Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 23:13

14
اردیبهشت
با فـرزندم چه كنم (1)

با فـرزندم چه كنم (1)

بیشتر پدر و مادرها، در مقابل کودکی که فحش ‌می‌دهد، یا با عصبانیت و خشونت رفتار ‌می‌کند گارد منفی ‌می‌گیرند و متوجه نیستند هرقدر رفتار کودک بدتر باشد، به مهر و محبت بیشتری نیاز دارد.

ركسانا خوشابی؛ كارشناس ارشد مشاوره بالینی

 

 

 

استفاده از رایانه، برای افزایش هوش كودكم مفید است یا مضر؟

برای جواب دادن به این سوال به نتایج تحقیقاتی كه در این زمینه وجود دارد اشاره می‌كنم. به گفته پژوهشگران آمریكایی، مهارت‌های یادگیری در كودكان پیش دبستانی كه با رایانه سروكار دارند، نسبت به سایر همسالانشان كه از این فناوری بی‌بهره هستند، رشد بهتری دارد.

در این پژوهش‌ها كه بر روی ۱۲۲ كودك ۳ تا ۵ ساله صورت گرفته است مشخص شد كودكانی كه در منزل یا در مهد كودك  با رایانه كار می كنند در آزمون‌ها نمرات بالاتری كسب می كنند. این امر نشان دهنده آمادگی آنها برای به مدرسه رفتن و درك بیشتر آنها نسبت به كودكان بی‌بهره از این فناوری است.

برخی از مطالعات قبلی نیز حاكی از این است كه استفاده از رایانه مهارت‌های حركتی كودكان و درك آنها از شماره‌ها و حروف را بهبود می‌بخشد، اما در این پژوهش‌ها هنوز رابطه‌ای میان استفاده از رایانه و دانش یا توانایی گفتاری كودكان به دست نیامده است. از سوی دیگر برخی كارشناسان معتقدند كه كار با رایانه جایگزین تجربیات اساسی دوران كودكی از قبیل بازی با اسباب بازی‌ها و همسالانشان می‌شود. دقت كنید اگر می‌خواهید كودكتان را در برابر رایانه قرار دهید مراقب چشمان او هم باشید.

بعضی‌ها می‌گویند بهتر است برای كودكانمان حتی در سنین نوزادی كتاب بخوانیم. آیا این حرف درست است؟

بله. باز هم تحقیقات موید این گفته هستند. در واقع مطالعات اخیر نشان مى دهد والدین مى‌بایست كتاب خواندن را براى كودكان خود از سنین بسیار پایین و حتی‌الامكان از سن  ۱۴ ماهگى آغاز كنند.

محققان با زیر نظر گرفتن یك سرى از كودكان اسپانیایى و انگلیسى زبان كه اغلب به خانواده‌هاى كم درآمد تعلق داشتند دریافتند كسانى كه والدینشان از سنین بسیار كم برایشان كتاب خوانده بودند، از مهارت‌هاى گفتارى و درك و هوش بالاترى برخوردار بودند. 

 وقتی كودكم با عصبانیت یا بددهنی با من رفتار می‌كند چه كار كنم؟

بیشتر پدر و مادرها، در مقابل کودکی که فحش ‌می‌دهد، یا با عصبانیت و خشونت رفتار ‌می‌کند گارد منفی ‌می‌گیرند و متوجه نیستند هرقدر رفتار کودک بدتر باشد، به مهر و محبت بیشتری نیاز دارد و در این حالت، والدین باید قاطع ولی مهربان باشند. حتی بعضی از والدین، برای آن که جلوی کار اشتباه فرزندشان را بگیرند به او فحش ‌می‌دهند یا او را کتک ‌می‌زنند، اما این کارها هم به هیچ وجه نتیجه مثبتی ندارد.

در چنین حالتی بهتر است هنگام فحش دادن فرزندمان او را تنها بگذاریم و به او بگوییم: «تو عصبانی هستی، ‌می‌دانم. اما من تو را عصبانی نکرده‌ام، من فقط اجازه ندادم آن کار را انجام دهی. اگر فحش دادن تو را راضی ‌می‌کند، من جلویت را ‌نمی‌گیرم، اما مجبور نیستم که بمانم و حرف‌هایت را بشنوم». به این ترتیب او احساس ‌می‌کند حرف‌های بی‌معنایی زده و بدین وسیله به محبت یا توجه نخواهد رسید و به تدریج سعی ‌می‌کند رفتار جدیدی را جایگزین کند.

وقتی كودكم خودش را به مریض بودن می‌زند چكار كنم؟ تمارض، یک حیله قدیمی‌ است که در اکثر خانواده‌ها پیش ‌می‌آید. اگر تمارض فرزندمان را بپذیریم در واقع به او پاداش ‌می‌دهیم و تشویقش ‌می‌کنیم تا هر وقت تکلیف یا وظیفه‌ای به او محول شد به تمارض پناه ببرد!

برای حل این مشکل، بهترین راه ‌این است که فرض کنیم واقعاً مریض است و مثل یک مریض با او رفتار کنیم و نگذاریم از تلویزیون، کتاب قصه، غذاهایی که دوست دارد یا اسباب بازی‌هایش استفاده کند، زیرا «مریض» است! اگر با کودکی که تمارض ‌می‌کند به این شکل رفتار کنید، ظرف یک روز از کار خود پشیمان خواهد شد.

وقتی مهمان برایمان می‌آید، اگر مدام حواسم به فرزندم نباشد او جلوی مهمان‌ها  با من ناسازگاری و بدرفتاری می‌كند و حتی غذایش را هم نمی‌خورد و لجبازی می‌كند. در این حالت چه كار كنم؟ همه کودکان، طالب جلب توجه بزرگترها، خصوصاً والدین خود هستند و در حالت عادی سعی ‌می‌کنند با شیرین‌کاری نظر دیگران را جلب کنند، اما متأسفانه کودکانی که احساس حقارت ‌می‌کنند، جلوی مهمان‌ها لوس و بی‌ادب ‌می‌شوند، چون ‌می‌دانند والدین جلوی مهمان‌ها، و به خاطر حفظ آبرویشان بیشتر به آنها توجه خواهند کرد!

در چنین مواردی راه حل این است که نه والدین و نه مهمان‌ها، به رفتار نامطلوب و به کودک توجه نکنند. در این صورت به رفتار بد او هیچ پاداش (یعنی هیچ خوراک توجهی) نداده‌اند و کودک به مرور رفتارش را ‌ترک خواهد کرد. کودکانی که تصور ‌می‌کنند موجود بد و شروری هستند (که متأسفانه این تصور نیز از اطرافیان به آنها منتقل ‌می‌شود) برای جلب توجه دیگران، کارهای غیرمنطقی و حتی احمقانه انجام ‌می‌دهند...

 

 

 

برای خواندن بخش اول- با فرزندم چه کنم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کودک و رایانه، کودک و کتاب، افزایش هوش کودک، مهارت های کودکان، مهارت‌های حركتی كودكان، کودک و عصبانیت تعداد بازديد: 919 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز