Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 08:16

15
شهریور
نشانه‌های خطرناك در نوزادان (1)

نشانه‌های خطرناك در نوزادان (1)

بخش اول- وقتی كه برای نخستین بار صاحب فرزندی می‌شوید، تجربه شگفت‌انگیزی را احساس می‌كنید؛ تجربه‌ای كه به شما لذت وصف نشدنی می‌دهد و حسی كه شبیه هیچ حس دیگری نیست.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

وقتی كه برای نخستین بار صاحب فرزندی می‌شوید، تجربه شگفت‌انگیزی را احساس می‌كنید؛ تجربه‌ای كه به شما لذت وصف نشدنی می‌دهد و حسی كه شبیه هیچ حس دیگری نیست؛ اما در عین حال گاهی اوقات دچار استرس و وحشت زیاد نیز می‌شوید؛ خصوصاً وقتی كه برای اولین بار نوزادتان بیمار می‌شود.

نمی‌دانید چه موقعیتی جدی و حاد است و كدام موارد چندان جدی نیستند و به راحتی هم برطرف می‌شوند. گاهی اوقات تا چكاپ بعدی دلهره بسیاری دارید و مرتباً از خود می‌پرسید آیا همه چیز درست است؟ آیا فرزندم در سلامت كامل است؟ برخی از نشانه‌ها در نوزادان جدی هستند و هیچ‌گاه نباید از آنها غافل شد. این نشانه‌ها عبارتند از:

 كبودی لب‌ها (طب یرقان ازرق)

اگر لب‌های نوزاد شما به رنگ آبی متمایل است و یا حتی مواد مخاطی داخل دهان و یا روی زبان نیز رنگ آبی دارند، نشان دهنده نرسیدن اكسیژن كافی به اوست. به این وضعیت «یرقان ازرق» می‌گویند و باید هر چه زودتر به بیمارستان مراجعه كنید.

زرد شدن رنگ پوست

اگر نوزادتان هر روز بیشتر زرد می‌شود و با نگاه كردن به چهره‌اش به راحتی متوجه می‌شوید كه نسبت به زمان تولدش بسیار زردتر شده، می‌توان نتیجه گرفت كه زردی او خطرناك‌تر شده است. البته تمام انواع زردی‌ها در نوزادان خطرناك نیستند. برخی از آنها بسیار عادی هستند و خود به خود برطرف می‌شوند.

كبد ما انسان‌ها ماده‌ای به نام بیلی روبین (Bilirubin) تولید می‌كند. كبد نوزادان سرعت عمل بالایی ندارد و باعث می‌شود كه بیلی‌روبین در بدن بیشتر تولید شده و رنگ پوست به زردی بزند. اگر میزان بیلی‌روبین كاهش نیابد، روی مغز اثر گذاشته و باعث حملات ناگهانی می‌شود و عدم درمان به موقع آسیب‌های جدی به مغز وارد می‌كند.

در چنین مواقعی باید به نوزاد بیشتر شیر بدهید تا از طریق مدفوع، بیلی‌روبین اضافی را دفع كند. همچنین او را زیر نورهای ماوراء بنفش قرار دهید تا تجزیه و تحلیل بیلی‌روبینش افزایش یابد. اگر باز هم میزان آن كاهش نیافت، نیاز به تزریق خون است. پزشكان می‌گویند مراقبت‌های پزشكی و فتوتراپی در اكثر موارد برای كاهش سطح بیلی‌روبین كافی است.

 نفس‌های سخت و فشرده

همه نوزادان گاهی اوقات خِرخِر و ناله می‌كنند؛ اما اگر تنفس آنها به‌طور مداوم سخت و تند باشد و با هر بار نفس كشیدن عضلات قفسه سینه‌شان بیشتر به حركت در آید و بینی باز و بسته شود، می‌توان آن را نشانه‌ای از وجود درد در ناحیه دستگاه تنفسی دانست. اگر این وضعیت تا یك ساعت بعد همچنان ادامه داشت، بدون اتلاف وقت به پزشك یا بیمارستان مراجعه كنید.

 كم آب شدن بدن

وقتی نوزاد ما پوشكش را خیس نمی‌كند، نگران می‌شویم كه مبادا دچار كم‌آبی بدن شده است. مثلاً یك نوزاد شش روزه چیزی حدود شش بار در روز ادرار می‌كند؛ یعنی هر روز حدوداً شش بار پوشكش را باید تعویض كنید؛ اما وقتی نوزاد در طول روز فقط یك بار ادرار كند و شما وقتی هر بار پوشكش را نگاه می‌كنید، خشك است، به احتمال زیاد دچار كم‌آبی بدن شده است. سایر علائم كم‌آبی بدن شامل خشكی دهان، چشمان گود افتاده و فرو رفته و بی‌حالی و رخوت می‌باشد.

در چنین مواقعی باید به پزشك مراجعه كرد و احتمالاً به نوزادتان پدیالیت داد. معمولاً مصرف آب توصیه نمی‌شود؛ چرا كه باعث كاهش میزان سدیم بدن شده و كاهش سدیم نیز حمله مغزی ایجاد می‌كند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- نشانه‌های خطرناك در نوزادان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: نوزادان، نگهداری از کودکان، طب یرقان در کودکان، زردی در کودکان، زردی در نوزادان، کم آبی در نوزادان تعداد بازديد: 797 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز