Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 13:01

28
اردیبهشت
همه چیز پیرامون نوزاد و شیر (1)

همه چیز پیرامون نوزاد و شیر (1)

ترشح هورمون اكسی‌توسین به رحم نیز كمك می‌كند تا بعد از زایمان، به سرعت به اندازه اولیه خود (اندازه قبل از زایمان) باز گردد.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

زمان شیردادن به نوزاد

از آنجا كه مغز، نقش مؤثری در تولید هورمون دارد، ممكن است خروج شیر و تولید آن و آزادسازی هورمون‌ها در شرایط دیگری به جز مكیدن نوزاد، اتفاق بیفتد. مثلاً وقتی صدای گریه نوزاد خودرا می‌شنوید و یا احساس می‌كنید نوزاد شما گرسنه است و یا گاهاً حتی فكر كردن به نوزاد، ترشح و تولید شیر را افزایش می‌دهد.

اگر ترشح شیر زمانی آغاز شد كه شرایط شیردهی به نوزاد وجود نداشت، دست خود را روی قفسه سینه قرار داده و یا روی نوك پستان خود را فشار دهید تا از نشت بی‌مورد شیر جلوگیری شود. در هفته اول شیردهی، برای جلوگیری از نشت شیر می‌توانید از پدهای پنبه‌ای بدون آستر پلاستیكی استفاده كنید تا لباس‌تان كثیف یا خیس نشود.

ترشح هورمون اكسی‌توسین به رحم نیز كمك می‌كند تا بعد از زایمان، به سرعت به اندازه اولیه خود (اندازه قبل از زایمان) باز گردد. به خصوص اگر قبلاً زایمان داشته‌اید، این موضوع سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

زمان از شیر گرفتن نوزاد

از شیر گرفتن، به معنای تغییر غذای نوزاد و انتقال او از شیر مادر به منبع غذایی دیگر است. اینكه چه زمانی نوزاد از شیر گرفته شود، تصمیمی كاملاً شخصی است، اما پزشكان معتقدند نوزاد حداقل 18 ماه باید از شیر مادر تغذیه شود. از شیر گرفتن فرایندی تدریجی است كه صبر و شكیبایی و درك فهم مادر و نوزاد را می‌طلبد.

آكادمی اطفال آمریكا (AAP) به مادران توصیه می‌كند كه نوزاد در شش ماه اول زندگی منحصراً با شیر مادر و پس از آن تا یك‌سال با تركیبی از غذاهای جامد و شیر مادر تغذیه شود. برخی از كارشناسان معتقدند كه مدتی بعد از یكسالگی، بهترین زمان برای گرفتن كودك از شیر مادر است؛ زیرا كودك در این سن بسیار سازگار است؛ اما یك كودك دو ساله وابستگی بیشتری، به شیر مادر دارد و انعطاف‌پذیری او نیز كمتر است.

از شیر گرفتن باید به صورت تدریجی اتفاق بیفتد. برخی از مادران شاغل، شیر دادن به نوزاد را فقط به شب اختصاص می‌دهند كه این كاملاً اشتباه است. برخی كودكان نیز قبل از اینكه مادر تصمیم بگیرد به او شیر ندهد، اشتیاق خود را برای شیر خوردن از دست می‌دهند و آن را ترك می‌كنند؛ ولی برخی دیگر در برابر ترك شیر از خود مقاومت نشان می‌دهند.

از شیر گرفتن كودك زمانی آسان‌تر می‌شود كه كودك شیر مورد نیازش را از منبع دیگری تأمین كند. حتی اگر دوست دارید همچنان به شیر دادن ادامه بدهید، از اكنون شروع كنید و گاهی با یك شیشه شیر یا فنجان به كودك شیر دهید.

این كار، گرفتن شیر از كودك را در آینده آسان‌تر خواهد كرد. اگر قصد دارید قبل از یكسالگی كودك خود را از شیر بگیرید، حتماً با پزشك مشورت كنید تا براساس یك برنامه صحیح غذایی، آهن مورد نیاز كودك تأمین شود.

شرایط مناسب برای شیردهی

 به دور از هیاهو باشید و قبل از شروع شیردهی چند نفس عمیق بكشید و به یك موسیقی آرامبخش گوش كنید. تلفن و موبایل را كنار بگذارید و محیطی آرام محیا كنید.  اگر شیر دادن در انظار عمومی شما را ناراحت می‌كند، در صورت امكان به مكان خصوصی‌تری بروید و در صورتی كه این امكان وجود ندارد، پارچه‌ای به صورت پوشش از روی شانه‌هایتان تا روی بدن نوزاد بكشید. 

از مشاوره‌های گروهی تغذیه با شیر مادر شركت كنید و اجازه ندهید كه نظر دوستان و آشنایان شما را دلسرد كند.  رفت و آمد و دید و بازدید‌های غیرضروری را محدود كنید.  نوزاد را در وضعیت مناسب قرار دهید و مطمئن شوید كه به مقدار لازم شیر خورده است.

با حوصله عمل كنید

 اگر تصمیم دارید واقعاً كودك را از شیر بگیرید، باید خیلی حوصله كنید و قوی باشید، زیرا برخی از كودكان واكنش نشان می‌دهند و بسیار بهانه‌گیری می‌كنند؛ بنابراین به بهانه‌های كودك توجه كنید و اجازه دهید او خودش را با شرایط جدید وفق دهد. اجازه دهید كودك خودش به تنهایی بنشیند و با قاشق غذا بخورد.

نگران كثیف‌كاری او نباشید. علاقه به غذای جامد به كودك كمك می‌كند به تدریج شیر را فراموش كند. یكی از مشكلات اصلی هنگام از شیر گرفتن نوزاد، این است كه اگر خیلی زود اقدام به انجام این كار كنید، كودك شما از مصرف غذاهای جامد نیز امتناع می‌كند. آنها تغییرات ناگهانی را دوست ندارند. وادار كردن كودك به خوردن غذاهای جامد، اشتیاق او را از بین می‌برد و با این كار فقط، اوضاع را وخیم‌تر كرده و زمان خود را هدر داده‌اید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- همه چیز پیرامون نوزاد و شیر- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گریه نوزاد، زمان شیردادن به نوزاد، زمان از شیر گرفتن نوزاد، هورمون اكسی‌توسین، شیر و نوزاد، غذای مناسب نوزاد، تغذیه مناسب نوزاد، شرایط مناسب برای شیردهی تعداد بازديد: 778 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز