Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 22:03

2
تیر
سرطان حنجره و دهان با مصرف مواد مخدر

سرطان حنجره و دهان با مصرف مواد مخدر

سرطان حفره دهان شامل زبان، لثه، سقف دهان، گونه، کام، زبان کوچک و داخل لثه‌ها است که ممکن است هر یک از این اجزا را درگیر کند.

یک متخصصی گوش و حلق و بینی گفت: مصرف مواد مخدر و دخانیات از عوامل ایجاد سرطان حنجره، مری و حفره دهان هستند.

ابراهیم رزم‌پا در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد سرطان حفره دهان اظهار داشت: سرطان حفره دهان شامل زبان، لثه، سقف دهان، گونه، کام، زبان کوچک و داخل لثه‌ها است که ممکن است هر یک از این اجزا را درگیر کند.

این متخصص گوش و حلق و بینی شایع‌ترین علامت سرطان حفره دهان را وجود یک زخم در حفره دهان به ویژه روی زبان عنوان کرد که به درمان مقاوم است و پس از 2 هفته ماندگار می‌شود و باید از آن نمونه برداری کرد.

وی ادامه داد: این سرطان اگر چه جزو سرطان‌های شایع نیست ولی در دنیا و ایران مقام ششم سرطان‌ها را از حیث شیوع دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مصرف انواع مواد دخانی و تنباکو، مواد مخدر از جمله تریاک و مشتقات آن و الکل را زمینه ساز ابتلا به سرطان حفره دهان برشمرد.

رزم پا گفت: عوامل شغلی محرک، بعضی ویروس‌ها، رعایت نکردن بهداشت دهان و داشتن دندان‌های فاسد می‌تواند افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهد.

درد، خونریزی، کاهش وزن، کم اشتهایی و ضعف از دیگر علائم هشدار دهنده‌ای است که این متخصص گوش و حلق و بینی به آن اشاره کرد و گفت: اگر این سرطان به موقع تشخیص داده نشود به سایر اندام ها سرایت می‌کند که نخستین عضو گردن است و به مرور نسج‌های اطراف خود را تخریب می‌کند.

وی تصریح کرد: تحقیقی در 2 بیمارستان امام خمینی و امیرعلم تهران طی 2 سال انجام شد و از تمام بیمارانی که با نشانه‌های سرطان حفره دهان مراجعه کردند و بستری شدند سوالاتی در مورد محل زندگی، عادات غذایی، مصرف سیگار،الکل و مواد مخدر پرسیده شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این تحقیق نشان داد که بیشترین شیوع این بیماری در رده سنی 40 تا 50 سال به بالا بود و نکته جالب اینکه نقص ایمنی،مسائل ارثی و برخی ویروس ها مانند هرپس در بروز این بیماری دخیل هستند.

وی تاکید کرد: تحقیقات نشان داد که ترکیبات افیونی سبب جهش ژنتیکی می‌شود که خود زمینه ساز سرطان حفره دهان،حنجره و مری است البته مطالعاتی هم قبلاً در جنوب شرق کشور انجام شده که نشان می دهد آمار ابتلا به سرطان حفره دهان در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان و کرمان که مصرف تریاک در آنجا بیشتر است بالاتر است.

وی اذعان داشت: در کشور ما به دلیل حاکم بودن فرهنگ مذهبی و مصرف پایین الکل آماری از این سرطان به دلیل مصرف الکل گزارش نشده است ولی در کشورهای اروپایی و غربی آمار ابتلا به سرطان حفره دهان ناشی از مصرف الکل بالاست.

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

برچسب ها: مصرف مواد مخدر، سرطان ریه، سرطان مری، عوامل ایجاد سرطان، سرطان حنجره، سرطان دهان، نشانه‌های سرطان حفره دهان تعداد بازديد: 779 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز