Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 02:30

1
شهریور
آیا كودكان به واكسن ‌آنفلونزا نیاز دارند‌ (2)

آیا كودكان به واكسن ‌آنفلونزا نیاز دارند‌ (2)

بخش دوم- دریافت واكسن آنفلوآنزا در فصلی كه بیماری بیشتر رواج دارد، باعث می‌شود بدن ایمنی بالاتری در برابر بیماری داشته باشد. بهترین و ایده‌آل‌ترین زمان برای تزریق واكسن اواخر شهریور تا اواخر آبان است.

 

برای كودكان بزرگ‌تر از دو سال، حتماً نباید نوبت دوم به همان شیوه نوبت اول باشد؛ مثلاً می‌توانید در نوبت اول از آمپول و در نوبت دوم از اسپری استفاده كنید. اگر كودك شما با هر یك از موارد زیر روبه‌رو بود، قبل از استفاده از واكسن حتماً موضوع را با پزشك او در میان بگذارید:

 در اثر بیماری تب كرده است.

 در طول چهار هفته گذشته، واكسن دیگری دریافت كرده است.

 وضعیت خاص پزشكی دارد.

 نسبت به واكسن آنفلوآنزا در دوره‌های قبلی، واكنش شدیدی نشان داده است.

 آیا تزریق واكسن آنفلوآنزا عوارضی هم دارد؟

بیشتر افراد بعد از تزریق واكسن مشکلی نخواهند داشت؛ ولی برخی دچار درد، تورم محل تزریق واكسن، كمی سردرد و مقداری تب می‌شوند.

 آیا واكسن H1N1 نیز همین مزایا را دارد؟

با واكسن فصلی آنفلوآنزا (2010-2011)، كودكان هم در برابر آنفلوآنزای خوكی یا H1N1 و هم آنفولانزای فصلی مصون می‌مانند و به‌طور كلی كودكان زیر هشت سال باید این واكسن را در دو مرحله دریافت كنند.

 چرا واكسن آنفلوآنزا هر سال تغییر می‌كند؟

هر سال، دانشمندان یك نوع واكسن جدید را كشف می‌كنند که بر اساس ویروس‌های هر دوره ساخته می‌شود. هر واكسن می‌تواند از كودك شما در برابر سه نوع ویروس آنفلوآنزای مختلف محافظت كند. اما خوشبختانه واكسن آنفلوآنزا در برابر انواع ویروس‌های آن نیز تا حدودی محافظت می‌كند.

بنابراین اگر كودك شما در اثر یك نوع ویروس آنفلوآنزا كه واكسن آن‌را دریافت نكرده است، دچار بیماری شود، بیماری او بسیار سطحی‌تر خواهد بود. برخی از واكسن‌های آنفلوآنزا از «تیمروسال» (Thimerosal) ساخته می‌شوند که نوعی ماده نگهدارنده و حاوی شكلی از جیوه است.

اگر می‌خواهید واكسن آنفلوآنزای كودك شما تیمروسال نداشته باشد، می‌توانید از انواع بدون تیمروسال استفاده كنید. در ضمن اسپری بینی (واكسن آنفلوآنزا) تیمروسال ندارد. هنوز مدركی دال بر خطرناك بودن تیمروسال ارائه نشده است.

 تزریق واكسن آنفلوآنزا و زنان باردار

بیماری آنفلوآنزا در زنان باردار با خطرات بیشتری همراه است. تغییرات به وجود آمده در بدن زن باردار باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی او و ابتلای سریع‌تر به بیماری‌ها می‌شود. اگر یك زن باردار دچار آنفلوآنزا شود، بیشتر در معرض سایر مشكلات، مثل ذات‌الریه قرار دارد.

زایمان زودهنگام نیز از سایر عوارض ابتلا به این بیماری در زنان باردار است. واكسن آنفلوآنزا در مقایسه با اسپری بینی آن، ایمنی بیشتری دارد.

مزیت استفاده از واكسن آنفلوآنزا در كودكان

این واكسن از كودكان در برابر بیماری جدی و حتی مرگ محافظت می‌كند. خردسالان بیشتر در معرض ابتلا به ویروس‌های آنفلوآنزا هستند. هرساله در آمریكا، بیست هزار كودك زیر پنج سال در اثر ابتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان بستری می‌شوند و بیش از 340 كودك جان خود را از دست می‌دهند. كودكان زیر پنج سال كه دچار آنفلوآنزا شده‌اند، بیشتر در معرض ذات‌الریه هستند.

 برخی عوارض جانبی و احتمالی واكسن آنفلوآنزا

مهم‌ترین عارضه این واكسن در كودكان، درد در ناحیه تزریق است. كمتر از 1 درصد از كودكانی كه واكسن آنفلوآنزا دریافت كرده‌اند، با تب و لرز و دردهای شدید عضلانی مواجه بوده‌اند. سایر علائم، مثل تب، درد، سردرد، استفراغ و سرفه بسیار كوتاه‌مدت هستند.

 چرا كودكان واكسن آنفلوآنزا را در دو مرحله دریافت می‌كنند؟

كودكان زیر نُه سال كه قبلاً هم واكسن آنفلوآنزا دریافت نكرده‌اند، در دو مرحله این واكسن را دریافت می‌كنند؛ زیرا در مرحله اول تزریق، به سطح متناسب آنتی‌بادی در بدن دست نمی‌یابند.

 

 

برای خواندن بخش اول- آیا كودكان به واكسن ‌آنفلونزا نیاز دارند‌- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ویروس آنفلوآنزا، آنفلوانزای خوکی، واکسن در کودکان، کودکان و واکسن، بیماری تب، عوارض واکسن تعداد بازديد: 777 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز