Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 16:29

14
بهمن
ورزش و سلامت كودك (1)

ورزش و سلامت كودك (1)

شایان ذكر است كه كودكان باید به ورزش‌هایی بپردازند كه برای بهبود بیماری‌های قلبی و نیز ارتقای سلامتی در طولانی مدت مفید است. ضمناً، دخترها در سنین بلوغ و پس از آن كمتر از پسرها به ورزش می‌پردازند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

ورزش منظم یكی از مهم‌ترین راه‌های كسب سلامتی برای كودكان و بزرگسالان است. فعالیت بدنی، وزن مطلوب را حفظ می‌كند، طول استخوان‌ها را افزایش می‌دهد و در نهایت از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌كاهد. پزشكان باید موقعیت وزنی كودكان و نیز میزان فعالیت بدنی آنها را طی یك دوره پزشكی مداوم ارزیابی كنند.

آنها با توصیه‌های ساده می‌توانند زمینه را طوری فراهم كنند تا با حداقل آسیب، حداكثر نشاط و لذت حاصل شود. همه افراد به ورزش نیاز دارند. معمولاً پزشكان با توجه به سن، موقعیت فیزیكی، مراحل پیشرفت و میزان علاقه مراجعه كنندگان جوان و نوجوان مناسب‌ترین فعالیت بدنی را به آنها توصیه می‌كنند.

مراقبت از قلب

بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر در بزرگسالان نمایان می‌شود؛ با این وجود در سنین پایین هم ممكن است این بیماری‌ها بروز كنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه ورزش‌های هوازی در جلوگیری از بیمارهای قلبی عروقی بزرگسالان تأثیر دارد؛ اما در مورد بچه‌ها هنوز نامشخص است.

ارتقای سلامتی در طولانی مدت

نادیده گرفتن ارتقای سلامتی در افراد جوان و خردسال به دو دلیل است:
1) تنبلی و سستی بین بزرگسالان بیش از كودكان است چون بچه‌ها به طور طبیعی و ناخود آگاه فعال هستند. 2) خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت و بیماری‌های قلبی در افراد بالغ بیشتر است. به هرحال، با توجه به بررسی‌های انجام شده ، متأسفانه بیش از نیمی از كودكان و نوجوانان به طور كامل فعال و باتحرك نیستند.

شایان ذكر است كه كودكان باید به ورزش‌هایی بپردازند كه برای بهبود بیماری‌های قلبی و نیز ارتقای سلامتی در طولانی مدت مفید است. ضمناً، دخترها در سنین بلوغ و پس از آن كمتر از پسرها به ورزش می‌پردازند. پیامد این روند حتی با آموزش‌های پزشكی و ورزشی هم قابل جبران نیست. تنها كمی بیش از یك دوم دانش آموزان دبستان و راهنمایی باید در كلاس‌های ورزشی روزانه شركت كنند. میزان ورزش بین دانش آموزان دبیرستانی نه تنها نباید كاهش یابد، بلكه باید افزوده شود.

كنترل وزن 
ارتباط بین فعالیت فیزیكی و چاقی در سنین پایین كاملاً مشخص نیست و مطالعات مربوط به آن هم نتایج قطعی در اختیار متخصصان قرار نمی دهد. با این وجود، با افزایش تحرك و نیز كاهش مصرف كالری می‌توان وزن را كاهش داد. نگرانی افزایش وزن بین كودكان و نوجوانان كاملاً بجا و منطقی است. بچه‌های چاق در معرض فشار خون، دیابت نوع 2، نامنظمی هورمون رشد، مشكلات تنفسی و استخوان قرار دارند. این بیماران از فقدان اعتماد به نفس و روابط اجتماعی رنج می‌برند.

رشد و نمو استخوان
ورزش باعث تاثیرات ثابت در رشد و نمو استخوان می‌شود. فعالیت بدنی ، خطر ابتلا به پوكی استخوان را با افزایش غلظت مواد معدنی كاهش می‌دهد. تحقیقات انجام شده در مورد 40 پسر بالغ كه به مدت 30 دقیقه و سه بار در هفته به ورزش می‌پرداختند، نشان داد حجم استخوان كمر و پا، و غلظت مواد معدنی در بدن آنها دو برابر كسانی است كه تحرك كمتری داشتند.

نتیجه این تحقیق در مورد 45 زن نابالغ هم مثبت بود. پژوهشگران معتقدند كه میزان حجم استخوان حتی پس از توقف ورزش كاهش نمی‌یابد. آنها به این نتیجه رسیده‌اند كه انجام حركات ورزشی قبل از سن بلوغ احتمال شكستگی استخوان را پس از سن یائسگی كاهش می‌دهد.

سلامت فكری و ذهنی
ورزش در بهبود افسردگی و اضطراب بزرگسالان وكودكان بسیارموثر و یكی از راهكارهای مبارزه با هیجانات روحی است. با مطالعات انجام شده بر روی 220 زن بزرگسال و مضطرب و نگران، نشان داد آنهایی كه در برنامه‌های ورزشی سخت شركت می‌كنند، كمتر از تنش‌های فیزیكی و روحی رنج می‌برند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -ورزش و سلامت كودك- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: ورزش کودک، سلامت کودک، كنترل وزن کودک، فعالیت فیزیکی کودک، رشد و نمو کودک، مراقبت از قلب کودک تعداد بازديد: 842 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز