموزان در خود دارد. گاه دیده می‌شود رانندگان، بیش از ظرفیت خودروی خود دانش آموز در آن جای می‌دهند. این کار غلط احتمال ورود آسیب به دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد. یکی از مهمترین دلایل آن این است که هر دانش آموز برای نشستن و بستن کمربند ایمنی فضای کافی در اختیار ندارد. اگر می‌بینید که سرویس مدرسه فرزند شما دارای چنین شرایطی است، حتما مدرسه را در جریان قرار دهید. در صورت لزوم می‌توانید به مراجع انتظامی شهر خود برای رفع این مشکل مراجعه کنید.

 

نکات ایمنی که دانش‌آموزان باید به آنها توجه داشته باشند

هنگام عبور از خیابان برای رسیدن به سرویس مدرسه، به اطراف خود دقت داشته باشید.
همیشه برای رسیدن به در ورودی خودرو از جلوی خودرو حرکت کنید. هیچ‌گاه مسیر را از پشت خودرو انتخاب نکنید.
هنگام سوار شدن با سلام دادن یا هر وسیله دیگری راننده را از حضور خود و اینکه در حال سوار شدن هستید آگاه کنید.
در حالیکه منتظر سرویس مدرسه خود هستید، در جایی امن و مطمئن بایستید.
هیچ‌گاه برای برداشتن چیزی که از دست‌تان افتاده است به زیر یا اطراف خودرو نزدیک نشوید. اجازه دهید خودرو حرکت کند سپس وسیله خود را بردارید.

 

توجه به نکات ایمنی هنگام عبور از کنار سرویس مدرسه

جالب است بدانید که بسیاری از حوادث ناگوار و دلخراشی که برای دانش آموزان رخ می‌دهد، ناشی از برخورد سرویس مدرسه با آنها در خیابان است. در واقع اینطور به نظر می‌رسد که هنگامی‌که دانش‌آموزان در خیابان هستند یا به سمت مدرسه می‌روند، سرویس مدرسه برای آنها بیشتر خطرآفرین است، خصوصا اگر سرویس یک اتوبوس یا خودروی بزرگ باشد. یکی از سناریوهای معمول این است: یک دانش آموز دوم دبستان از سرویس پیاده می‌شود و به سمت در خانه خود حرکت می‌کند که ناگهان یک برگه مهم از دست او بر زمین می‌افتد. باد این برگه را به زیر سرویس می‌برد. کودک برای برداشتن برگه به زیر ماشین می‌رود. راننده بی‌خبر از این موضوع خودرو را به حرکت در می‌آورد و... البته تعداد چنین حوادث ناگواری زیاد نیست ولی در هر صورت باید از وقوع همان تعداد کم نیز جلوگیری کرد. رانندگان سرویس‌های مدارس از آینه‌های متعددی برای کنترل اطراف خود استفاده می‌کنند. آنها همچنین می‌دانند که باید نکات ایمنی بسیاری را رعایت کنند. اما لازم است در این رابطه تاکید بیشتری شود. راننده باید پس از پیاده شدن هر کودک مطمئن شود که او به منزل رسیده است و سپس دوباره خودرو را به حرکت درآورد.

 

نکات ایمنی که والدین باید به آنها توجه داشته باشند

همیشه استفاده از سرویس مدرسه را به اینکه فرزندتان به تنهایی به مدرسه برود ترجیح دهید.
نکات ایمنی را هر چند وقت یکبار با فرزند خود مرور کنید.
والدین سایر دانش‌آموزان سرویس را بشناسید. وجود شناخت از سایر سرنشینان سرویس مدرسه ضروری و مفید خواهد بود.
برای کنترل و وادار کردن رانندگان به رعایت نکات ایمنی، با والدین سایر دانش آموزان یک تیم را تشکیل دهید. با ایجاد یک گروه، اقدامات شما موثرتر و تلاش‌تان نتیجه بخش‌تر خواهد بود.
با فردی که مسئول هماهنگی سرویس مدارس است آشنا شوید. صحبت کردن با این فرد و آگاه کردن او از برخی مشکلات لازم خواهد بود.
شماره تلفن خود را به راننده و مسئول هماهنگی سرویس‌ها بدهید تا در صورت بروز مشکل یا هرگونه تاخیر، شما را در جریان قرار دهند.
هر روز صبح فرزندتان را برای سوار شدن بر خودرو همراهی کنید.

 

برچسب ها: سرویس مدرسه، نکات ایمنی کودکان در سرویس مدرسه، نکات ایمنی برای دانش آموزان، ظرفیت سرویس مدارس، کمربند ایمنی سرویس مدارس تعداد بازديد: 1130 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز