Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 02:19

23
تیر
بعد از سرطان چه باید كرد (1)

بعد از سرطان چه باید كرد (1)

بخش اول- سرطان یک بیماری است که وقتی دچار آن می‌شوید به مرور زمان شما را از پا در می‌آورد. برای اطلاعات زیاد با این بیماری مقاله زیر را دقیق مطالعه کنید.

 

«وقتی كه مجبور شدم هر ماه زمانی را به شیمی‌درمانی اختصاص دهم، تقریباً همه كار‌های دیگرم را تعطیل كرده بودم. وقتی شیمی‌درمانی تمام شد، این سوال پیش آمد كه حالا با زندگی‌ام چه كنم؟» اینها جملات بسیاری از كسانی است كه از سرطان جان سالم به‌ در برده‌اند.

این افراد با این‌كه در دوره درمان از حمایت و اطلاعات كافی برخوردار بوده‌اند، ولی پس از پایان آن وارد مرحله‌ای نو از زندگی می‌شوند كه سرشار از پرسش‌های گوناگون است.

اما واقعا نجات‌یافته از سرطان كیست؟ منظور از اصطلاح «نجات‌یافته از سرطان» فردی است كه بیماری سرطان در او تشخیص داده و درمان شده است.

البته این روزها با پیشرفت تجهیزات و امكانات، بسیاری از افراد مبتلا به سرطان از این بیماری خلاص می‌شوند، اما چه تعداد از آنها می‌دانند برای این‌كه دوباره در دام سرطان نیفتند، سبك زندگی خود را چطور باید اصلاح كنند؟

دكتر علی عبداللهی، فوق‌تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در این‌باره به جام‌جم توضیح می‌دهد: در مورد بیماران نجات یافته از سرطان یك دستورالعمل كلی وجود ندارد كه بتوانیم بگوییم همه آنها باید چه سبك زندگی‌ای را پیش بگیرند تا دوباره به سرطان دچار نشوند، چون جلوگیری از ابتلای دوباره به هر كدام از سرطان‌ها بستگی به نوع سرطان دارد.

به گفته وی، اكنون شایع‌ترین نوع سرطان‌ها، سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان روده بزرگ در مردان است. علاوه بر این كه سرطان پوست هم جزو سرطان های بسیار شایع در ایران است.

به گفته دكتر عبداللهی، قرار گرفتن در معرض آفتاب از علل اصلی ابتلا به سرطان پوست است. در كنار این، علاقه بیش از حد جوانان به برنزه كردن با آفتاب یا دستگاه‌های سولاریم نیز از عواملی است كه به شیوع سرطان پوست منجر شده‌ است.

توصیه وی بخصوص به كسانی كه یكبار به این سرطان دچار شده و از آن رهایی یافته‌اند، این است كه دیگر برنزه كردن را به رویاهایشان بسپارند.

البته نكاتی هم وجود دارد كه با رعایت آنها می‌توان علاوه بر لذت بردن از نور خورشید، از ابتلای مجدد به سرطان پوست جلوگیری كرد:

ـ استفاده از لباس‌های پوشیده و كلاه در مقابل نور خورشید توصیه می‌شود.

ـ اگر قسمتی از بدنتان در معرض نورخورشید است، حتما از كرم‌های ضدآفتاب با درجه محافظتی بالاتر از 30 (SPF) استفاده كنید.

ـ استفاده از عینك آفتابی را فراموش نكنید.

ـ برای پیاده‌روی و ورزش، صبح زود و عصر را انتخاب كنید.

ـ روزانه به میزان كافی مایعات بنوشید.

ـ لباس‌های گشاد و از جنس نخ بپوشید.

ـ زمانی‌كه بیرون از منزل هستید، سعی كنید در یك نقطه سایه دار مانند زیر چتر از هوای آفتابی لذت ببرید.

ـ با استفاده از كرم‌های مرطوب‌كننده پوست خود را از خشكی محافظت كنید.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، به‌عنوان یك فرد نجات‌یافته از سرطان پوست یا فردی كه در حال طی مراحل درمان سرطان خود است، باید به خاطر داشته باشید كه به علت درمان سرطان یا به‌عنوان عارضه جانبی استفاده از داروها، شما در معرض از دست دادن آب بدن یا آفتاب سوختگی هستید، بنابراین اگر در محیط گرم فعالیت می‌كنید، باید از طریق دوش گرفتن‌های متعدد دمای بدن خود را كاهش دهید.

همچنین‌ سعی كنید غذاهای سالم و سبك مصرف كنید. در فصل گرما از میوه‌ها و سبزی‌های تابستانی مانند هندوانه، خربزه، هلو، گلابی، خیار و گوجه فرنگی مصرف كنید.

داروی هورمونی نخورید

اما توصیه به زنانی كه یكبار به سرطان سینه دچار شده و بهبود یافته‌اند، چیست؟ دكتر عبداللهی به این بیماران توصیه می‌كند كه حتما سالانه مبادرت به انجام ماموگرافی كنند و از داروهای هورمونی نیز استفاده نكنند.

به گفته وی، نكته بسیار مهمی كه نباید فراموش شود، این است كه تمام بیماران مبتلا به سرطان پستان بعد از تشخیص و گذراندن دوره درمان كه معمولا از جراحی شروع و به شیمی‌درمانی و رادیوتراپی ختم می‌شود، تحت نظر تیم پزشكی متشكل از انكولوژیست و جراح قرار گرفته و مورد حمایت خانواده و تیم درمانی هستند، ولی بعد از اتمام این دوران و گذراندن مراحل درمانی، بیماران احساس می‌كنند كه به حال خود رها شده‌اند و دچار حس ناامنی می‌شوند...

 

 

 

 

منبع: جام جم آنلاین

برای خواندن بخش دوم- بعد از سرطان چه باید كرد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سرطان، سرطان سینه، شیمی درمانی، درمان سرطان، بیماری سرطان، انواع سرطان، متابولیسم، افراد مبتلا به سرطان تعداد بازديد: 811 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز