Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 12:32

15
شهریور
نشانه‌های خطرناك در نوزادان (2)

نشانه‌های خطرناك در نوزادان (2)

بخش دوم- وقتی كه برای نخستین بار صاحب فرزندی می‌شوید، تجربه شگفت‌انگیزی را احساس می‌كنید؛ تجربه‌ای كه به شما لذت وصف نشدنی می‌دهد و حسی كه شبیه هیچ حس دیگری نیست.

 

 استفراغ زردآب

نوزادان زیاد استفراغ می‌كنند (وقتی كه زیاد سرفه می‌كنند، وقتی به سختی گریه می‌كنند، وقتی زیاد می‌خورند و ...) اگر استفراغ آنها همراه با خروج زردآب باشد، نشانه خطرناكی است. استفراغ‌هایی كه رنگ كاكائویی تیره دارند نیز خطرناك هستند. زردآب نشان می‌دهد كه روده مسدود است و باید سریعاً نوزاد درمان شود. استفراغ‌هایی كه به رنگ كاكائویی تیره هستند نیز نشانه خونریزی داخلی می‌باشند.

استفراغ كردن بعد از آسیب‌دیدگی سر نیز نیاز به بررسی دارد؛ زیرا ممكن است مغز آسیب دیده باشد. در هر صورت آسیب‌دیدگی‌های ناحیه سر (چه با استفراغ و چه بدون استفراغ) باید مورد توجه قرار بگیرند. سلامت نوزاد تازه رسیده بیش از هر چیز دیگری ذهن پدر و مادر كم تجربه را به خود مشغول می‌كند. رفتار اطرافیان نیز اضطراب آنها را افزایش می‌دهد. تنها با كمی آگاهی و داشتن اعتماد به نفس بیشتر این نگرانی‌ها بسیار كاهش می‌یابد.

گاهی اوقات دمای اتاق پایین می‌آید كه اگر طفل شما در خواب باشد، این كاهش دما خطرناك می‌شود؛ بنابراین همیشه به دمای متعادل اتاق توجه كنید. اغلب نوزادان در حالت خواب وقتی كه احساس گرسنگی كنند، از خواب بیدار می‌شوند. نیازی نیست شما او را از خواب بیدار كنید، می‌توانید به این علائم توجه كنید و به او شیر بدهید.

خواب نوزادان روزهای اول پس از تولد، بسیار زیاد است؛ اما به تدریج كاهش می‌یابد. به خصوص اگر حمام كرده باشند، بیشتر به خواب احتیاج دارند. نوزادان در صورت گرسنگی از خود علائمی نشان می‌دهند كه از نوع و نحوه گریه آنها می‌توان پی به گرسنگی‌شان بُرد.

برخی نوزادان سرخود را به این طرف و آن طرف می‌چرخانند، برخی دست‌ها و حتی مچ دست‌هایشان را به سمت دهان می‌برند، برخی به سمت سینه مادر خیز برمی‌دارند و ... شما نیز با مشاهده این علائم می‌توانید پی به علت آن برده و هر چه زودتر به او شیر بدهید. گاهی اوقات كمبود آهن می‌تواند به بد‌خوابی او منجر شود.

نوزادان در حال رشد هستند و نیاز به ویتامین‌ها و املاح و مواد معدنی بیشتری دارند؛ بنابراین بعد از آنكه نوزاد شما شش ماهه شد، سعی كنید كم‌كم به او غذاهایی كه حاوی آهن بیشتر هستند، بدهید؛ مثل گوشت، ماهی، انواع حبوبات، سبزی و میوه‌ها. برای نوزاد خود حتماً از صابون، شامپو و مواد شوینده‌ای كه خاصیت قلیایی ضعیف دارند، استفاده كنید تا از ایجاد هر گونه حساسیت و خارش پوستی جلوگیری شود.

 تب بالای 38 درجه سانتیگراد

اگر نوزاد شما كمتر از 2 ماه دارد و درجه حرارت ناحیه مقعدی او بالای 38 درجه سانتیگراد است، سریع به پزشك مراجعه كنید؛ زیرا تب آنها باید به سرعت پایین بیاید؛ هر چند كه می‌تواند در اثر سرماخوردگی یا مننژیت نیز به وجود آمده باشد. همیشه تب نوزاد خود را از ناحیه مقعد اندازه‌گیری كنید؛ چرا كه سایر روش‌ها به اندازه این روش نمی‌توانند تب دقیق او را نشان دهند.

پس از مشخص شدن علت تب، ممكن است به نوزاد شما آنتی‌بیوتیك داده شود. در كودكان بزرگ‌تر، تب كردن خطر كمتری دارد؛ چرا كه سیستم دفاعی او رشد بیشتری داشته است.

 

 

برای خواندن بخش اول- نشانه‌های خطرناك در نوزادان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سلامت نوزاد، خواب نوزادان، استفراغ در کودکان، استفراغ زردآب، بدخوابی در کودکان، تب نوزادان تعداد بازديد: 573 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز