Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:26

18
آذر
برونشيت در كودكان

برونشيت در كودكان

بیماری 3 یا 4 روز بعد از اولین نشانه‌های سرماخوردگی یا آنفلوانزا ظاهر می‌شود.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

علائم کودک (زیر دو سال) 

سرفه می‌زند و سرفه‌اش با خس خس سینه همراه است.
تنفسش سریع است.
علائم سرماخوردگی دارد. 
تب خفیفی دارد.

در این موارد با پزشک مشورت کنید
اگر كودك کمتر از 6 ماه دارد و وضعیت بیماری او رو به وخامت است.
اگر كودك در نفس کشیدن مشکل دارد (تنفس سریع – بیش از 40 بار در دقیقه – و دشوار، همراه با خس خس شدید).
مرتبا سرفه می‌زند.
اگر كودك در هنگام نوشیدن مایعات یا غذا خوردن، نمی‌تواند به راحتی نفس بکشد.
سریعا به اورژانس مراجعه کنید، اگر
لب‌های کودکتان کبود رنگ شده است.
کودکتان بی حال و خواب آلوده است.

سن

برونشیت یکی از بیماری‌های بسیار شایع در کودکان زیر 2 سال است و اغلب كودكان 3 تا 6 ماهه را درگیر می‌کند. 

طول مدت بیماری بیماری برونشیت

بیماری 3 یا 4 روز بعد از اولین نشانه‌های سرماخوردگی یا آنفلوانزا ظاهر می‌شود و بین 7 تا 12 روز، حتی گاه 3 هفته، به طول می‌انجامد. یک کودک ممکن است در طول یک فصل چندین بار به این بیماری مبتلا شود.

نحوه انتقال بیماری برونشیت

ویروس سنسیشیال تنفسی، که اغلب عامل اصلی این بیماری است، بسیار واگیر دار می‌باشد. این ویروس از طریق تماس مستقیم (سرفه و ترشحات) و تماس غیر مستقیم (اشیاء آلوده: شیشه شیر، پستانک، لیوان و دیگر وسایل کودک) انتقال می‌یابد. ویروس سنسیشیال تنفسی می‌تواند برای ساعت‌ها روی پوست یا اسباب بازی‌های کودک، زنده بماند.

اگرچه برونشیت یک بیماری خفیف است اما گاه می‌تواند عوارضی بغرنج را در کودکان نارس و کودکان مبتلا به مشکلات قلبی، ریه، مغز و اعصاب و کودکانی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها به علت بیماری یا مصرف دارو ضعیف شده است، در پی داشته باشد.

آیا برونشیت می‌تواند به آسم تبدیل شود؟

بسیاری از کودکانی که از آسم رنج می‌برند در دوران نوزادی به برونشیت مبتلا بوده‌اند. با وجود این کارشناسان نمی‌دانند که آیا این بیماری می‌تواند به آسم منجر شود یا خیر. این امکان وجود دارد که کودکانی که سابقه ابتلا به برونشیت دارند، بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات تنفسی باشند.

امر قطعی این است: تمام کودکانی که سابقه ابتلا به برونشیت را دارند، در آینده به آسم مبتلا نمی‌شوند. اما اگر بارها و بارها کودک شما به برونشیت مبتلا شده است، این احتمال وجود دارد که به آسم هم مبتلا شود. در این صورت با پزشک‌تان مشورت کنید.

چگونه برونشیت را درمان کنیم؟

برونشیت یک بیماری با منشاء ویروسی است. درمان این بیماری بر رفع احتقان بینی و بهبود سلامت عمومی کودک استوار است. در موارد بسیار حاد، پزشک می‌تواند برای تسهیل تنفس کودک، داروهای گشاد کننده برونش‌ها را تجویز کند. با وجود این تعداد اندکی از کودکان مبتلا به برونشیت به این درمان پاسخ مناسب می‌دهند خصوصا اگر کمتر از 9ماه سن داشته باشند. اگر مشکلات تنفسی بسیار حاد باشد حتی گاه لازم می‌شود کودک در بیمارستان بستری گردد و اکسیژن دریافت کند.

مراقبت و توصیه‌های عملی

تا آنجایی که ممکن است به کودک، مایعات بدهید (در هر بار مقداری کم از مایعات هم کفایت می‌کند).

برونشیت اغلب با گرفتگی بینی همراه است که در تنفس کودک اختلال ایجاد می‌کند؛ در نتیجه بسیار اهمیت دارد که این گرفتگی را برطرف کنید. به کمک شستشو دهنده‌های بینی و دستمالی لطیف ، بینی کودک را - مخصوصا قبل از غذا خوردن - تمیز کنید.
هشدار! انواع محلول‌های شستشو دهنده بینی در داروخانه‌ها یافت می‌شود. گاه برخی از افراد خود در منزل سعی می‌کنند به کمک آب و نمک این محلول‌ها را در خانه تهیه کنند اما به دلیل وجود ناخالصی در برخی از نمک‌های خانگی، بهتر است از انواع استاندارد موجود در داروخانه‌ها بهره ببرید.

برای تسکین درد کودکتان، زیر نظر پزشك به او استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید (به دوز و سن توصیه شده برای دارو دقت کنید.) هیچگاه به کودکان زیر 6 ماه ایبوپروفن ندهید.

هشدار! مصرف آسپرین (استیل‌سالیسیلیک اسید) برای کودکان و نوجوانان ممنوع است.
تخت و رختخواب کودک را در جایی قرار دهید تا سر او در مکانی قرار گیرد که دمایی به‌طور میانگین 30 درجه داشته باشد.

اگر هوای اتاق خشک است از دستگاه‌های رطوبت ساز سرد بهره ببرید. از استفاده از رطوبت سازهای گرم اجتناب کنید چرا که احتمال سوختگی کودک وجود دارد. به منظور جلوگیری از آلودگی دستگاه توسط باکتری‌ها و قارچ‌ها، آن را به طور مرتب تمیز کنید.
در خانه سیگار نکشید.
توصیه نمی‌شود که به کودک‌تان شربت ضد سرفه بدهید.

چگونه از ابتلای کودکمان به این بیماری جلوگیری کنیم؟

ویروسی که عامل به وجود آورنده برونشیت است بسیار واگیردار می‌باشد. تماس با افراد مبتلا به برونشیت یکی از راه‌های بسیار مهم انتقال این بیماری است. کودکانی که به مهد کودک می‌روند یا خواهر یا برادران بزرگتر از خود دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. برعکس، تغذیه با شیر مادر عاملی محافظتی است. در اینجا ما برخی از راهکارها را ارائه کرده‌ایم که می‌توانند به شما کمک کنند تا کودک‌تان به این بیماری دچار نشود:

قبل از دست زدن به کودک، دستانتان را با آب و صابون بشویید.
هنگام سرفه زدن به جای اینکه دستتان را جلوی دهان بگیرید، آرنجتان را خم کرده و در این نقطه سرفه بزنید و این کار را به کودکتان هم آموزش بدهید.
تا آنجایی که ممکن است كودكتان را به مکان‌های پر تردد (مثل مراکز حمل و نقل، بیمارستان‌ها و...) که امکان تماس با افراد مبتلا به سرماخوردگی وجود دارد، نبرید.

به کودکان اجازه ندهید که از شیشه یا پستانک و سایر وسایل یکدیگر استفاده کنند.
اسباب بازی‌های کودکان را به طور مرتب بشویید.

اگر سرما خورده‌اید یا حتی علائمی از سرماخوردگی را در خود مشاهده می‌کنید، صورت کودک را نبوسید.
اگر سرما خورده‌اید، در هنگام مراقبت از کودک‌تان از ماسک استفاده کنید.

 

برچسب ها: بیماری های کودک، طول مدت بیماری برونشیت، علائم برونشیت، انتقال برونشیت، درمان برونشیت تعداد بازديد: 932 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز