Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 17:50

23
تیر
بعد از سرطان چه باید كرد (2)

بعد از سرطان چه باید كرد (2)

بخش دوم- سرطان یک بیماری است که وقتی دچار آن می‌شوید به مرور زمان شما را از پا در می‌آورد. برای اطلاعات زیاد با این بیماری مقاله زیر را دقیق مطالعه کنید.

 

البته تعریف های زیادی برای این گروه از نجات یافتگان از سرطان وجود دارد، به طوری كه گروهی از متخصصان معتقد هستند چون بیشترین عود بیماری در دو سال اول پایان دوره درمان رخ می‌دهد، اگر دو سال از زمان درمان آنها گذشته باشد، نجات یافته تلقی می‌شوند، اما معمولا بعد از گذشت پنج سال از پایان دوره درمان، احتمال عود سیستمیك و موضعی كاهش می‌یابد، بنابراین بیشتر متخصصان ترجیح می‌دهند با گذشت این مدت این افراد را نجات یافته محسوب كنند.

دكتر عبداللهی با اشاره به این مطلب كه پیشنهاد ما به این دسته از بیماران در دو سال اول این است كه هر سه ماه یكبار از سوی پزشكان معالج تحت معاینه قرار بگیرند و بعد از آن بین سال دوم تا پنجم هر شش ماه یكبار و بعد از گذشت این مدت به طور سالانه مراجعه داشته باشند، می‌گوید: به‌طور حتم انجام سالی یكبار ماموگرافی ضروری است و باید انجام شود.

وی با بیان این كه بروز هرگونه علامت جدید كه بیش از دو هفته باقی بماند هشداردهنده است، ادامه می‌دهد: این دسته از بیماران باید به علائم و دردهای جدیدی كه به‌طور ناگهانی و بدون سابقه قبلی بروز می‌کند و تا بیش از دو هفته به طول می‌انجامد توجه داشته باشند و هرچه سریع‌تر به پزشك معالج خود مراجعه و تحت معاینه تیم درمانی قرار گیرند.

دكتر عبداللهی بیان می‌كند: افراد درمان شده از سرطان پستان باید توجه داشته باشندكه درست است احتمال عود بیماری در آنها قابل تغییر نیست، ولی می‌توانند با رعایت رژیم غذایی كم چرب، جلوگیری از افزایش وزن و انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی مناسب و مصرف نكردن داروهای هورمونی تا حد قابل توجهی بروز آن را كنترل كنند.

وی می‌افزاید: پزشكان باید توجه داشته باشند زنانی كه به سرطان پستان مبتلا می‌شوند به‌دلیل این‌كه در طول دوره درمان تحت رادیوتراپی و شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند و داروهایی مصرف می‌كنند كه به سمت یائسگی پیش از موعد می روند، احتمال شیوع بیماری‌های قلبی در آنها افزایش می‌یابد و باید از لحاظ عوارض قلبی و عروقی تحت كنترل قرار گیرند.

وی خاطرنشان می‌كند: برخی عوارضی كه در این دوران بیماران با آن روبه‌رو می‌شوند عوارض روحی ـ روانی مانند افسردگی است كه از همان ابتدای دوره درمان شروع می‌شود و در بیشترین مطالعاتی كه انجام گرفته، مشاهده شده كه بعضی از افراد بعد از گذشت پنج سال از بیماری هنوز درجاتی از افسردگی را دارند.

غذاهای آماده، قاتلان روده بزرگ

اما جلوگیری از یبوست، كلونوسكوپی هر پنج سال یكبار در افراد بالای 50 سال و برداشتن پولیپ‌هایی كه در سیستم گوارشی است نیز از دیگر توصیه های دكتر عبداللهی به بیمارانی است كه یكبار به سرطان روده مبتلا و درمان شده‌اند.

«غذاهای آماده و سرخ كرده و مصرف مداوم آنها شانس ابتلای دوباره به سرطان‌های گوارشی و روده بزرگ را ازطریق رادیكال‌های آزاد موجود در این غذاها بالا می‌برد.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به این عبارات توضیح می‌دهد: بیماران باید در نظر داشته باشند كه میوه و سبزی و آبمیوه را جایگزین كره و مربا در وعده صبحانه كنند. میوه‌هایی مثل هلو، انجیر و نان هایی مثل سنگك برشته شده و نان باگت رژیمی باید به جای مواد روغنی در صبحانه این افراد گنجانده شود.

همچنین به عقیده دكتر عبداللهی، این افراد باید شام را با خوردن یك سالاد مختصر سپری كرده و فقط به خوردن یك غذای سبك مثل اسنك در هنگام عصر كفایت كنند. البته نباید پیاده‌روی بعد از خوردن عصرانه فراموش شود.

دكتر عبداللهی در پایان با اشاره به این‌كه سرطان پروستات نیز از جمله سرطان‌هایی است كه امروز دیگر كمتر شاهد شیوع آن هستیم، خاطرنشان می‌كند: بعد از طی شدن روند این بیماری نیز افراد اگر شب هنگام دچار تكرر ادرار شدند، نباید بترسند و باید این علامت و علائم دیگر را حتما با پزشك خود در میان بگذارند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- بعد از سرطان چه باید كرد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سرطان روده، ماموگرافی، سرطان پستان، علائم سرطان، سیستمیك، بیماران سرطانی، بیماران مبتلا به سرطان تعداد بازديد: 520 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز