Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 16:55

20
تیر
اتاق مشاوره

اتاق مشاوره

به طور كلي تا يكسالگي، عسل غيرپاستوريزه، پنير، سفيده تخم‌مرغ، شكلات ...

اتاق مشاوره

 

 

 

دكتر نگار بهروز

پزشك عمومی

 

 چه مواد غذایی را نباید به كودكان زیر یكسال داد؟

به طور كلی تا یكسالگی، عسل غیرپاستوریزه، پنیر، سفیده تخم‌مرغ، شكلات، بادام زمینی، میگو، فلفل و انواع ادویه، ترشی، نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های صنعتی، خربزه، كیوی، انواع توت، آلبالو، گیلاس، نخود، لپه، اسفناج و كلم توصیه نمی‌شود. توجه داشته باشید استفاده از شیر جوشیده گاو فقط در تهیه فرنی بالامانع است. (زیرا با جوشاندن شیر مقدار مواد حساسیت‌زای آن بیشتر می‌شود)

 

 

بهناز، عباسی‌مقدم

كارشناس تغذیه

 

 بهترین مایعات در فصل تابستان برای كودكان چیست؟

كودكان بیشتر تمایل دارند در محیط خارج از منزل بازی كنند و از آنجائی‌كه حساس هستند تحمل گرمای زیاد هوا را ندارند. و گرما بر روی بدن آنها تأثیر ناگواری داشته باشد. با شروع فصل گرما نیز این وضعیت حادتر شده و نیاز به مراقبت بیشتری احساس می‌شود. با گرم شدن هوا در تابستان، تعریق هم شدت یافته و در نتیجه احتمال كم‌آبی در هر گروه سنی در دو قطب یعنی كودكان و سالمندان افزایش می‌یابد. از آنجا كه سطح پوست كودكان نسبت به افراد بالغ خیلی حساس‌تر است و متأسفانه مانند بزرگسالان عرق نمی‌كنند زیرا تعداد غدد عرق در سطح پوست كودك خیلی كمتر از فرد بزرگسال است بنابراین تنظیم تعریق آنها بصورتی است كه در دمای بالاتر تعریق می‌كنند در نتیجه كمتر احساس تشنگی می‌كنند و تمایل خوردن به آب در آنها دیرتر اتفاق می‌افتد. احتمالاً برای شما نیز اتفاق افتاده است كه همراه كودك خود بیرون از منزل هستید و در حالیكه عرق از سروصورت می‌ریزد در كودك شما هیچ نشانه‌ای از تعریق نیست. به همین دلیل كودكان در گرما بیشتر در خطر كم‌آبی و گرمازدگی قرار دارند توصیه كارشناسان به والدین اینست كه از مصرف مایعات توسط كودك خود در فصل تابستان اطمینان حاصل كنند. میزان نیاز تقریبی سنین مختلف به شرح زیر است. كودكان 6 ماه تا 1 سال حدود  500 میلی‌لیتر در روز 1 تا 2 سال. 750 میلی‌لیتر در روز و كودكان بالاتر از 2 سال روزانه به حدود 1 لیتر مایعات نیاز دارند. بهترین نوشیدنی بی‌شك، آب می‌باشد كه توصیه مهم در مورد مصرف آن رعایت شرایط بهداشتی آب مصرفی است. انواع آب میوه‌جات نظیر آب هندوانه، آب هویج و آب گوجه‌فرنگی نیز بعلت داشتن قند پایین برای رفع عطش مناسب هستند. آب و دوغ كم‌نمك از نوشیدنی‌های مناسب فصل گرما هستند نوشیدن چای بسیار كمرنگ هم در رفع عطش مناسب است. از آنجائی كه مصرف شیر برای برخی كودكان ناراحتی گوارشی به دنبال دارد به خصوص در فصل گرما كه احتمال مسمومیت آن بیشتر می‌شود توصیه می‌شود در تابستان مصرف ماست افزایش یابد. حتی بعضی منابع معجون شیر و ماست را نیز تركیب مناسبی می‌دانند. بهترین راه مقابله با كم‌آبی در كودكان، به همراه داشتن یك بطری آب معدنی در بیرون از منزل و بخصوص مواقعی كه كودكان در پارك مشغول بازی هستند توسط مادر است كه كودك با دیدن آن به نوشیدن رغبت پیدا كند.

 

 

دكتر احسان فلاح

متخصص ارتوپدی

 

 پسر سه‌ ساله‌ای دارم كه كف پای صاف دارد و هنگام راه رفتن پنجه‌های پایش كمی به سمت خارج است. آیا نیاز به اقدام خاصی دارد؟

كف پای صاف (flat foot) به كم شدن یا از بین رفتن قوس طولی پا گفته می‌شود كه این پدیده می‌تواند در بچه‌ها طبیعی باشد و با افزایش سن بهبود یابد. اما در بعضی موارد كف پای صاف به اصطلاح از نوع سخت است (rigid) كه ممكن است نیاز به مداخله درمانی داشته باشد. لذا بهتر است جهت ویزیت اولیه و تشخیص نوع آن به متخصص ارتوپد مراجعه شود تا با معاینه و در صورت نیاز با رادیوگرافی به تشخیص و درمان لازم بپردازد.

 

 

دكتر سارا كاشانچی

جراح- دندانپزشك

 

 تغذیه مناسب برای دندان كودك كدامند؟

بهتر است از خوردن مواد غذایی كه حاوی شكر، نشاسته و مقدار زیادی چربی هستند پرهیز شود. در این صورت علاوه بر سلامت عمومی كودك سلامت دندانی او نیز تضمین خواهد شد. از خوردن تنقلات چسبنده كه مدت زمان زیادی روی سطوح دندان باقی می‌مانند پرهیز شود. بهتر است مواد قندی و شیرین به همراه وعده‌های غذایی مصرف شوند چرا كه در این هنگام بزاق بیشتری ترشح شده به علاوه اینكه این مواد توسط مواد غذایی دیگر از سطح دندان پاك می‌شوند. تعداد دفعات مصرف مواد قندی در روز كاهش یابد بهتر است تنقلات در یك ساعت مشخص در روز خورده شده و پس از آن دندان‌ها مسواك زده شوند. از خوردن تنقلات و شیرینی قبل از خواب پرهیز شود، زیرا در هنگام جریان بزاق كندتر بوده و قدرت پاك‌كنندگی كمتر می‌شود. بهترین تنقلات برای كودكان در مدرسه، ساندویچ‌های حاوی نان و پنیر و گردو یا میوه‌هایی مثل سیب و یا سبزیجاتی مثل هویج می‌باشند. در هنگام مصرف صبحانه‌ای حاوی چای‌شیرین، مرباجات و ... بهتر است آخرین لقمه‌ها حاوی نان و پنیر باشند. نوشیدن روزانه 3-4 لیوان شیر موجب سلامت عمومی و دندانی كودك خواهد شد.

اسنك نیم‌روزی سودمند

 شیر، نان، پنیر، تخم‌مرغ پخته، ماست، میوه‌ها، سبزیجات خام مانند هویج، ذرت.

اسنك نیم‌روزی پوسیدگی‌زا

آبنات، كیك، شیرینی، كلوچه، برگه‌های میوه‌های خشك یا شیرعسل، آدامس‌های شكردار، بیسكویت‌های شیرین.

 

 

دكتر لادن سیفی

متخصص زنان

 

 با سلام مجدد من 26 سالمه و 7 ماهه اقدام به بارداری كردم مشكل pco دارم و موهای زائد هم دارم ولی چاق نیستم قرص متفورمین 1000 میلی‌گرم تجویز كرده از نوع خارجیش و هنوز شروع نكردم و چون تمایل دارم دوقلو داشته باشم كلومیفن 50 میلی‌گرم از روز 5 پریود به مدت 5 روز را توصیه كرده ولی شنیدم كلومیفن عوارض زیاد دارد! و می‌خوام بدونم چطور درمان را شروع كنم بدون عوارض و با بارداری موفق؟

كلومیفن را برای دوقلو‌زایی به شما نداده‌اند بلكه برای تحریك تخمدان تنبل داده‌اند شانس دوقلوزایی كلومیفن حدود 6 درصد است و بیشتر احتمال دارد كه دوقلوزایی نداشته باشید. در ضمن این 6 درصد از عوارض بد كلومیفن است چون دوقلوزایی حاملگی خطر بالا تلقی می‌شود و عوارض مادری و جنینی بیشتری دارد نسبت به حاملگی یك‌قلویی به هر حال چون شما بیماری دارید نیاز به درمان دارید و حتماً تحت نظر پزشك متخصص زنان به درمان ادامه دهید.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، اتاق مشاوره تعداد بازديد: 713 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز