Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 14:48

28
مرداد
يك رژيم غذائی ويژه می تواند بروز حملات صرع در كودكان را كاهش دهد

يك رژيم غذائی ويژه می تواند بروز حملات صرع در كودكان را كاهش دهد

بنابر يك تحقيق جديد رژيم كتوژنيك كه حاوي چربي بالا، كربوهيدرات‌هاي پائين و ...

يك رژيم غذائی ويژه می تواند بروز حملات صرع در كودكان را كاهش دهد

 

 

بنابر یك تحقیق جدید رژیم كتوژنیك كه حاوی چربی بالا، كربوهیدرات‌های پائین و پروتئین كنترل شده است به كنترل حملات صرع در كودكانی كه نسبت به داروهای صرع مقاوم هستند كمك می‌كند.

محققان انگلیسی در یك آزمایش كنترل شده روی افرادی كه به طور تصادفی انتخاب شده بودند و از رژیم غذائی كتوژنیك استفاده می‌كردند، موثر بودن این رژیم غذائی را تایید كردند. این رژیم از دهه‌ی 1920 مورد استفاده قرار می‌گرفته است. متخصصان معتقدند رژیم غذائی پرچربی و كم كربوهیدرات كه در آن به جای شكر، تركیبات كتونی منبع اصلی انرژی مغز را تامین می‌كنند، پاسخ‌های بیوشیمیایی به گرسنگی را شبیه‌سازی می‌كند یعنی با مصرف چربی بیشتر در مقایسه با كربوهیدرات‌های ساده واكنشی همانند مكانیزم طبیعی بدن به هنگام گرسنگی ایجاد می‌شود. هنگام شكسته شدن اسیدهای چرب در كبد و كلیه‌ها برای تولید انرژی، اجسام كتونی نیز تولید می‌شوند و به عنوان منبع انرژی در قلب و مغز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تركیبات منبع حیاتی انرژی مغز در هنگام روزه‌داری هستند.

در این تحقیق دانشگاهی لندن، 145 كودك 2 تا 16 ساله كه حداقل یك بار در روز یا بیش از هفت بار در هفته از حملات صرع رنج می‌برند مورد مطالعه قرار گرفتند. این بیماران به درمان‌های دارویی صرع پاسخی نداده بودند و قبلا نیز تحت رژیم غذائی كتوژنیك نبودند.

ابتدا اطلاعات مبنایی در مورد حملات كودكان ثبت شد. هفتاد و سه نفر از كودكان بلافاصله رژیم غذائی كتوژنیك را آغاز كردند در حالی كه هفتاد و دو نفر دیگر رژیم غذائی را با سه ماه تاخیر شروع كردند. گروهی كه رژیم را با تاخیر آغاز كردند به عنوان گروه شاهد یا گروه كنترل در نظر گرفته شدند، اطلاعات كامل از 54 كودك در گروه رژیم و 49 كودك در گروه شاهد جمع‌آوری شد.

تعداد حمله‌های صرع در گروه رژیم 38 درصد كاهش یافت در حالی كه حمله‌ها در گروه شاهد 9/36 درصد افزایش یافت. مطالعات نشان دادند 28 نفر از 54 كودك كه سه ماه كامل در گروه رژیم بودند، بیش از 50 درصد كاهش در حمله‌ها نشان دادند. پنج كودك در گروه رژیم نود درصد كاهش در حمله‌ها را تجربه كردند. هیچ یك از كودكان گروه شاهد چنین پیشرفتی در درمان یا كنترل حمله‌ها نداشتند.

این مطالعه در شماره‌ی ماه مه نشریه‌ی اینترنتی عصب‌شناسی لنست آمده است.

مسوولین این تحقیق نوشتند: بدین‌ترتیب موثر بودن این رژیم در كنترل بیماری كودكانی كه نسبت به دارو مقاومت نشان داده بودند، نشان داده شد. با این وجود احتمالا این رژیم غذائی اثرات جانبی نیز دارد و باید حین مطالعه، این اثرات نیز بررسی شوند.

دكتر مكس ویزینتزر از بیمارستان كودكان كلیولند در مقاله‌ای در تحلیل این مطالعه نوشت: اطلاعات بیشتری در مورد اثرات طولانی‌مدت رژیم كتوژنیك از قبیل تغییر سطح چربی خون و كتوسیس‌ها مورد نیاز است.

 

 

برچسب ها: رژیم غذائی، اینترنتی تعداد بازديد: 467 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز