Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 11:05

28
اردیبهشت
همه چیز پیرامون نوزاد و شیر (2)

همه چیز پیرامون نوزاد و شیر (2)

اگر گودك شما شروع به مكیدن انگشتان دستش كرد، دلسرد نشوید و او را تنبیه نكنید، زیرا او در تلاش است تغییرات احساسی گرفته شدن از شیر را تنظیم و كنترل كند.

 

مرحله اول از شیر گرفتن نوزاد

برای اینكه هم مادر و هم كودك از لحاظ جسمی و عاطفی دچار مشكل نشوند، از شیر گرفتن باید به صورت تدریجی باشد. می‌توانید برای این كار یك روز در هفته به كودك با شیشه یا فنجان شیر دهید و به مرور تعداد روزهای هفته را بیشتر كنید تا اینكه كودك كاملاً از این روش تغذیه شود.

از طرفی، هنگامی كه كودك در روز سه وعده غذای جامد می‌خورد و بین این سه وعده نیز از میان وعده استفاده می‌كند، در این وضعیت به دلیل تقاضای كم كودك، روز به روز ترشح شیر كمتر می شود و این كاهش شیر به‌تدریج علاقه كودك را برای شیر خوردن كمتر می‌كند.

 چگونه غذاهای جامد را جایگزین كنید

از 6 الی 8 ماهگی با انگشت غذا دادن به نوزاد، او را به خوردن غذاهای نیمه جامد و نرم تشویق كنید؛ مثلاً می‌توانید بیسكوئیت یا نان تست را در شیر حل كرده و با انگشت یا قاشق كوچك به كودك خود بدهید. توجه داشته باشید كه كودكان وقتی در كنار یكدیگر قرار می‌گیرند، راحت‌تر غذا می‌خورند. كودكان اوتیسم و یا كودكانی كه دچار مشكلات ذهنی هستند، به نسبت سایر كودكان باید دیرتر از شیر گرفته شوند.

هنگامی كه تصمیم می‌گیرید شیردهی را كمتر و كم‌كم مصرف غذاهای نیمه‌جامد را آغاز كنید (شش الی هشت ماهگی) از دادن غذاهای زیر به كودك خود بپرهیزید: 1) آجیل و غذاهای دانه‌ای 2) غذاهای دریایی، مثل حلزون و صدف 3) میوه‌های اسیدی و مركبات، مثل پرتقال و لیمو  4) شیر گاو 5) ‌غذاهای حاوی گلوتن كه هضم آنها برای نوزاد مشكل است 6)‌ شیرینی‌های تخم‌مرغ‌دار و تخم‌مرغ. این غذاها برای كودك مشكل ایجاد كرده و از آنجا كه معده او حساس و ضعیف است و تا آن سن هیچ ماده غذایی جز شیر مادر دریافت نكرده است، می‌تواند ایجاد حساسیت كند و یا به دلیل هضم نادرست موجب دل درد او شود.

بیشتر مادران هنگام از شیر گرفتن كودك، دچار احساسات متناقض می‌شوند. از یك طرف این كار موجب آسایش و راحتی بیشتر آنها می‌شود و از طرف دیگر شیر دادن یك رابطه و پیوند قوی عاطفی بین مادر و فرزند ایجاد می‌كند كه ترك آن در برخی از زنان برای خودشان هم مشكل است. این موضوع ممكن است برای كودك نیز مشكل باشد، اما راه‌های بی‌شماری وجود دارد كه شما بتوانید از آن طریق با فرزند خود ارتباط عاطفی برقرار كنید.

روش‌های ساده برای از شیر گرفتن نوزاد

برای اینكه از شیر گرفتن كودك برای مادر و كودك آسان‌تر شود، به نكات زیر توجه كنید:  در زمان‌هایی كه معمولاً به كودك خود شیر می‌دادید، او را با یك فعالیت و یا بازی سرگرم كنید و یا او را به بیرون از منزل و پارك ببرید.  از نشستن در نقاطی كه معمولاً در آن محل به كودك شیر می‌دادید، خودداری كنید. 

زمانی كه كودك در تلاش است با شرایط جدید وفق پیدا كند، شیر دادن را متوقف نكنید؛ مثلاً زمانی كه دندان‌های كودك در حال رشد است، زمان مناسبی برای گرفتن نوزاد از شیر نیست.  سعی كنید شیوه زندگی را تغییر دهید و سرگرمی‌های جدید برای خودتان ایجاد كنید؛ در غیر این صورت در ساعاتی كه به نوزاد شیر می‌دادید، بیكار خواهید شد. از همسر خود كمك بگیرید و از او بخواهید در آن ساعت حواس شما را منحرف و شما را با موضوع دیگری سرگرم كند. 

اگر گودك شما شروع به مكیدن انگشتان دستش كرد، دلسرد نشوید و او را تنبیه نكنید، زیرا او در تلاش است تغییرات احساسی گرفته شدن از شیر را تنظیم و كنترل كند. برخی از كارشناسان معتقدند كه اگر مادر و كودك با شیر خوردن مشكلی ندارند، حتی كودك می‌تواند تا زمان پیش‌دبستانی نیز از شیر مادر تغذیه كند؛ ولی توجه داشته باشید كه هر چقدر دیرتر این اتفاق بیفتد، انجام آن برای مادر و به‌خصوص كودك سخت‌تر می‌شود.

از طرفی، شیر مادر بعد از شش ماهگی به تنهایی نمی‌تواند مواد مورد نیاز كودك را فراهم كند و لازم است ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم از طریق غذاهای جامد تأمین شود.  اجازه ندهید كودك‌تان شما را بدون لباس ببیند و هوس شیر خوردن كند.  بعد از گرفتن كودك از شیر، كم‌كم شیر رقیق‌تر شده و ترشح آن كاهش می‌یابد. دانه‌های چربی روی سینه نیز كم می‌شوند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- همه چیز پیرامون نوزاد و شیر- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: غذا دادن به نوزاد، شیر گرفتن نوزاد، غذاهای جامد نوزاد، شیر گرفتن کودک، شیردهی کودک، روش های شیر گرفتن تعداد بازديد: 613 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز