Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:42

15
فروردین
برنامه مراقبت غذا و تغذیه

برنامه مراقبت غذا و تغذیه

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور از اجرای برنامه مراقبت غذا و تغذیه در سراسر کشور از امسال خبر داد. هدایت حسینی افزود: این برنامه در چهار محور در راستای برنامه های مبارزه با بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت اجرا می شود.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور از اجرای برنامه مراقبت غذا و تغذیه در سراسر کشور از امسال خبر داد.

هدایت حسینی افزود: این برنامه در چهار محور شامل بررسی تن سنجی، بررسی مصرف مواد غذایی، بررسی شاخص های بیوشیمیایی غذایی و بررسی وضعیت امنیت غذایی در کشور در راستای برنامه های مبارزه با بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت اجرا می شود و قرار است بر اساس تعیین وضع موجود، امکان مداخلات بهداشتی دقیق و بر اساس شواهد فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه مراقبت غذا و تغذیه در کشور با همکاری خانه های بهداشت و در مدت حداقل سه سال انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: بخش بررسی تن سنجی با هدف کنترل اضافه وزن، چاقی و چاقی شدید و نیز کمبود وزن ایرانیان صورت می گیرد که در اجرای آن، گروه هایی به صورت نمونه های تصادفی بر ساس روش های علمی مورد بررسی قرار می گیرند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: در بخش ارزیابی وضعیت مصرف مواد غذایی نیز بررسی می شود که در ایران از هر گروه غذایی چه مقدار مصرف می شود؛ به عنوان نمونه میزان مصرف روغن یا میوه و سبزی در کشور چقدر است.

حسینی افزود: کمبود ریزمغذی ها مانند کلسیم، آهن و ویتامین D از مواردی است که در بخش بررسی شاخص های بیوشمیایی بررسی می شود.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در ادامه با اشاره به محور تن سنجی و تعیین وزن در اجرای این برنامه گفت: طبق آخرین مطالعات بین المللی انجام شده روی حدود ٢٠ میلیون تن از ١٨٦ کشور جهان، وزن ساکنین جهان در ٤٠ سال اخیر رو به افزایش است؛ به طوریکه چاقی یکی از مهم ترین مشکلات سلامتی بشر در قرن حاضر محسوب می شود.

حسینی افزود: در زمان حاضر تخمین زده می شود حدود ٦٥٠ میلیون تن در دنیا دچار مشکل چاقی هستند که از این تعداد ٢٦٦ میلیون مرد و ٣٧٥ میلیون زن هستند.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان داده است میزان شیوع چاقی در زنان بیشتر از مردان است بطوری که در زمان حاضر 8.10 درصد مردان و 9.14 درصد زنان در دنیا مبتلا به چاقی و 3.2 درصد مردان و پنج درصد زنان چاقی شدید دارند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: در صورت ادامه این روند، میزان چاقی دنیا در ١٠ سال آینده به اعداد ١٨ درصد برای مردان و ٢١ درصد برای زنان ، افزایش خواهد یافت.

حسینی با بیان اینکه چاقی زمینه ساز ایجاد بسیاری از بیماری های غیر واگیر است، افزود: این پدیده هزینه زیادی بر نظام سلامت جهانی در کشور های مختلف وارد می کند.

وی خاطرنشان کرد: طی 40 سال اخیر کمبود وزن در مردان از 8.13 درصد به 8.8 درصد و در زنان میزان کمبود وزن از ١٤.٦ درصد به ٩.٧ درصد تقلیل یافته است که این مطلب بیانگر آن است که افزایش وزن و چاقی در دنیای امروز مشکلات سلامتی بیشتری را نسبت به کمبود وزن برای سلامت جوامع بشری در بردارد.

حسینی یادآور شد: ایران نیز در چاقی کم و بیش از همین الگوی جهانی پیروی می کند به همین دلیل توصیه می شود ایرانیان به میزان غذا و کالری دریافتی از طریق مواد غذایی و فعالیت بدنی کافی روزانه برای جلوگیری از افزایش وزن و چاقی، توجه داشته باشند.

 

 

منبع: شروع آنلاین

 

برچسب ها: تغذیه و چاقی، لاغری، اضافه وزن، تناسب اندام، برنامه مراقبت غذا و تغذیه، انستیتو تحقیقات تغذیه کشور، ارزیابی وضعیت مصرف مواد غذایی، تحقیقات تغذیه، شاخص های بیوشمیایی، تن سنجی تعداد بازديد: 590 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز